WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 13:49

Dat ik het niet kan? lees mijn verhaal nog maar eens. Een wervelstroom bank kan je dat ook doen, je stelt een vast koppel in en dan volgas trappen. Ik durf het wel aan, geen probleem.
Je snapt het niet helemaal, de uitdaging is als volgt:

Iemands auto die op een vliegwielbank is afgesteld op jouw bank zetten. Jij meet dan en jij gaat vervolgens aantonen dat de tuning van die auto slecht is en wat er allemaal beter kan. Ik denk dat er genoeg tuners en eigenaars van alfa's zijn die die met plezier een wagen ter beschikking stellen. Om het nog even spannender te maken, ik stel voor dat er een moderne alfa (1995 of later) met een ECU door jou getuned wordt en dat er vervolgens door de andere tuner gekeken wordt wat er aan jouw werkmethode nog te verbeteren valt.

Het gaat er dus niet om dat je met jouw geliefde wervelstroombank een zelfde meting kan doen als met een vliegwielbank, maar over het resultaat wat je er mee kan boeken.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 15:27

Waarom moet het een auto met inspuiting zijn?? En wie betaalt het?? Het is veel makkelijker om een Auto met carburateurs te nemen. Overigens zijn we die uitdaging al een paar keer aangegaan in Autovisie. 2 Tuners moesten een chip maken voor een Alfa 155 V6 en we hebben ook een chip gemaakt voor Lancia Integrale , ook voor autovisie, en voor Suzuki prepareerden en maakten wij de race motoren. Voor maserati's diverse chips gemaakt.
DUS EEN CARBURATEUR MOTOR, OKE MAAR IK GA GEEN CHIP MAKEN DAT KOST VEEL TE VEEL TIJD.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Andretti Molletti

Re: RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 15:38

Je snapt het niet helemaal, de uitdaging is als volgt:
Waarom toch altijd zo reageren en je gelijk MOETEN halen??
Kijk eens hoe volwassen Het licht en Michel reageren, ze zijn het er ook niet mee eens maar houden het wel respectvol en dagen niet onnodig uit...

Bah :x

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 15:57

Wie bedoel je nou??? Ondergetekende of sommige reacties???

Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 16:17

Je snapt het niet helemaal, de uitdaging is als volgt:
Waarom toch altijd zo reageren en je gelijk MOETEN halen??
Kijk eens hoe volwassen Het licht en Michel reageren, ze zijn het er ook niet mee eens maar houden het wel respectvol en dagen niet onnodig uit...

Bah :x
Wie bedoel je nou??? Ondergetekende of sommige reacties???

Marcel
Andretti doelt op Whizzman zijn eerdere reactie... :wink:

Persoonlijk heb ik veel respect voor jouw ervaring maar ik vind ook dat je wel wat kortzichtig bent :( , vooral wat betreft je commentaar op anderen.. :oops: Al die andere bedrijven kunnen het toch niet allemaal fout/slecht doen? Het-Licht geeft aan dat de rollenbank bij VanderWereld wel een wervelstroombank is en daar weiger je gewoon in te geloven, terwijl ook Michel75 hem hierin steunt... :?

ben wel benieuwd naar wat jouw meningen zijn over bv de werkwijze van squadra-tuning.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Andretti Molletti

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 16:19

ja sommige reacties idd!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 16:33

Ik kan op de site wel de rollenbank zien, maar zie geen werfelstroom rem en die moet duidelijk aanwezig zijn, hele grote spoelen die rond draaien met een rooster erboven dat kan niet missen, alleen magneten maakt het geen werfelstroom rem.
Die zit tussen de voorste rollen en draaien bij jou de spoelen mee, ja?
Wat ik ook zie is een kleine ventilator dus als het een werfelstroom rem is dan zou dit nooit voldoende kunnen zijn. Er moet een blower voor van circa 22.000m3/hr zoals maha levert en zoals bij van Lingen nu staat, 7.5 PK radiaal blower, luchtsnelheid 82km/h.
De grote ventilatoren die de lucht door die grote buizen aan en afvoert kan jij niet zien. Alleen een blower voor de auto is niet genoeg, je moet de lucht ook verversen, dat is nog veel belangrijker om de luchttemperatuur constant te houden en (nog veel belangrijker) het zuurstofniveau op peil.

Marcel, ik irriteer me mateloos aan je opstelling dat je zo vanaf een heel slecht filmpje direct weet hoe het zit en ook niet van het idee af te brengen bent. Da's het laatste wat ik erover zeg.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 16:45

Daar gaat het niet om. Ik ga er in principe van uit dat elk bedrijf een goed produkt levert. In deze Topic gaat het om " het gereeedschap " wat er gebruikt wordt om vermogen te meten. Op een Vliegwiel bank kan je gewoon niet goed afstellen dat wordt inmiddels wel geaccepteerd door meeste leden. Ik kan we wel ergeren aan mensen die de Topic over Rollenbanken niet goed lezen.
Dit is het laatste wat ik erover zeg.
Michel je hebt gelijk we moeten maar gewoon stoppen met deze Topic. Ik ga niet in op de vraag wat ik vind van Squadra Tuning, heb het gelezen, "thats it".
1 Algemene opmerking. Ontsteking vroeger zetten geeft niet altijd een positief resultaat en bij Benzine Turbo motoren met een verhoogde druk moet je hem later zetten.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 17:18

Even goede vrienden hier allemaal! :P

Mijn persoonlijke conclusie is: Als ik een Alfa met carbs had zou ik me bij Marcel zeer zekers graag laten helpen! en voor een model met injectie zou ik naar Squadra gaan. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

zo jun 14, 2009 17:27

Jouw persoonlijke conclusie is precies wat ik wil!!! We zijn het helemaal eens. Ik wil helemaal geen Epromms meer maken en ik deed dat zelf ook niet bij Arese Tuning, dat deed ik samen met Chiel Haantjes en dat was een apart bedrijf Arese-MMS, Motor management systemen.
Ik wil doen wat ik nu doe, Rollen en afstellen van 105 en 116 motoren en afstellen bij de klant thuis eventueel zodat motor weer goed loopt. Zie topic over de brievenbus waar ik geweest ben.

Alles duidelijk en even goede vrienden met iedereen.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Techpro Erik

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

ma jun 22, 2009 14:42

ha die Marcel
Ook bij een turbo benzine wil je zoveel mogelijk voorontsteking draaien, te alle tijde. Voorontsteking icm een goed mengsel en de juiste turbodruk = big power.
Eerst maak je je afr in orde in deellast en vollast
Daarna ga je druk opvoeren waarbij de afr uiteraard ok moet blijven.
Mijn turbo's draaien max flow en zitten tegen surge aan de max, dus ik bepaal altijd de max flow (basis MAF input) en ga daar op tunen.
Een enkeling van hier heeft me bij Rica met een ardige fohn zien lopen, ik heb iets teveel gevraagd van de turbo bij lage rpm's.
Voorts ga je hem zo scherp zetten betreft timing dat je net geen knock krijgt.
Tot zover de rollenbank sessies.
Daarna ga je de weg op en laat je de rollenbank voor wat het is.
Nu ga je de curves gladpoetsen en finetunen, af en toe een schuin oog richting de egt want dat kun je eigenlijk alleen op de weg fatsoenlijk meten en interpreteren.
Als je EGT te hoog is ga je niet automatisch verrijken, want kan averachts werken, je wilt weten waarom je die hoge temp meet, waar de sensor zit. Zit hij in de collector, 10 tegen 1 dat hij al te rijk loopt met vlam in de pijp en dan wordt je gemeten egt alleen maar hoger terwijl hij in werkelijkheid al veel lager is aan de uitlaatkleppen ;)
Goed ik heb dus ook een hobby haha.

Maar vooraf vraag je je natuurlijk af wat voor motor je wilt bouwen.
Goede respons zonder lag : compressie 9:1 icm redelijk mid size turbo 1,5bar max afbouwend naar 1,2 kun je 350-380wielpk 500+Nm aan de wielen halen, ik kan je zeggen van eend ergelijke setup wordt je licht in je hoofd, maar ik denk op topend max 12-14grd voorontsteking
Topend compromis motor 7,5:1 grote bromtol 2bar all the way zit je aan de 440-460 wielpk en een 450 Nm aan de wielen, maar draait wel 24 graden voorontsteking (10% methanol injectie om de knock te beperken) !! Kwestie van nog grotere turbo monteren en je kunt nog 50pk erbij draaien......en dit is nota bene een 2,35liter 4cylinder :)

Verder ieder zijn ding, luister veel en trek basis gezond verstand de juiste conclusies.
In het andere topic heb ik (veel) commentaar op de rolsessie van Rica gegeven, daarklopte weinig van.
Echter dat tref je wel bijna overal aan. te kleine ventilatoren, onjuiste verliesmeting, etc etc etc.
Maar om ff concreet te zijn: ik vind bijvoorbeeld de rollenbank van Savali in een veel te kleine ruimte staan.
Koele lucht toevoeren is leuk al is het een miljoen kuub per seconde, maar het leed is dan al geschied.
Je besterft het daar in de kelder. Voor je aan het rollen bent is je motor al bloedjeheet. En jezelf erbij.
Je wilt in een koele ruimte rollen, niet in een gekoelde.
Verse lucht is rijwindsimulatie en als je rolt met 200km/u dan wil je 200km wind op de neus. En geen 82 (of wat dan ook).
Zeker met turbomotoren is de charge air temp en de aanvoer van verse lucht in het algemeen, erg belangrijk, er treed een soort van hefboom effect op als het niet in orde is.
Denk dat die lancia bij Rica hier slachtoffer van is geworden (die miste opeens 50pk geloof ik)
Een 7,5pk blazer zegt niets als je zelf -zoals ik bijv- 280-300 wielpk loslaat waarbij er 60% van dat vermogen aan warmte gegenereerd wordt.
De balans is nooit in orde.
En daarom ga ik dan ook liever niet op de bank behalve het broodnodige tbv het afstellen.
Finetunen gebeurt op de weg, net als het plezier trouwens.
Je zult trouwens zien dat wanneer je een goede Gtech meting doet (is ook vaak niet betrouwbaar, maar dat is momenteel sterk aan het verbeteren) je koppel buiten op de weg er veel eerder inkomt dan op de rollenbank.
De vertaalslag tussen deze verschillen van afstellen op de bank en wat de wagen irl doet buiten op de weg, dat zit hem in de vingers van de tuner.
En dat talent zijn er in NL maar weinigen gegeven.
Grtn
Erik
PS ik tune dus niet zelf maar zit er wel altijd naast als m'n wagen afgesteld wordt en let erg goed op haha 8)

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6734
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

ma jun 22, 2009 15:15

Nu weer even terug naar de vraag van de topicstarter:

Afbeelding

Te weinig vermogen dus, uitgaande van originele specificaties:
105PK om 133Nm
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

ma jun 22, 2009 17:46

Hier klopt dus ook helemaal niets van, ten eerste meet hij Brake Horse Power dat is zonder Dynamo, waterpomp en inlaat filter, stond jouw jouw auto zo op de rollenbank?? De vraag is of ze niet wat anders bedoelen?? Ik denk gewoon rem vermogen bedoelen. Daarbij zie je dat je een verlies hebt van 24.4 KW van de 47.1 KW aan je wielen. 50 %!!!!!!. verlies. Weg gooien en opnieuw beginnen. Dit heb ik ook tegen de rollenbank met al die software, het is voor de klant niet meer te begrijpen. Jammer dat Rica zo meet. 71.5 Kw aan de motor is 98 PK motor vermogen maar je hebt die 71.5Kw door die ongekend hoge verliezen, 24.4 KW. wat niet klopt.
Ik wil verder geen commentaar geven en ik wil ook geen commentaar meer geven op Grafieken van andere.
Ik denk dat dit weer een duidelijk voorbeeld is en dat de Alfa rijders zelf moeten beslissen wat ze willen, mooie grafieken of de werkelijkheid en een goed afgestelde motor????
Als je deze grafiek bij de borrel laat zien, wie zal het begrijjpen??? dus in de papier versnipperaar. Ik kreeg een mail van Ron, die ik gerold heb , en die was er ook bij een paar dagen geleden en men vroeg bij Rica moet jouw auto niet gerold worden?? Nee, zei hij is gedaan door Marcel bij "Van Lingen" ohh zeiden ze dat zit wel goed dan. Wellicht dat Ron het zelf nog op zijn Topic zet,onder "ik ben gerolt".

Ik laat het hierbij. Wat mij betreft mag het Topic afgesloten worden. Ik onthoud me verder van commentaar.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

ma jun 22, 2009 18:03

Aan Techpro Erik, ik ben ook geen voorstander van Turbo motoren op de rollenbank, heb ik al eerder gemeld. Waar ik rol is de ruimte met name de hoogte wat klein, ik laat altijd de deuren open staan en dan gaat de temeratuur niet omhoog. Koeling voldoet prima voor " niet Turbo Motoren" Over Turbo's gesproken, ik heb 10 jaar bij Atlas Copco gewerkt waarvan enkele jaren op de Turbo compressor afdeling. Heb een cursus gehad van enkele weken in Duitsland bij de Linde Turbo Fabriek bij Koln die opgekocht was door ATLAS COPCO.
Surge bij een Turbo ,is verschrikelijk gevaarlijk want dan gaat hij gewoon kapot. Knock sensor werkt bij veel auto's niet goed we hebben dat uitvoerig getest op de rollenbank. Wij maakten een Epromm af op de weg met een zogenaamde BOP kast die tussen de computer van de Auto zit en de Kabel boom, De chip werd geladen in een portable computer en met een speciaal programma kon je precies zien door oplichting van de fff jes en gggg tjes waar je zat en met behulp van een decompiler kon de Epromm gemaakt worden. Werd online gemeten dus iemand reed en Chiel naast mij corrigeerde onder het rijden en dat is de enige manier om een Turbo motor te optimaliseren. Chiel werkt nu bij Sun.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Techpro Erik

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

ma jun 22, 2009 18:43

Ha die Marcel
Tegenwoordig gaat het *iets anders* mbt tunen van turbomotoren :) je moet afgestudeerd electronica en mechatronica expert zijn man 8)
Knocksensoren zijn tegenwoordig waanzinnig nauwkeurig, de 1,8 20VT van de VAG groep rijd standaard op een knock correctie, oftewel altijd maximale voorontsteking. Ron100 erin en je hebt meer vermogen.
Nee knock is niet zo heel gevaarlijk om op te tunen, MAF waarden daarintegen wel. Een MAF sensor is een debiel ding waarvan zeker is dat hij kapot gaat met potentiele fatale afloop van je motorblok. Ik Heb 2 overleden motorblokken aan de lijve ondervonden (1,8 20VT blokken) omdat de maf gedeeltelijk de geest had gegeven.
Beide keren tijdens topsnelheid op duitse autobahn, de tweede keer wist ik het al toen de wagen de 250 passeerde (en dus veel te veel vermogen genereerde)
Koppakking eruit, zuigers beetje vreemde vorm, turbo gescheurd rond de wastegate.
Mooi spul die turbo motoren 8) en al helemaal om er flink aan te foefelen haha.
Mazzel
Erik

Terug naar “Tuning onderwerpen”