Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Import uit Frankrijk, nu transport gezocht

vr jul 03, 2009 09:51

Ik heb een auto in Frankrijk op het oog, maar wat komt er eigenlijk specifiek kijken bij het kopen van een auto in Frankrijk? Het importtraject in Nederland is mij bekend, maar hoe gaat overschrijving in Frankrijk te werk? Wat moet er precies gebeuren, welke documenten hoor je te krijgen en welke documenten krijgt de verkoper?

De verkoper heeft deze kennis nl niet en om het tot een succes te maken zal ik zelf zoveel mogelijk uit moeten zoeken en het de verkoper zo makkelijk mogelijk maken.

Is het mogelijk een franse auto over de weg naar Nederland te rijden (er zitten op dit moment geen platen op de auto).
Laatst gewijzigd door Sergio op zo jul 12, 2009 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

RE: Import uit Frankrijk, wat komt daar bij kijken?

vr jul 03, 2009 10:08

Ordinair jatwerk:
Een auto importeren vanuit Frankrijk gaat als volgt:
koop de auto. Wat je nodig hebt om de auto vanuit Frankrijk in te voeren in Nederland is de Carte Grise (= het Franse kentekenbewijs). De verkopende partij in Frankrijk streept de Carte Grise door met het woord "Vendu" (= Verkocht). Daarbij krijg je een soort kopie van een vrijwaringbewijs, bestemd voor de verkoper. Er hoeft dus niets overgeschreven te worden in Frankrijk. In- en uitvoerdocumenten komen er helemaal niet aan te pas, wat auto's betreft leven we inmiddels in een verenigd Europa.

◦De verzekering is niet zo eenvoudig, het is namelijk niet meer mogelijk om in Nederland een auto op chassisnummer te verzekeren. In Frankrijk kan je nog wel op naam van de verkopende partij tot aan de grens met België rijden, mits de verzekering nog loopt en er nog een geldige Contrôle Technique (= Franse APK) op zit. Dit betekent dus meenemen op een zware auto-ambulance, in ieder geval vanaf de Frans-Belgische grens.
◦stal de auto op een eigen terrein tot de keuring. Pas de auto hier eventueel aan de Nederlandse eisen aan. Deze zijn gelijk aan de eisen voor een APK-keuring
◦vraag een ééndaagse verzekering aan om de auto naar het keuringsstation te mogen rijden. Bij de afspraak met de RDW wordt automatisch het bijbehorende ééndaagse kentekennummer verstrekt
◦laat de auto keuren door de RDW
◦betaal de verwijderingsbijdrage. Bij de bevestigingsbrief van de afspraak met de RDW zit een brief van "Auto Recycling Nederland" plus acceptgiro. Een kentekenbewijs wordt alleen afgegeven als de verwijderingsbijdrage is betaald
◦meld de auto bij de douane voor betaling van de BPM (hier zijn het RDW keuringsbewijs en het exportcertificaat voor nodig)
◦laat kentekenplaten maken na ontvangst van het kentekenbewijs
◦verzeker de auto in Nederland
◦rijden maar!

Voor informatie over de papierwinkel in Nederland kan je terecht op de website van het RDW (zie de pagina over invoeren) en bij VWE.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Import uit Frankrijk, wat komt daar bij kijken?

vr jul 03, 2009 10:39

Ordinair jatwerk:
Een auto importeren vanuit Frankrijk gaat als volgt:
koop de auto. Wat je nodig hebt om de auto vanuit Frankrijk in te voeren in Nederland is de Carte Grise (= het Franse kentekenbewijs). De verkopende partij in Frankrijk streept de Carte Grise door met het woord "Vendu" (= Verkocht). Daarbij krijg je een soort kopie van een vrijwaringbewijs, bestemd voor de verkoper. Er hoeft dus niets overgeschreven te worden in Frankrijk. In- en uitvoerdocumenten komen er helemaal niet aan te pas, wat auto's betreft leven we inmiddels in een verenigd Europa.

◦De verzekering is niet zo eenvoudig, het is namelijk niet meer mogelijk om in Nederland een auto op chassisnummer te verzekeren. In Frankrijk kan je nog wel op naam van de verkopende partij tot aan de grens met België rijden, mits de verzekering nog loopt en er nog een geldige Contrôle Technique (= Franse APK) op zit. Dit betekent dus meenemen op een zware auto-ambulance, in ieder geval vanaf de Frans-Belgische grens.
◦stal de auto op een eigen terrein tot de keuring. Pas de auto hier eventueel aan de Nederlandse eisen aan. Deze zijn gelijk aan de eisen voor een APK-keuring
◦vraag een ééndaagse verzekering aan om de auto naar het keuringsstation te mogen rijden. Bij de afspraak met de RDW wordt automatisch het bijbehorende ééndaagse kentekennummer verstrekt
◦laat de auto keuren door de RDW
◦betaal de verwijderingsbijdrage. Bij de bevestigingsbrief van de afspraak met de RDW zit een brief van "Auto Recycling Nederland" plus acceptgiro. Een kentekenbewijs wordt alleen afgegeven als de verwijderingsbijdrage is betaald
◦meld de auto bij de douane voor betaling van de BPM (hier zijn het RDW keuringsbewijs en het exportcertificaat voor nodig)
◦laat kentekenplaten maken na ontvangst van het kentekenbewijs
◦verzeker de auto in Nederland
◦rijden maar!

Voor informatie over de papierwinkel in Nederland kan je terecht op de website van het RDW (zie de pagina over invoeren) en bij VWE.
Dat stukje had ik inderdaad ook gevonden, maar er zit een onduidlijk stukje in:
"Daarbij krijg je een soort kopie van een vrijwaringbewijs, bestemd voor de verkoper." Ik neem aan dat dat in Nederland is? Er wordt niet gesproken over waar je die vrijwaring krijgt. Dus: moet je in Frankrijk lang een soort RDW/Postkantoor? Hoe schrijft een Fransman normaal gesproken nationaal een auto over?
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Hylke
Moderator
Moderator

vr jul 03, 2009 11:51

Deze kwam ik ook nog tegen:
De koper van een bij een particulier gekochte tweedehands auto heeft vier weken de tijd om een nieuwe carte grise (kentekenbewijs) aan te vragen. De verkoper zet twee diagonale strepen op het kentekenbewijs en schrijft daartussen vendue le .... (verkocht op .... en dan de datum en tijdstip), ondertekent deze mededeling en knipt een hoekje af. De nieuwe modellen van de carte grise zijn al voorzien van een af te scheuren strookje, waarmee de nieuwe eigenaar zich bij de prefectuur kan melden bij de overschrijving van het kentekenbewijs.
Ook is via internet te downloaden een certificat de non-gagedie de verkoper moet leveren en een certeficat de cession in drievoud. Ook moet bij auto's die ouder zijn dan vier jaar een rapport van de technische keuring worden geleverd (contrôle technique) dat niet ouder dan drie maanden mag zijn.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 03, 2009 14:56

Thx! Aan de hand van jouw (dead) link heb ik de juiste site gevonden:
Hierop staat de procedure vermeld, gelukkig is mijn Frans nog niet vastgeroest. Samengevat is het een kwestie van het vermelden van de verkoop op de carte grise, het afknippen (of bji nieuwe kentekenbewijzen scheuren) van een hoekje en daarnaast het invullen van een Déclaration de cession d'un vehicule.

De site met uitleg

DÉCLARATION DE CESSION D’UN VÉHICULE

Ik ga eens kijken of ik de verkoper kan overtuigen!
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 12, 2009 23:58

En weer een update, ik ben nu op zoek naar een betaalbare transporteur die uit de regio van de grens met Zwtiserland de auto naar Eindhoven kan vervoeren, tips? (Van Zandwijk had ik gemaild maar die hebben neit de moeite genomen om te reageren....)
De auto heeft geen nummerplaten dus over de weg rijden is geen optie, helaas.
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Import uit Frankrijk, wat komt daar bij kijken?

ma jul 13, 2009 06:47

En weer een update, ik ben nu op zoek naar een betaalbare transporteur die uit de regio van de grens met Zwtiserland de auto naar Eindhoven kan vervoeren, tips? (Van Zandwijk had ik gemaild maar die hebben neit de moeite genomen om te reageren....)
De auto heeft geen nummerplaten dus over de weg rijden is geen optie, helaas.

Stuur Edgar(CMVA) eens een PBtje

Die maakt nog wel eens van dat soort ritjes met zijn autoambulance.
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Hylke
Moderator
Moderator

RE: Import uit Frankrijk, nu transport gezocht

ma jul 13, 2009 08:21

En anders Zaagmans?
Als hij hier niet reageert, wellicht op het Saeghuys forum?

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 13, 2009 09:27

Of Yuri?
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

stof
Guru
Guru

ma jul 13, 2009 09:53

pb'tje :)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Import uit Frankrijk, nu transport gezocht

ma jul 13, 2009 10:01

Of Yuri?
Helaas, Yuri is oprijwagenloos... (hij zit bij mij in de stalling dus Yuri was de eerste waar ik anders aan had gedacht).

Matthjis, je krijgt vandaag~een berichtje van mij terug !
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 13, 2009 10:03

Daar was ik al een beetje bang voor. Ik weet idd ook dat jullie een loods delen... Had dus al het vermoeden dat ie oprijwagen loos was ondertussen... Jammer, was een leuk ding...
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 13, 2009 10:42

stof??
heb jij een oprijwagen?? Gaan we dan met zijn 2en effe frankrijk onveiligmaken :lol: :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Don Pedro
Junior Member
Junior Member

ma jul 13, 2009 11:12

Geen nummerplaten?
Wel Carte grise aanwezig bij de auto?

Nummerplaten horen bij de auto zelf in Frankrijk, of is het een Zwtitser?
teveel om op te noemen!!!

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jul 13, 2009 14:05

De autos staat al een tijd op eigen terrein en de nummerplaten zitten er niet meer op idd. Carte grise is wel aanwezig.

Eventueel ben ik op zoek naar een oprijwagen (geen aanhanger dus), mag ook voor C-rijbewijs zijn, maar moet km vrij gehuurd kunnen worden voor een leuke prijs, tips?
Een huurtip voor een BE trekker-aanhanger combinatie (de zware variant) is ook welkom (ook hier geldt; voorkeur voor km vrij)
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Terug naar “Het Forum Café”