Elke auto heeft een NAP, of ie dan kloppend is zie je op de uitdraai.
Sinds een aantal jaren moet de km stand verplicht worden ingevoerd bij de APK.
De NAP is natuurlijk wel te omzeilen, auto's die van nieuw af niet bij de dealer komen voor de beurten krijgen na 3 jaar pas de eerste notatie.
Als voorbeeld:
Ik ken iemand die kocht een nieuwe bedrijfsauto en reed 90dkm per jaar. Het onderhoud werd bij een universeel bedrijf gedaan.
Na 3 jaar ging deze auto voor de eerste APK en werd de teller terug gezet naar 90dkm.
Bij het 4e jaar stond de teller weer op 180dkm en werd terug gezet op 120dkm.
Kort daarna werd de auto ingeruild, maar door de 4 maanden levertijd van de nieuwe ging de teller weer naar de 160dkm. Dat werd dus geheel in stijl terug gezet naar 130dkm.
Dus een MB Vito met ruim 4 ton stond geheel eerlijk met kloppende NAP bij de niets vermoedende opel dealer in de showroom met 130dkm.
Kon je dit zien aan deze wagen? Nee de bestuurder reed altijd lange afstanden en zat de meeste km's alleen en reed zelden harder dan 110km/h.
Stoel stuur en pedalen waren nog gewoon aannemelijk versleten voor de 130dkm. Zelfs aan de steenslag was het niet te zien.
Voor de echte Vito kenners was het technisch wel te zien en zou je een vermoeden kunnen hebben dat er iets niet klopte.
Dit is een extreem geval wat ik mee gemaakt heb, wat ik vaker heb gezien is dat lease rijders elk jaar de teller terug laten zetten als ze bv op vakantie gaan met de lease auto. Dit terug zetten doen ze enkel om de bijtelling te voorkomen en gaat dan om bv 5000km per jaar.
Met de oudere Alfa's ging het nog makkelijker, gewoon de km teller stekker lostrekken en zonder snelheidsmeter rijden.
Ohja, ik ken nog zo'n geval van fraude. Iemand kocht elke 3 jaar een niieuwe Nissan en reed slechts 3000km per jaar.
In werkelijkheid reed hij 15 tot 20dkm per jaar, de meeste km maakte hij met los getrokken snelheidsmeter.
De dealer ruilde om de 3 jaar heel graag zo'n auto's met lage km stand in.
Gelukkig gaat dat bij de meeste huidige auto's niet meer en gaat de motor vaak in storing als het snelheidssignaal weg valt.