Wordt de 16V QV een klassieker?

Dat is hij al!
74%
108
Tuurlijk niet, het is nog lang geen 75
14%
20
Ooit ga ik er een kopen, nu geen plaats, tijd, door omstandigheden etc
12%
17
 
Totaal aantal stemmen: 145
Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 451
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

do jul 23, 2009 21:00

Ik ben bang dat 'Der Professor' het toch niet bij het rechte eind heeft, zie bijgevoegd kopietje uit de Quadrifoglio van juni '91 (nr. 34)
Hier legt Alfa Nederland toch duidelijk uit dat de S16V dezelfde uitrusting heeft als de P4, behalve het Recaro interieur en het Nardi stuurwiel.
Misschien was het in de Heimat anders.
Afbeelding
Ben ook wel erg benieuwd wie Der Professor is. Bodo is zeker wel een grootheid, maar dan in letterlijke zin :wink:
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

do jul 23, 2009 21:40

En mijn bijdrage, uit Duemila 32, pag. 19: ' Andere lichtmetalen wielen en de zo gewenste verlagingsset waren het wel.' (het gaat hier over de S 16v QV)

Overtuigd? (anders moet ik al mijn paperassen op gaan snorren en heb ik zeker een leuk weekend maar kan ik mijn P4 niet rijdend maken...)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 420
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 00:16

Wat merk je van de 4-wielaandrijving eigenlijk bij de 33, afgezien dat er geen wiel meer zal spinnen?
Ik vind het aanvoelen van het doorslaan van de voorwielen bij 2WD wel wat hebben eigenlijk, maar dit terzijde!
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 00:56

@Wim: Waarom je mij een PB stuurt ipv hier te reageren begrip ik niet helemaal. Wat jij vind en wat er werkelijk is, wil soms nog wel eens verschillen. Wat ik wel leuk vind ove je professor. In de PB heb je het er weer over, maar nog steeds wil je niet vertellen wie het is...

Vertel het gewoon. Anders hou er eens over op te zeuren. Begin het idee te krijgen dat die hele professor niet bestaat! :? En wat betrefd die garagebox bij jou in de buurt; Hou marktplaats eens in de gaten. Staan ze met regelmaat op voor € 40,- tot € 60,- per maand... Kun je die 33 eindelijk eens kopen en neerzetten :roll:

Greetz,
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 08:13

@Wim: Waarom je mij een PB stuurt ipv hier te reageren begrip ik niet helemaal. Wat jij vind en wat er werkelijk is, wil soms nog wel eens verschillen. Wat ik wel leuk vind ove je professor. In de PB heb je het er weer over, maar nog steeds wil je niet vertellen wie het is...

Vertel het gewoon. Anders hou er eens over op te zeuren. Begin het idee te krijgen dat die hele professor niet bestaat! :? En wat betrefd die garagebox bij jou in de buurt; Hou marktplaats eens in de gaten. Staan ze met regelmaat op voor € 40,- tot € 60,- per maand... Kun je die 33 eindelijk eens kopen en neerzetten :roll:

Greetz,
Bas
haha, doet hij jou nu pb-en... Mooi, was ik het een keer niet :lol:

Ik vind het best om een discussie te voeren, ook via PB, maar als er geen antwoorden op mijn vargen worden gegeven en je komt weer met andeer argumenten (en de woorden die altijd waar zijn van Semafoor) dan ben ik er klaar mee (en volgens mij de rest ook)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 08:17

Wat merk je van de 4-wielaandrijving eigenlijk bij de 33, afgezien dat er geen wiel meer zal spinnen?
Ik vind het aanvoelen van het doorslaan van de voorwielen bij 2WD wel wat hebben eigenlijk, maar dit terzijde!
doorslaan van de wielen heb je alleen met regen, anders niet (of je moet versleten schokbrekers, oude stabi rubbers, versleten banden hebben of niet kunnen rijden :wink: )
de mijne was geheel niet standaard mototrisch, maar kon plankgas in een bocht gas geven zonder spinnend binnenwiel :lol:
(tot de standaard basic tuning tot laten we zeggen 155 pk is een sper naar mijn idee dan ook nog niet nodig)

de 4wd is een stuk zwaarder, maar 4wd is wel meer grip natuurlijk... Op het circuit kon die rode waar de vlammen uit de uitlaat komen mij niet bijhouden terwijl die kerel wel erg goed door reed met zijn P4 :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 08:46

@ Audidriver: De P4/Q4 is vooral een zwaardere auto dan een 'gewone' 16v. Normaal gesproken kan je met een 16v vlotter rijden dan met een P4/Q4, het gewicht nekt de laatste. Met regen is het een heel ander verhaal, maar dan geldt het voordeel van een P4/Q4 alleen bij een staande start en als je op de limiet zou rijden, verder is een P4/Q4 gewoon leuk, mij gaat het vooral om het aparte van deze wagens en ik vind de techniek gaaf. (een nat grasveld is wel ultiem lol hebben in een P4/Q4)
Wel erg leuk bij een P4/Q4 is dat bij het insturen van een bocht en daarbij gelijktijdig gas geven is dat de P4/Q4 echt de bocht in trekt ipv dat hij er langzaam uit wil gaan lopen, een ervaring!
Wat Alfaqv75 schrijft over de wegligging kan ik alleen nog aanvullen met een goede uitlijning, bij een slechte uitlijning wordt een 3, vooral met bredere banden, heel snel zoekerig.
Wat betreft een sper; vraag eens aan Tomasso; hij heeft een sper in zijn 1.7 iE en dat heeft zeker effect. Ik ben een aantal maal meegereden in zijn auto op de Nurburgring en het vermogen komt stukken beter op de weg dan zonder sper, je merkt pas echt hoeveel dat scheelt als je (er) een keer (in) mee gereden hebt.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 09:14

Werd mijn naam geroepen :lol:

Altijd interessant die discussie's over grip en voorwielaandrijving en sper en vierwielaandrijving.

Omdat een 33 een voorwielaandrijver is denken sommige mensen nog wel eens dat het een auto met snel doorslaande wielen is.
Alleen in een hairpin met vroeg gasgeven of te vroeg insturen op het gas willen deze auto's ondersturen.
Normale rijstijl zou moeten zijn laat insturen en geleidelijk op het gas. Dan heb je bijna geen onderstuur.

Heb enige jaren zonder sper gereden totdat ik de kans kreeg via de Deense Alfa club een Quaife sper te kopen voor de 33.
Peter Dyrelund reed al jaren in zijn Sud met dit sper op de diverse circuits en was razend enthousiast.
Zo ook ondergetekende na de aanschaf.
Scheelt toch wel tientallen meters dat je eerder op het gas kan omdat de aandrijfkrachten toch beter verdeeld worden.
Geldt voor bochten op hoge snelheden maar natuurlijk des te meer bij langzamere bochten waar tractie nodig is.
Uitkomen 'hairpin'Assen is zo'n bochtje waar je veel auto's zonder sper kan 'pakken'.

Na de aanschaf van de 155 Q4 kon ik ook de vergelijking maken met Q2 of Q4.
Q4 scheelt weer tientallen meters met het gewone sper.
Nu kan je gewoon insturen en gasgeven en dan krijg je het effect wat Sergio al beschreef.
Dat is een geweldig verslavend gevoel.
Daarnaast gewoon altijd grip.
Bij de nieuwjaarsreceptie in een zijstraatje op een ijsplaat gaan staan en gas gegeven en gewoon weggereden.
Heeft Norman vroeger een keer gedemonstreerd in Houten op een nat grasveld met zijn 33 P4.

Inderdaad een 4x4 is zwaarder maar heeft dus leuke effecten. 33 zonder sper gaat ook prima en met sper net wat leuker af en toe.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 09:31

kijk, en dan start ik nu de discussie wederom:

waarom zou je een sper willen als je geen doorspinnende wielen hebt :?:

zal mijn uitleg even geven:
mijn oude 33 (gele koni, madeno veren, PU bussen, aangepaste camber, aangepaste sporing, vpb, modificatie bovenste ruber veerpoot) op ronals (195/50/15) of speedline (215/40/16) had geen last van doorspinnend binnenwiel...
vb: korte bochtje naar links achter de pitstraat omhoog op zandvoort ging ik plankgas zonder spinnende wielen (en dan gewoon een 75 QV voorbij gaan)
een sper kost vermogen, je zorgt voor frictie tussen laten we zeggen soort koppelingsplaten, met minder vermogen ga je minder snel...

(geld alleen voor droog weer natuurlijk, op een natte baan moet je met een sper vele malen sneller zijn doordat je het vermogen beter verdeeld en het vermogen wat een sper kost maakt dan toch niet veel uit, sterker nog alleen maar beter)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 09:54

Gaf je ook grotendeels gelijk Gerwin :lol:

Maar juist zoals je aangeeft bij nat is het heel leuk om een sper te hebben op de voorwielen.
Echt ongelofelijk wat voor tractie je dan nog kan hebben.
Gewoon vol gas wegrijden bij een stoplicht op nat bijvoorbeeld .

Zoals ik al aangaf merkte ik ook een verschil op droog.
Je kan met sper soms wat vreemde lijnen rijden omdat je makkelijker kan acceleren want tractie.
Reed een keer achter een 147 GTA op het Spettacolo bij die kronkelbocht achter het Scheivlak richting recht stukje naar Audi S.
De GTA werd opgehouden door een andere Alfa die de gewone lijn reed.
Ik stuur wat later in en kon vrijwel direct gas geven. De GTA moest wachten tot de andere Alfa aan de rechterkant reed.
Tot grote verbazing van de GTA rijder kwam er ineens een 33 binnenlangs.

Maar ja je kan niet alleen voor droog geen sper hebben en met nat wel een sper.
Al met al heel tevreden met mijn sper maar daar is eigenlijk niet aan te komen anders dan op speciale bestelling van 10 stuks bij Quaife zelf.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 10:20

Gaf je ook grotendeels gelijk Gerwin :lol:

Maar juist zoals je aangeeft bij nat is het heel leuk om een sper te hebben op de voorwielen.
Echt ongelofelijk wat voor tractie je dan nog kan hebben.
Gewoon vol gas wegrijden bij een stoplicht op nat bijvoorbeeld .

Zoals ik al aangaf merkte ik ook een verschil op droog.
Je kan met sper soms wat vreemde lijnen rijden omdat je makkelijker kan acceleren want tractie.
Reed een keer achter een 147 GTA op het Spettacolo bij die kronkelbocht achter het Scheivlak richting recht stukje naar Audi S.
De GTA werd opgehouden door een andere Alfa die de gewone lijn reed.
Ik stuur wat later in en kon vrijwel direct gas geven. De GTA moest wachten tot de andere Alfa aan de rechterkant reed.
Tot grote verbazing van de GTA rijder kwam er ineens een 33 binnenlangs.

Maar ja je kan niet alleen voor droog geen sper hebben en met nat wel een sper.
Al met al heel tevreden met mijn sper maar daar is eigenlijk niet aan te komen anders dan op speciale bestelling van 10 stuks bij Quaife zelf.
okee, dan zijn we het toch weer helemaal eens met elkaar :lol:

(pssst, diff's met sper worden geregeld aangeboden hier en daar, maar schrik dan niet van de prijzen!! )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

greyhound

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

vr jul 24, 2009 11:45

Hallo Bas!

Dus je wilt niet via PB. Prima! Je mag me MIDDEN in de nacht mailen als je een garage weet in de direkte omgeving van mijn woonplaats. Je kletst over marktplaats. Daar staat weliswaar genoeg op, maar niet in mijn buurt. Moest het nu in Brabant of Limburg zijn, dan had ik genoeg mogelijkheden. In Limburg zelfs een complete garage met brug en al (samen met een aantal andere mensen). Helaas woon ik nogal ver weg van Limburg.
Ik stap direkt in een auto die velen op dit forum geen auto vinden. Inderdaad is hij slechts tweede geworden in Frankrijk tijdens de homo-auto van het jaar verkiezing. En wie won daar? De MITO!!!!!!!
Kan me nieks schelen. Vind beide auto's top.

Groetjes,

Greyhound :D

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 420
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

za sep 05, 2009 22:11

Mogelijk al ergens gemeld, maar aangezien een type 3 QV, bij deze ter info, op marktplaats, rood , 205.000 km,met APK , 1250 vraagprijs.
Vrij lage prijs voor een 33 16 V QV met APK lijkt mij, mits in orde natuurlijk!


3316V QV link
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

zo sep 06, 2009 12:13

Ik heb sinds 1,5 week ook een type 3 QV.
Een zwart metallic mét werkende airco en 139dkm.

Wordt her en der nog opgefrist, want 3 jaar stilstand is niet ideaal.

Zal een dezer dagen even wat kodakskes omhoog laden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 420
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Aantal (Originele) 33 16V QV's op dit Forum

ma sep 07, 2009 22:02

Proficiat met deze (aanstaande) youngtimer !
Zo'n 16V blijft bijzonder, ik ben nog steeds onder de indruk iedere keer als ik hem de sporen geef. (standaard) Boven de 4000 toeren een beest :-)!
33 16V QV, 1990

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”