Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Restauratie sudsprint '82 Romûh... we komûh!

wo jul 22, 2009 11:20

ja, ik wacht nog steeds :lol:
(ik voel dat er een bericht aan gaat komen 8) )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 Romûh... we komûh!

wo jul 22, 2009 11:28

Ok, tijdje geen updates geweest, 'gewoon' gereden met af en toe wat kleinigheidjes tussendoor. Maar 't wordt steeds beter, benzinemeter inmiddels ook gefixt, aangepaste panhardstang ligt klaar, radio'tje ingebouwd en de speakers netjes uit 't zicht weggewerkt.. remmerij eindelijk goed ontlucht en 't pedaal is eindelijk 'gewoon' net zo hard als in de meeste andere auto's; ikke blij!

Maar! :roll: trouble in paradise...

Eergisteravond na een lange (niet eens zo snelle) rit thuisgekomen met een nare tik in de motor :evil: Ik heb het de hele reis niet gehoord, tot ik de afrit af kwam en bovenaan weer gas gaf om nog net oranje mee te pakken. Rikketikketikketikketikketikketikketikke *...*. Laatste stukje naar huis maar heel rustig aan gedaan. Bij constante snelheden hoor je niets, maar het kleinste beetje belasting en hop, 't is terug. Ik was moe, het was laat en donker dus ik heb 'm binnen gezet en ben gaan slapen.

Gisteren...als eerste de bougies eruit getrokken. Die van de linker cilinderbank zijn gewoon zoals 't hoort, koffiekleurtje, mooi schoon. Die van de rechtercilinderbank zijn zwart en een beetje vettig. Hmm... Verder ter info; klepspeling is ok, ong 35 inlaat en 50 op de uitlaatkleppen. Er komt geen slijpsel of andere troep mee met de oliepeilstok. Compressie is niet best, opvallend hoog op de 'voorste' 2 cilinders en opvallend laag op de 'achterste' 2. Dat matcht dus eigenlijk niet met de kleur van de bougies... want die zijn juist verdeeld van mening kwa cilinderbank. De nokkenassen zijn zeker niet nieuw meer, een beetje scherp gesleten al maar zijn of waren niet te horen tot op heden dus die verdenk ik eigenlijk niet. Prestatiewise was er het laatste stukje (en die hele rit naar huis) eigenlijk niets te merken. Hij pakt nog steeds goed op, trekt nog steeds goed maar klinkt zwaar gewond.

Blijft over; een gebroken zuigerveer of een kapot drijfstanglager? Het blok heeft natuurlijk wel een paar jaar stil gelegen... en ik weet ook dondersgoed dat 't geen 'nieuwe' is. Kmstand ca 225000, alleen 'groot onderhoud' gehad. Ik had 'dit' eigenlijk gepland voor komende winter en gewoon gehoopt dat het ouwe blok me 1 zomertje door zou helpen... ipv het hele project nog een jaar langer te laten duren.

En nu... zet ik de opties tegen elkaar af. Ruilblok? Afrikaans repareren met alleen andere drijfstanglagers en evt een andere zuiger? (heb nog wel eea liggen). Maar dan blijf je met enigszins versleten koppen zitten en een onderblok of krukas die misschien wel op z'n kloten gehad heeft...

Denk mee alstublieft heren! (en die enkele dame eventueel). er broeit al een mooi plannetje in m'n hoofd maar ik weet nog niet of dat 'het' is...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

wo jul 22, 2009 12:41

Dit klinkt als een uitlaatpakking, die er (gedeeltelijk) tussenuit is geblazen! Althans, dat zou het in het gunstigste geval zomaar kunnen. Kijk eerst maar eens of het spruikstuk nog goed vastzit en ga luisteren. :idea:

Is het dat niet, ga dan het geluid verder proberen te lokaliseren. Mijn ervaring is, dat onder het rijden vrijwel onmogelijk is, maar juist bij een boxer met de kop onder de kap heel goed. Dan weet je of het in één van de koppen zit of in het blok.... dit is een begin.... Niet meteen van het ergste uitgaan. :wink: Ja als het geluid uit het midden komt... en onder belasting.... dan zou een uitgelopen lager ook kunnen natuurlijk. :shock:

Succes bij het opsporen/ lokaliseren van het geluid. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

wo jul 22, 2009 12:45

Matthijs, balen van dat geluid. Ik denk zelf, omdat je het bij belasting hoort, het meeste aan drijfstanglagers, maar ben geen techneut. Wellicht kan iemand anders helpen?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

wo jul 22, 2009 12:45

ik heb een (prut, want met telefoon) filmpje gemaakt. niet voor het beeld als wel voor het geluid. Luister en huiver...

klikklak

het komt duidelijk van de rechterkant van het blok, volgens mij van de 'achterste' cilinder.
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

wo jul 22, 2009 17:44

Matthijs,

Jij hebt toch een blok met hydraulische klepstoters, het klinkt namelijk een beetje naar een vastzittende klepstoter zo op een afstandje.....

Als ik kan helpen dan hoor ik het wel.........

Met vriendelijke groet,

Ronnie
Scuderia RoMa

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

wo jul 22, 2009 19:40

nee, is een blok met mechanische stoters, vandaar dat ik ook vrij simpel de klepspeling kon meten...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

wo jul 22, 2009 19:47

Zou ook denken aan de klepspeling......het tikkende geluid gaat niet met de snelheid van je krukas......zet je kleppen eens wat scherper, vooral die speling van 0.5........is echt de limiet.....en zoals je al zei, je nokstokken zijn ook niet fris meer.....

Hopelijk ben je snel weer op de baan.......zonde van al het werk en inspanning, nu verdien je echt duizenden kilometers rijplezier !!!!

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

za jul 25, 2009 16:42

Das mooi balen van je geluid maar even een vraag:

Maakt de motor ook geluid tijdens stationair draaien? In het filmpje hoor ik het geluid (duidelijk) als je gas geeft. Ik heb ook zo iets mee gemaakt met mijn Sud nadat ik had gereden op Assen tijdens een SS. Ben toen heel voorzichtig naar huis gereden met de gedachten van 'die is overleden'. Thuis de volgende dag gekeken en gezocht, het bleek de verdeler te zijn. Tijdens het gas geven wordt de rotor verdraait t.o.v. de verdeler d.m.v. van een onderdruk in de carburateur. In de verdeler werd de rotor te ver verdraaid en kwam tegen de verdeler aan, dit veroorzaakte bij mij dat geluid. Ik heb dit opgelost door (de originele)vacuum slang weer te monteren, hier zit een rond tonnetje tussen met een dempertje. Die er voor zorgt dat de rotor niet te ver terug draait (door het vacuum te beperken)

Weet niet of je hier wat aan hebt maar i.i.g. succes!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2152
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

za jul 25, 2009 21:08

Das mooi balen van je geluid maar even een vraag:

Maakt de motor ook geluid tijdens stationair draaien? In het filmpje hoor ik het geluid (duidelijk) als je gas geeft. Ik heb ook zo iets mee gemaakt met mijn Sud nadat ik had gereden op Assen tijdens een SS. Ben toen heel voorzichtig naar huis gereden met de gedachten van 'die is overleden'. Thuis de volgende dag gekeken en gezocht, het bleek de verdeler te zijn. Tijdens het gas geven wordt de rotor verdraait t.o.v. de verdeler d.m.v. van een onderdruk in de carburateur. In de verdeler werd de rotor te ver verdraaid en kwam tegen de verdeler aan, dit veroorzaakte bij mij dat geluid. Ik heb dit opgelost door (de originele)vacuum slang weer te monteren, hier zit een rond tonnetje tussen met een dempertje. Die er voor zorgt dat de rotor niet te ver terug draait (door het vacuum te beperken)

Weet niet of je hier wat aan hebt maar i.i.g. succes!

Martijn
dat ronde tonnetje wat jij omschrijft is geen dempertje, maar een eenrichtingsklepje :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

zo jul 26, 2009 11:43

Het lijkt erop dat Martijn (een groot deel van) de prijs heeft! Heb dit vanmorgen even snel geprobeerd (starten, met rammel/geklepper, vacuumslangetje eraf, geklepper 99% weg. Slangetje weer erop, en het gerammel is terug.Motor uit).

Peinzende stof. Want, dan blijf ik met de vraag zitten; hoe kan dit? Er zit idd geen 'tonnetje' in het vacuumslangetje. Maar ik had toch al wel een behoorlijk end gereden inmiddels zonder problemen. Waarom dan nu toch ineens dat 'enge' geluid?

Komen nog wat zaken bij, de meeste had ik hierboven al genoemd. Het enorme compressieverschil tussen de cilinders onderling. Twee roetzwarte bougies. En (naar het lijkt, ik peil ook weer niet elke dag olie dat geef ik eerlijk toe, maar wel redelijk recent nog) ongeveer 1,5 liter (!!) olie kwijt geraakt op ca 600 km! En nee, dat deed hij eerder niet! Een half litertje op 1000-1500 km, dat was het wel.

Heren geleerden, denk mee alstublieft! Het plan om het blok van de winter eruit te halen en GOED aan te pakken blijft, maar ik zou zo graag de zomer volmaken met deze.......
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Sprintqv1984

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

zo jul 26, 2009 20:29

Beste Stof,

Dit klinkt echt als een lekje bij het uitlaatspruitstuk (Alessandro schreef het al)!! Uitlaat eraf, pakkingen nakijken en nieuwe pakkingen met uitlaatkit eropzetten! Doe er dan als dat nodig is en het probleem blijkt te zijn meteen de goede moeren op! Het blok rammelt wel vaker de rechterkant van de uitlaat los!! Olie is ander probleem!

Succes en ik hoop dat ik je heb kunnen helpen!

Luuk

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

ma jul 27, 2009 11:33

uitlaatspruitstuk al nagekeken, zit zo vast als een huis... Martijn heeft absoluut een punt met die ontsteking, dat slangetje loshalen scheelt de wereld! nu nog de vraag wat ik daaraan kan of moet doen... en hoe het probleem ontstaan kan zijn!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

ma jul 27, 2009 11:55

als je spruitstuk lekt zie je dat zo, dan heb je zwarte vegen onderop de cilinderkoppen.

Is het ontstekingstijdstip goed afgesteld? Pingelt 'ie niet gewoon met aangesloten vervroeging? De laatste keer andere benzine getankt, 95 ipv 98?

Ik snap niet helemaal hoe je rotor door verder te verdraaien tegen de verdeler aan kan komen, dat ding draait continu rond. Een beetje extra vervroeging zou niet uit moeten maken. Vandaar mijn brainwave of het niet gewoon pingelen is wat je hoort doordat de ontsteking te vroeg staat.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Sprintqv1984

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

ma jul 27, 2009 13:08

Beste Stof,

vorige week dacht ik ook dat mijn uitlaatspruitstuk goed vast zat en zag geen zwarte vegen. Heb ze afgelopen weekend eraf gehaald en zag dat de pakking als een zeef was...
Het klonk echt exact hetzelfde, dus ik zou toch echt die pakkingen er minimaal een keer uithalen. Het kan zijn dat de verdeler een milimeter verdraaid is, maar dan zou de motor meer moeten dieselen dan zeg maar knallen zoals ie nu doet....

Succes

Terug naar “Projecten”