En toen kreeg dit project nog een staartje...
Terwijl Stof met de laatste loodjes bezig was, had ik net een 1/43 diecast model van de Sud omgebouwd naar mijn eerste autootje en van het ombouwen
een verslag in het miniaturentopic gezet. Stof zag dat, dacht "zoiets wil ik ook" en vroeg of ik soms zin had om een 1/25 Sprint om te bouwen. Oei... tja... ik heb al zo weinig tijd om me met m'n eigen kits bezig te houden, maar aan de andere kant, ik heb altijd al een levensgrote zwak gehad voor de Sprint. De Sprint is zeker niet de beste auto die ik ooit heb gehad, maar wel de leukste. En wanneer iemand jarenlang veel tijd, geld en liefde in z'n project heeft gestopt, is het natuurlijk een leuke bekroning als er ook een miniatuur van komt. Vooruit dan maar dus. Ik schreef Stof dat ik er wel iets van wilde proberen te maken, alleen dat ik niet zo diep zou gaan als bij m'n eigen Sud, waar ik uiteindelijk wel héél erg veel tijd in heb moeten stoppen. Zo gezegd, zo gedaan en enige tijd later ging ik bij hem langs om het 1/25 Sprintje op te halen en wat referentieplaatjes te schieten.
Dit kreeg ik mee als basis voor de ombouw ...
... samen met de volgende "uitdagingen"
- er is een stuk van de voorbumper afgebroken; het uiteinde is er nog, maar het stukje wat er tussenhoort is weg
- doe
alsjeblieft wat aan die vreselijke wielen
Goed, eerst maar eens uit elkaar halen
Een goeie ombouw kan niet zonder kloppende nummerplaat. Voor 1/43 heb ik daar decals voor, waarmee ik elk type Nederlandse nummerplaat kan maken met elke gewenste letter/cijfer-combinatie. Voor 1/24 bestaat dat niet. Daarom had ik bij Stof thuis al een foto van de Sprint recht van achter genomen. Met een foto-editor haal ik daar de nummerplaat uit en maak ik de kleurvlakken egaal. Vervolgs afdrukken in exact de juiste maat op stevig papier.
Geinig detail: op deze manier komt zelfs de kleine 2 op de nummerplaat mee. Dat lukt dus
niet met de standaard 1/43 decals.
Uitsnijden, randjes netjes zwart maken en voila, twee precies lijkende nummerplaten (op een helaas niet scherpe foto)
Andere dingen zijn gelukkig wel te koop in 1/24, zoals koplampjes (geel gemaakt met Tamiya transparant geel) en ruitenwissertjes. Op het diecastmodel zijn de "ruitenwissers" in de voorruit meegegoten, dus ook de ruiten moeten worden vervangen. Ik snij deze uit uit een velletje transparant acetaat. Aan de voorruit moet ik lipjes laten zitten voor de bevestiging, voor de andere ruiten is dat (gelukkig, want is een nauwluisterend rotkarweitje) niet nodig.
Wat helaas weer niet te koop is: de wielen. Maandenlang zit ik af en aan te piekeren wat ik daar nou mee moest. Volledig met de hand maken is eigenlijk niet te doen, maar de wielen die eronder zitten zien er gewoon niet uit. Op een gegeven moment kom ik erachter dat de alu-look velgjes los in de bandjes zitten en alleen door de asjes op hun plek worden gehouden. Dat biedt perspectief! Ik knip de asjes door, haal de wielen van de bodemplaat los en verwijder de velgjes. Nu kan ik met de Dremel de ruimte voor de velgen in de banden vergroten. Vervolgens maak ik uit een plaatje modelbouwstyreen de vier vijfspakige velgen. Niet zo simpel als het mischien lijkt, ooit geprobeerd om precies op een bepaalde schaal een vijfspakige velg te tekenen? Allemachtig, wat een gedoe! Maar na een avond lang hannesen heb ik ze dan toch. Nog steeds niet perfect, maar het kan ermee door. Vervolgens is het nog maar een kwestie van steuntjes maken om de op de juiste hoogte in de uitgeslepen bandjes te zetten, ze erin vast lijmen en een klein strookje styreen als velgrand er overheen te plaatsen. Het is allemaal geen high-tech en het haalt het niet bij aftermarket wielen (die er voor 1/24 dus niet zijn
), maar het is in ieder geval beter dan wat er voorheen onder zat. Even kijken hoe het staat:
De andere uitdaging was de voorbumper. Ten eerste moet ik het ontbrekende stukje met de hand maken. Hoe doe je dat... ik besluit om het nog beschikbare uiteinde met een "klompje" putty aan de rest van de bumper vast te zetten. Het is alleen bijna onmogelijk om zo te meten of je goed zit. Ik kan de bumper voor de auto houden om te zien of het gaat passen en er vanaf opzij naar kijken om de stand van de beide uiteinden te vergelijken.
Vervolgens enkele dagen laten drogen en dan kan ik gaan slijpen, vijlen en schuren tot het weer op een bumper lijkt.
Nou nog zwart en chroom erop. Op het orginele model is het complete onderdeel, dus bumper, stootstrip, Alfahart en snorharen, verchroomd. Dat hoort natuurlijk niet, ik wil het hebben zoals het echt is. Voor het verchromen heb ik twee opties. Ik kan Bare Metal Foil gebruiken (ofwel BMF), een soort zeer dun zelfklevend metaalfolie voor de modelbouw, of ik kan proberen het te verven. Ik probeer eerst dat laatste. Ik heb ooit een tip gelezen, dat je Alclad chroomverf kunt verdikken en vervolgens met een penseeltje kunt aanbrengen in plaats van met de airbrush, waarvoor die chroomverf eigenlijk is bedoeld. Ik heb daar ook al wat mee geëxperimenteerd op 1/43 modellen en het resultaat stelde zeker niet teleur: een levensechte chroomuitstraling. Ik besluit dat hier ook proberen. Eerst verf ik alles glanzend zwart (de ondergrond die je voor de Alclad nodig hebt). Vervolgens maak ik de stootstrip halfmat. Daarna met de Alclad aan de slag. Maar dat valt bitter tegen. Los van dat het vreselijk uitvloeit, krijg ik het ook niet egaal. Er blijven maar doffe plekken en zwarte vegen in zitten. Kennelijk is de Alclad-tip alleen bruikbaar voor kleinere onderdeeltjes. Tijd voor plan B(MF).
Ik verf de stootstrip opnieuw in halfmat zwart (vanwege het uitvloeien van de Alclad) en pak de BMF erbij. Dit keer is het resultaat beter. Het recht afsnijden van de BMF langs de stootstrip, waar ik tegenop had gezien, gaat een stuk beter dan verwacht. Het Alfahart en de snorharen maak ik, door er wat royaal BMF op te plakken en vervolgens de zijkanten (Alfahart) en de tussenruimte (snorharen) weer zwart te verven. Tenslotte de zwarte verf waar hij niet hoort met een doekje verwijderen van de BMF en uitdaging 2 is overwonnen.
Omdat de voorbumper nu een chroomlook heeft gekregen met BMF, doe ik hetzelfde met de (nog netjes door Mebetoys verschroomde) achterbumper, zodat die dezelfde uitstraling heeft.
Tot slot moet er alleen nog het e.e.a. worden gekwast voordat ik het model weer in elkaar kan zetten. Het interieur krijgt de juiste kleuren (en wat extra onderdeeltjes, zoals armsteuntjes achter en vloermatjes). Het leer in het interieur simuleer ik door de verf halfmat af te werken. Op het voorheen compleet zwarte dashboard breng ik een paar kleine details aan, waardoor het er tegelijk heel anders uitziet. De oorspronkelijk volledig transparant rode achterlichtbalk zorgt nog voor het nodige werk, want ook die wil ik goed hebben. Wat een gepriegel weer, maar het doet erg veel voor het model als dat klopt. De chroomstrips aan de buitenkant maak ik weer met BMF en ik werk de beschadigingetjes in de lak zo goed als het gaat weg. En uiteindelijk na heel wat uurtjes is dit
dan dit geworden:
Nog een laatste avondje ruitjes plakken, in elkaar schroeven en de laatste details aanbrengen (ik zie op het laatste moment pas dat er achterop nog reflectors zitten waar iets mee moet) en dit is het resultaat:
Wanneer kom je hem ophalen, Matthijs?