Vergeet niet dat je koudstartverrijking de stationairloop van de koude motor beinvloedt via de temepratuur van het koelwater. Als je dus invloeden wilt uitsluiten/bevestigen zorg er dan voor dat je dit bij een warme motor doet. Ik vind het trouwens vreemd dat de koude motor keurig 800 tpm draait als je de koudstart verrijking loskoppelt. Dat zou toch een heel ongeregelt motorgedrag moeten geven.
Hij koppelt niet de koudestart verrijking los maar de stationair regelaar. Dit is een stappenmotortje met 2 draden wat in die spin van vacuumslangetjes zit. Het is logisch dat de motor bij loskoppelen 800 toeren gaat draaien van de ECU kan geen verhoogd stationair meer aansturen omdat de regelaar is losgekoppeld. De koudestart verrijking wordt gestuurd middels een temperatuursensor voor de koelvloeistof, deze zit in één van de twee inlaatspruitstukjes.
ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar die stationairregelklep kan je verdraaien zodat hij bij gasgeven uitgaat, ik denk dat hij nu niet schakeld en dus zo verdaaid is dat hij altijd schakeld
Nee snap het niet, wat bedoel je precies met verdraaien.
Overigens aardig aangeboden om bij je langs te komen, maar zo'n probleempje moet over het forum toch ook op te lossen zijn zou je zeggen. Motor loopt namelijk netjes alleen het stationaire gedrag laat nog wat te wenzen over. En mocht ik er echt niet uit komen dan kies ik er gewoon voor de gasklep met behulp van de gaskabel zelf iets open te zetten tijdens stationaire loop, want dan zoals al aangegeven loopt de motor ook stabiel.
Alfaqv75 is denk ik in de war met de gasklepschakelaar. Dit is een zwart blokje wat op de gasklepas van de rechterkop zit. Hier komen drie draden uit. Zoals Steven aangeeft kent deze schakelaar 3-standen:
- stationair: gaskleppen dicht, ecu gaat stationairregelaar aansturen. pen 1 en 2 van de stekker zijn doorverbonden (te meten met weerstandsmeting op de mulitmeter)
- deellast: 'normale' bedrijfssituatie voor de ecu. geen pennen doorverbonden
- vollast: meer dan 3/4 (of zoiets) gasklepopening. ecu geeft vollastverrijking. pen 2 en 3 van de stekker zijn doorverbonden
Deze schakelaar is te verdraaien. Het is belangrijk dat hij pas naar de 'stationair' stand schakelt als de gaskleppen echt helemaal dicht zijn anders krijg je bokkerig rijgedrag. Dit is vrij eenvoudig zelf te meten en af te stellen. Nieuwere injectiesystemen hebben een gasklepsensor, dit is een potmetertje wat afhankelijk van de gasklepopening een andere weerstand geeft een dus een andere spanning aan de ecu. Dit is wat Steven bedoelt maar de 33 16v was nog niet zo geavanceerd.