Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

zo feb 15, 2009 22:36

ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar die stationairregelklep kan je verdraaien zodat hij bij gasgeven uitgaat, ik denk dat hij nu niet schakeld en dus zo verdaaid is dat hij altijd schakeld

(snap je het)

maar nogmaals, waar kom je vandaan? Ik wil best kijken als je bij mij komt buurten....

Nee snap het niet, wat bedoel je precies met verdraaien.
Overigens aardig aangeboden om bij je langs te komen, maar zo'n probleempje moet over het forum toch ook op te lossen zijn zou je zeggen. Motor loopt namelijk netjes alleen het stationaire gedrag laat nog wat te wenzen over. En mocht ik er echt niet uit komen dan kies ik er gewoon voor de gasklep met behulp van de gaskabel zelf iets open te zetten tijdens stationaire loop, want dan zoals al aangegeven loopt de motor ook stabiel.

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

vr feb 20, 2009 16:41

Maar leuker en beter is het natuurlijk om het probleem bij het probleem op te lossen. Weet iemand ergens een beschrijving te vinden van de stationair regelklep en of deze motor in zijn algemeenheid?

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

vr feb 20, 2009 17:18

Vergeet niet dat je koudstartverrijking de stationairloop van de koude motor beinvloedt via de temepratuur van het koelwater. Als je dus invloeden wilt uitsluiten/bevestigen zorg er dan voor dat je dit bij een warme motor doet. Ik vind het trouwens vreemd dat de koude motor keurig 800 tpm draait als je de koudstart verrijking loskoppelt. Dat zou toch een heel ongeregelt motorgedrag moeten geven.
Hij koppelt niet de koudestart verrijking los maar de stationair regelaar. Dit is een stappenmotortje met 2 draden wat in die spin van vacuumslangetjes zit. Het is logisch dat de motor bij loskoppelen 800 toeren gaat draaien van de ECU kan geen verhoogd stationair meer aansturen omdat de regelaar is losgekoppeld. De koudestart verrijking wordt gestuurd middels een temperatuursensor voor de koelvloeistof, deze zit in één van de twee inlaatspruitstukjes.

ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar die stationairregelklep kan je verdraaien zodat hij bij gasgeven uitgaat, ik denk dat hij nu niet schakeld en dus zo verdaaid is dat hij altijd schakeld

Nee snap het niet, wat bedoel je precies met verdraaien.
Overigens aardig aangeboden om bij je langs te komen, maar zo'n probleempje moet over het forum toch ook op te lossen zijn zou je zeggen. Motor loopt namelijk netjes alleen het stationaire gedrag laat nog wat te wenzen over. En mocht ik er echt niet uit komen dan kies ik er gewoon voor de gasklep met behulp van de gaskabel zelf iets open te zetten tijdens stationaire loop, want dan zoals al aangegeven loopt de motor ook stabiel.
Alfaqv75 is denk ik in de war met de gasklepschakelaar. Dit is een zwart blokje wat op de gasklepas van de rechterkop zit. Hier komen drie draden uit. Zoals Steven aangeeft kent deze schakelaar 3-standen:
- stationair: gaskleppen dicht, ecu gaat stationairregelaar aansturen. pen 1 en 2 van de stekker zijn doorverbonden (te meten met weerstandsmeting op de mulitmeter)
- deellast: 'normale' bedrijfssituatie voor de ecu. geen pennen doorverbonden
- vollast: meer dan 3/4 (of zoiets) gasklepopening. ecu geeft vollastverrijking. pen 2 en 3 van de stekker zijn doorverbonden
Deze schakelaar is te verdraaien. Het is belangrijk dat hij pas naar de 'stationair' stand schakelt als de gaskleppen echt helemaal dicht zijn anders krijg je bokkerig rijgedrag. Dit is vrij eenvoudig zelf te meten en af te stellen. Nieuwere injectiesystemen hebben een gasklepsensor, dit is een potmetertje wat afhankelijk van de gasklepopening een andere weerstand geeft een dus een andere spanning aan de ecu. Dit is wat Steven bedoelt maar de 33 16v was nog niet zo geavanceerd.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

za feb 21, 2009 10:55

Het probleem zit inderdaad in de stationair regelklep. Op deze klep zit ook een twee aderig kabeltje, als ik deze loskoppel loopt de motor keurig 800 toeren per min. En als ik dan gas geef en loslaat komtie keurig en snel weer op het stationaire toerental. Zodra ik deze kabel wel koppel begint de motor 1100 toeren per minuut te draaien en duurt het bij gas geven en loslaten veel langer wil deze weer terug zakken op die 1100 toeren per minuut. Overigens is dit bij koude motor.

Nu moet ik er bij vermelden dat het onregelmatige gedrag pas ontstond bij warme motor, want die 1100 toeren per minuut draait de motor bij koude motor ook constant.

Gaarne reactie die hier iets uit herkent. Heb momenteel namelijk het idee deze stekker dus los te trekken en een keer te kijken wat zijn gedrag is bij warme motor.
Je ECU regelt dus je stationairloop bij naar een waarde die niet hoort. Meestal is dat omdat de ECU iets gemeten heeft (of denkt te meten) waardoor het noodloop-programma in werking wordt gesteld. Ik denk dat je gasklep helemaal het probleem niet is, hij regelt en volgens mij heeft niemand hem "ineens" verdraaid waardoor je stationairtoerental omhoog is gegaan. Het kan goed zijn dat je probleem niet in je gasklep of de slangetjes naar je cylinders zit, maar in iets heel anders. Het verhoogde stationairtoertental is dan een symptoom van een heel ander probleem. Verbruikt je auto veel brandstof? Houdt hij in bij filerijden?

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

do aug 13, 2009 11:17

Nee de motor verbruikt niet veel.

Geprobeert heb ik:
- De luchtmassa meter omgewisseld met een ander exemplaar
- De stationair regelklep uitwisselen door een ander exemplaar
- De computer uitwisselen door een ander exemplaar.

Alle drie de acties hebben geen verschil gegeven.

Ik kan nog even gaan kijken of ik iets bij de gasklep sensor kan vast stellen.

Ik hou jullie op de hoogte mochten jullie nog ideeén hebben dan verneem ik deze graag.

Oplossing is nu dat ik de stationair regelklep na enige tijd loskoppel (dus ga een schakelaartje maken om deze klep los te koppelen, overigens start de motor ook zonder dat deze klep is aangesloten, maar dan is het de eerste 40 sec een stationair toerental van 500 rpm), maar begin nu te merken dat het onregelmatige gedrag ook even aanwezig is als ik bijvoorbeel bij een stoplicht stil kom te staan. Dan schommeld deze ook even voor gedurende 5 sec. daarna netjes 800 rpm.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 420
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

do aug 13, 2009 14:54

Bij mij waren de vacuumslangen poreus na 150.000 km.
Aangezien de auto weinig files heeft gezien, lijkt me dit een aardige indicatie voor de thermische veroudering van de slangen (worden poreus).
Helaas wel nogal wat gesleutel. Ik heb er brandstofslangen op gezet + meteen alles vervangen (verdeelblokje met zes aansluitingen zit links vooraan)
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v

do aug 13, 2009 15:47

Ik heb de motor geheel uitgebouwd gehad en 1 van deze slangetjes inderdaad vervangen omdat deze wat haarscheurthes had, dit heeft helaas geen verbetering gegeven, maar misschien moet ik hier toch ook nog eens goed naar kijken. Het gekke is wel dat als ik de sttionair regelklep loskoppel de motor wel goed en stabiel loopt dus om die reden wilde ik de slangetjes buiten oorzaak stellen.

Overigens heb ik een stukje slang gekocht betaald voor 2 meter en vond dit toch vrij duur bij brezan. 14 euro btaald voor een stukje van 1,5 meter (waarbij betaald voor 2 meter). weet iemand voor dit soort materiaal een goedkoper adres?

Gegroet,

Terug naar “Algemene Technische vragen”