Ik lees net in het nieuws dat in Frankrijk de standaard Euro 95 vervangen wordt door SPS96-E10; Euro 95 met 10% Ethanol. De Franse overheid heeft een site gemaakt waarin men kan opzoeken of je auto E10 'aankan'. Want E10 zou leidingen en pakkingen kunnen aantasten, vooral op de langere termijn en bij vooral oudere auto's van voor 2000. SITE
Echter staat op de site alleen dit rijtje van Alfa de 159/Brera/Spider 1.8 16V (tbi) en 3.2 JTS, de MiTo en de 8C.
Nou vroeg ik me af of Alfa alleen zeker is van alleen deze modellen, en dat oudere Alfa's er niet tegen kunnen. Andere merken zijn E10 compatibel tot 1978 en bij sommige merken zijn alle benzineautos E10 compatibel. Bij andere merken staan (bijna) alle modellen in de lijst, ongeacht deze E10 compatibel zijn of niet. Bij Alfa staan alleen de huidige modellen in de lijst, en als je auto niet in de lijst staat is deze per definitie niet E10 compatibel. Het lijkt er een beetje op dat ze niet verder dan de huidige modellen van Alfa hebben gekeken.
Heeft er iemand ervaring of meer kennis van deze brandstof? Het alternatief is het duurdere Euro 98, wat ik voor gewoon rijden een beetje overbodig vind.