Ok, tijdje geen updates geweest, 'gewoon' gereden met af en toe wat kleinigheidjes tussendoor. Maar 't wordt steeds beter, benzinemeter inmiddels ook gefixt, aangepaste panhardstang ligt klaar, radio'tje ingebouwd en de speakers netjes uit 't zicht weggewerkt.. remmerij eindelijk goed ontlucht en 't pedaal is eindelijk 'gewoon' net zo hard als in de meeste andere auto's; ikke blij!
Maar!
trouble in paradise...
Eergisteravond na een lange (niet eens zo snelle) rit thuisgekomen met een nare tik in de motor
Ik heb het de hele reis niet gehoord, tot ik de afrit af kwam en bovenaan weer gas gaf om nog net oranje mee te pakken. Rikketikketikketikketikketikketikketikke *...*. Laatste stukje naar huis maar heel rustig aan gedaan. Bij constante snelheden hoor je niets, maar het kleinste beetje belasting en hop, 't is terug. Ik was moe, het was laat en donker dus ik heb 'm binnen gezet en ben gaan slapen.
Gisteren...als eerste de bougies eruit getrokken. Die van de linker cilinderbank zijn gewoon zoals 't hoort, koffiekleurtje, mooi schoon. Die van de rechtercilinderbank zijn zwart en een beetje vettig. Hmm... Verder ter info; klepspeling is ok, ong 35 inlaat en 50 op de uitlaatkleppen. Er komt geen slijpsel of andere troep mee met de oliepeilstok. Compressie is niet best, opvallend hoog op de 'voorste' 2 cilinders en opvallend laag op de 'achterste' 2. Dat matcht dus eigenlijk niet met de kleur van de bougies... want die zijn juist verdeeld van mening kwa cilinderbank. De nokkenassen zijn zeker niet nieuw meer, een beetje scherp gesleten al maar zijn of waren niet te horen tot op heden dus die verdenk ik eigenlijk niet. Prestatiewise was er het laatste stukje (en die hele rit naar huis) eigenlijk niets te merken. Hij pakt nog steeds goed op, trekt nog steeds goed maar klinkt zwaar gewond.
Blijft over; een gebroken zuigerveer of een kapot drijfstanglager? Het blok heeft natuurlijk wel een paar jaar stil gelegen... en ik weet ook dondersgoed dat 't geen 'nieuwe' is. Kmstand ca 225000, alleen 'groot onderhoud' gehad. Ik had 'dit' eigenlijk gepland voor komende winter en gewoon gehoopt dat het ouwe blok me 1 zomertje door zou helpen... ipv het hele project nog een jaar langer te laten duren.
En nu... zet ik de opties tegen elkaar af. Ruilblok? Afrikaans repareren met alleen andere drijfstanglagers en evt een andere zuiger? (heb nog wel eea liggen). Maar dan blijf je met enigszins versleten koppen zitten en een onderblok of krukas die misschien wel op z'n kloten gehad heeft...
Denk mee alstublieft heren! (en die enkele dame eventueel). er broeit al een mooi plannetje in m'n hoofd maar ik weet nog niet of dat 'het' is...