Werd mijn naam geroepen
Altijd interessant die discussie's over grip en voorwielaandrijving en sper en vierwielaandrijving.
Omdat een 33 een voorwielaandrijver is denken sommige mensen nog wel eens dat het een auto met snel doorslaande wielen is.
Alleen in een hairpin met vroeg gasgeven of te vroeg insturen op het gas willen deze auto's ondersturen.
Normale rijstijl zou moeten zijn laat insturen en geleidelijk op het gas. Dan heb je bijna geen onderstuur.
Heb enige jaren zonder sper gereden totdat ik de kans kreeg via de Deense Alfa club een Quaife sper te kopen voor de 33.
Peter Dyrelund reed al jaren in zijn Sud met dit sper op de diverse circuits en was razend enthousiast.
Zo ook ondergetekende na de aanschaf.
Scheelt toch wel tientallen meters dat je eerder op het gas kan omdat de aandrijfkrachten toch beter verdeeld worden.
Geldt voor bochten op hoge snelheden maar natuurlijk des te meer bij langzamere bochten waar tractie nodig is.
Uitkomen 'hairpin'Assen is zo'n bochtje waar je veel auto's zonder sper kan 'pakken'.
Na de aanschaf van de 155 Q4 kon ik ook de vergelijking maken met Q2 of Q4.
Q4 scheelt weer tientallen meters met het gewone sper.
Nu kan je gewoon insturen en gasgeven en dan krijg je het effect wat Sergio al beschreef.
Dat is een geweldig verslavend gevoel.
Daarnaast gewoon altijd grip.
Bij de nieuwjaarsreceptie in een zijstraatje op een ijsplaat gaan staan en gas gegeven en gewoon weggereden.
Heeft Norman vroeger een keer gedemonstreerd in Houten op een nat grasveld met zijn 33 P4.
Inderdaad een 4x4 is zwaarder maar heeft dus leuke effecten. 33 zonder sper gaat ook prima en met sper net wat leuker af en toe.