Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Project 33 Permanent 4 - electronicageneuzel

ma jun 15, 2009 14:28

Misschien een domme opmerking, maar ik probeer het toch maar; kan het niet zijn dat ergens in de leiding een terugslagklep verkeerd om gemonteerd zit? Als dit slaat als een tang op een varken dan negeer mijn opmerking maar.
niet zo'n hele stomme opmerking, want bijvoorbeeld filters staat een pijl op voor de doorstroming...
maar denk dat het makkelijker is eerst de pomp uit te sluiten
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - startprobleempje

zo jun 21, 2009 18:23

Een brandstofupdate, met meteen een aantal vragen.

Allereerst, het lijikt er sterk op dat ik een combinatie van problemen heb:

- Een nieuwe massa aan de pomp helpt niet, massa zou dus ok moeten zijn
- Rechtstreeks 12v op de pomp laat de pomp draaien, dus de 9v op de originele draad voldoet niet -> wordt ws. nieuwe draad trekken
- Echter, bij draaiende pomp staat er geen druk op injectorrail...
- Uitgaand bij de pomp wordt wel druk opgebouwd.
- Op de benzineslang die van het benzinefilter komt staat geen druk
- Ik twijfel echter over de aansluitingen van benzine-aanvoer en -retour, de P4 had afgeknipte leidingen bij het blok en geen oorspronkelijke koppelstukken meer). Moet de benzine-aanvoerslang op de pulsatiedemper of op de drukregelaar? Mijn gevoel zegt dat deze op de pulsatiedemper moet en dat de drukregelaar het retourgedeelte afregelt. De manual geeft alleen in een plaatje weer dat er een benzineleiding onder aan de pulsatiedemper aangesloten moet worden en er een benzineleiding op de drukregelaar aangesloten wrodt, echter niet welke de aanvoer en welke de retourslang moet zijn. Wie weet het antwoord en wil dit ook onderbouwen/uitleggen of nakijken op zijn 33??
- Welk relais is het juiste benzinerelais? Dit zou een relais met diode moeten zijn. Kan iemand met een 33 16v nakijken welk relais er rechtsvoor tegen het schutbord zit? Eventuieel met kleurcombinatie huis/voet maar het liefste het AR onderdeelnummer dat op het relais staat (605...) nummer.

Verder; het leek, toen 12v op de benzinepomp kwam, alsof de pomp eerst makkelijk draaide maar daarna zwaar, aslof hij tegendruk kreeg.

Graag wil ik eerst zekerheid hebben dat ik alle aansluitingen goed heb zitten, een relasis verkeerd is en/of de drukregelaar kapot is, voordat ik eventueel een benzineleiding ga vervangen.....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 33 Permanent 4 - benzinetoevoerprobleem

zo jun 21, 2009 20:08

De juiste volgorde is:

Brandstoftank > opvoerpompje in de tank (ik weet niet zeker of een 33 dat heeft) > brandstofpomp > brandstoffilter > pulsatiedemper > injectoren > drukregelaar > tank. De drukregelaar houdt alleen op deze manier druk op de injectoren. andersom druk je tegen de verkeerde kant van de drukregelaar en zal hij niet open kunnen gaan.

Als je na het filter geen druk krijgt zou het filter weleens verstopt kunnen zitten.

Pomp draait in het begin even makkelijk omdat er dan nog weinig druk is. Maar als de slangen verkeerd om zouden zitten zou hij op een gegeven moment stoppen omdat hij niet meer druk op kan bouwen (tenzij er een lek ontstaat...).

Succes ermee!

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - benzinetoevoerprobleem

zo jun 21, 2009 20:20

Duidelijk!
Dan rest mij nog de vraag welk relais dit hoort te schakelen. Gezien de historie van de auto vertrouw ik er absoluut niet op dat momenteel het jusite relais er in zit. Wie weet dit?!

Verder zal ik de volgende keer kijken of er benzinedruk voor het filter is en evt na het filter ook. Het filter is overigens gloednieuw (en verkeerd om monteren kan niet ivm verschillende aansluitingen).
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 33 Permanent 4 - benzinetoevoerprobleem

zo jun 21, 2009 20:52

Als het filter nieuw is is er iets anders mis inderdaad. :lol:

Wissel gewoon de slangen eens om in de motorruimte en probeer het dan nog een keer. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - benzinetoevoerprobleem

wo jul 08, 2009 23:13

Weer een updat, HIER heb ik een klein zijstapje in een ander topic gemaakt mbt de brandstoftoevoer.

Inmiddels is duidelijk dat er geen brandstof bij de motor komt. De pomp draait goed als ik er direct 12v op zet, via het relais werkt hij niet, ook nit als ik de pootjes 30 en 87 in de relaisvoet doorverbind. Ik moet nog meten of er wel spanning op 1 van deze pootjes staat (welke van de 2?)
Dee benzineleiding zit ook verstopt, ergens tussen de pomp en het motorblok. ik heb perslucht op de uitgaande leiding bij de pomp gezet maar de lucht wil er niet doorheen. De volgende stap wordt dat ik de benzineslang net voor het brandstoffilter afkoppel en test of de verstopping in het gedeelte daarvoor of daarachter zit.
Kan je eigenlijk een benzineleiding zo bij de automaterialenzaak op rol kopen? Het is een kunststof leiding.

Vandaag heeft Alfaqv75 mijn langverwachte rechter remklauw gebracht, bedankt Gerwin! Eindelijk kan ik de remmerij af gaan maken! Ik heb meteen maar de Tar-ox remschijven overgenomen.... Een klusje dat op het to-do lijstje erbij is gekomen is het gangbaar maken van de remklauw linksachter, deze hangt.

Verder: de electrische ramen werken. het was eenvoudig, ik moest natuurlijk de schakelaars aan de bestuurderskant monteren om ook de passagierskant te laten werken..... dit staat in serie... Dus ik heb een schakelaar opgeduikeld uit een oude doos en het werkte..... niet......
Wat bleek, in het linker voorportier was een stekker bewust losgehaald en zat nog een restje alarmbedrading, blijkbaar waren de ramen ook hierop geschakeld geweest. Dit heb ik hersteld en de raampjes werken! Het mechanisme zal ik nog even smeren zodat eea wat vlotter gaat werekn, maar het gaat de goede kant op.

Tevens heb ik met een paar forum-vrienden een klusplanning gemaakt, wij gaan er voor zorgen dat de P4 met het Spettacolo rijdt!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 33 Permanent 4 - benzinetoevoerprobleem

wo jul 08, 2009 23:28

voor brandstofleiding gebruik ik zelf meestal koperen leiding van 8x6mm, deze is gewoon per meter te koop en ik vind het wel fijn om mee te werken. gaat een auto leven lang mee mits goed bevestigd. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - benzinetoevoerprobleem

zo jul 19, 2009 18:57

En weer een kleine update. ik heb weinig tijd gehad dus het is niet veel, maar alle beetjes helpen.
Afgelopen week heb ik de Tar-ox remschijven en de ontbrekende remklauw rechtsvoor gemonteerd.
Afbeelding

Verder is het mij na doormeten duidelijk dat bij de relaisvoet voor de brandstofpomp alles in orde is, het relais schakelt goed maar de spanning komt niet bij de brandstofpomp aan.
Nu moet er volgens het handboek nog ergens een connector liggen voor die stroomdraad, ik neem aan ergens achter het dashboard of wellicht onder het tapijt. Wie weet waar deze ligt? ik heb npg een hele draadboom liggen maar vraag het liever dan dat ik die uit moet gaan pluizen.... :). Waarschijnlijk zal ik 'gewoon' een nieuwe draad moeten trekken, so be it.

@ Giuliettaevo; bedankt voor de tip voor de benzineleiding.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - benzinetoevoerprobleem

zo jul 26, 2009 23:21

Vandaag was D-day.
Ik kreeg weer klushulp (Joost) en dat werkt altijd fijn, 4 handen kunnen bijna 4x zoveel als 2 handen, samenwerken loont!

Op het programma stonden 2 belangrijke punten maar wij hebben er meer weg kunnen strepen.

Allereerst het benzinetoevoerprobleem.
Joost had voor de test een lang stuk benzineslang meegenomen om te kijken of de motor met directe plus op de pomp en een directe slang naar het blok, wilde lopen. Aangezien ik af en toe eigenwijs ben wilde ik toch eerst testen waar de verstopping in de benzineleiding zat; in de leiding tot het filter, in het (nieuwe) filter of in het gedeelte van het filter naar de pulsatiedemper.
Zo gezegd, zo gedaan. We hebben de leiding net voor het filter afgekoppeld en perslucht op de leiding vanaf de pomp gezet, totaal geen resultaat! De verstopping was dus gelocaliseerd en ik had in gedachten al de bestelling voor een nieuwe leiding geplaatst, Wederom eigenwijs besloot ik toch maar om de leiding vanaf het filter in de richting van de pomp onder druk te zetten, niet geschoten is altijd mis toch? Even perslucht er op en toen schoot er iets met een forse plof uit de leiding, inclusief een Euro95 douche voor mijzelf, de leiding was weer open! Wat er in zat hebben we niet terug kunnen vinden maar het probleem was opgelost!
Daarna alle slangdelen weer goed gemonteerd en hebben we een startpoging gedaan. Wat bleek, de P4 startte (na heel lang doorstarten om de druk op te bouwen)! De pomp draaide geod en blijkbaar was dus de ca 9,5 volt die ik gemeten had bij de pomp ruim voldoende om druk op te bouwen.
De motor rookte wel behoorlijk dus hebben we de P4 buiten in de zon gezet en zijn we met de remmen aan de slag gegaan.

Klus 2.
De remklauw linksachter zat vast, ik had een reserve klauw liggen dus deze hebben wij omgewisseld (de reserveklauw was goed gangbaar). Daarna konden we het remsysteem ontluchten. Na vervanging van de nippel rechtsachter waren de remmen snel ontlucht.

Daarna de koppeling.
De koppeling stribbelde meer tegen, ontluchten werkte niet maar uiteindelijk hebben we ook even perslucht op de slang van de hoofdkoppelings- naar de hulpkoppelingscylinder gezet en doorgeplazen. Dit had ook effect! Waar het ontluchten eerst totaal niet lukte (wel 3 kwartier mee bezig geweest en een hulplijn gebeld) ging het vervolgens heel vlot en was er snel weer behoorlijke pedaaldruk, ook gefixt!

Deze klussen hebben onze dag behoorlijk gevuld maar het gaf een goed gevoel, reslutaat!
Toen volgde een kleine proefrit, P4 gestart en wederom forse rook. Niet zo maar rook maar toch echt een rookgordijn achter de P4...... En daar zit nu het probleem, wat is er aan de hand met het blok?Ik hoor graag jullie mening, in zoverre dat natuurlijk kan op afstand....
De motor loopt heel erg mooi, geen vreemde geluiden maar uit de uitlaat komt behoorlijk witte rook/stoom. Het is geen oliepluim maar lijkt dus op koelvloeistof. Tijdens onze tests hebben we het koelvloeistofniveau niet zien dalen maar zou je dit zo snel al moeten zien (de motor heeft in totaal ca een half uur gedraaid)? Hoe kunnen we diagnose stellen?
Ik moet er bij zeggen dat twee zaken op het blok ontbraken
1. De vacuumslang voor de rembekrachtiging. Deze heb ik tussendoor (tot het te heet werd) wel dichtgehouden met een vinger (Hansje Brinker, zeg maar).
2. de carterontluchtingsslang zit er niet op en heb ik voor het moment afgedopt.

Ik moet zeggen, ik ben er bang voor dat het motorblok een kat in de zak is......... Graag jullie meningen. Dat zou betekenen dat ik weer op zoek moet naar een ander blok en wat koop je dan weer..... (iemand een bekend blok in de aanbieding?) Het Spettacolo met de P4 zal er hoogstwaarschijnlijk dus niet meer in zitten, grote kans dat dit blok er weer uit moet.....
Zie hieronder een foto van de rook achter de P4, en daaronder een paar sfeerplaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Project 33 Permanent 4 - Hij loopt! Maar hoe...

zo jul 26, 2009 23:40

Aanvankelijk leek het zo'n postieve post...... maar het eindigde minder. :(


Hoezo ander blok? Zou je niet gewoon goed af kunnen zijn met nieuwe koppakkingen? (er even vanuitgaande dat er zoiets aan de hand is)
Ander blok is weer een andere gok.

Oké, dan gaan we nu proberen diagnose te stellen, d.w.z. de eerste aanzet tot.
Je zegt, dat je het niveau niet heb zien dalen, maar ja, dan moet de boel eerst weer helemaal voor afkoelen om dat te kunnen zien! (warm stijgt het niveau immers) :wink: Hebben jullie nog zoveel tijd daarvoor gehad? En dan nog, er is maar weinig 'water' nodig voor veel stoom! Dus het zou zomaar kunnen. Ik zou eerlijk gezegd niet zo snel weten, wat er anders aan de hand zou kunnen zijn of een scheur in een kop... maar iig in die hoek zou ik het toch zoeken... Máár regel eens een co test, dan weet je al iets meer! (met draaiende motor co proberen te meten/ aantonen boven het expansievat) :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2147
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Project 33 Permanent 4 - Hij loopt! Maar hoe...

zo jul 26, 2009 23:44

ik gok op condens, dus gewoon rijden, wordt vanzelf minder
en zoniet idd een koppakking, zou ik me niet al teveel zorgen over maken, zeker niet alssie verder gewoon mooi loopt, afgezien van wat witte rook
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Project 33 Permanent 4 - Hij loopt! Maar hoe...

zo jul 26, 2009 23:50

Voor ons was het eigenlijk een positieve dag, die uiteindelijk toch iets in mineur eindigde.
Het koelvloeistofniveau hebben we inderdaad warm bekeken....Dat moet dus opnieuw. gelijk heb je ook Sander, dat een ander blok weer een gok is. Een scheur in een kop heb ik nog nooit gezien bij een boxerblok, volgens mij komt dat ook niet vaak voor, toch? Een lekke koppakking lijkt dan aannemelijker.

De hoeveelheid stoom was echt enorm, al ik op het Spettacolo vooraan zou rijden op de baan komen jullie mij nooit meer voorbij ivm de mistvorming, echt!
Maar, je kan dus in de koelvloeistof meten aan het CO of er een koppakkignprobleem is? En hoe bepaal ik vervolgens aan welke kant dat probleem zit?

Laat ik nu net een mooi tooltje gekocht hebben waarmee je 16v koppen los kunt halen terwijl het blok nog in de auto zit........
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Project 33 Permanent 4 - Hij loopt! Maar hoe...

ma jul 27, 2009 00:13

Maar, je kan dus in de koelvloeistof meten aan het CO of er een koppakkignprobleem is? En hoe bepaal ik vervolgens aan welke kant dat probleem zit?
Zie hier bijvoorbeeld Kan je vast even lenen bij een bevriende garagist. (als je die hebt natuurlijk) :wink:

Tja, dan weet je nog niet welke kant, maar eerst maar eens zien of er iets lekt! Waar/ hoe precies is stap twee.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Project 33 Permanent 4 - Hij loopt! Maar hoe...

ma jul 27, 2009 07:58

zet je koelsysteem eens onder druk (zo'n druk ding voor op je reservoir kan je vast wel ergens even lenen)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Project 33 Permanent 4 - Hij loopt! Maar hoe...

di jul 28, 2009 08:11

ik gok op condens, dus gewoon rijden, wordt vanzelf minder
en zoniet idd een koppakking, zou ik me niet al teveel zorgen over maken, zeker niet alssie verder gewoon mooi loopt, afgezien van wat witte rook
Ik ga eerst mijn centen hierop inzetten, het uitlaatsysteem heeft bij mij ca 5 jaar op de plank gelegen en zou in de loop van jaren behoorlijk wat vocht in de dempers verzameld kunnen hebben. Morgenavond laat ik de motor eens lekker opwarmen. (zondag heeft de motor tussendoor even (paar minuten) totaal zonder te stomen gedraaid, na een eerste run en toen een pauze).
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Projecten”