Als er een 75 TS cup komt doe je dan mee ?

Peiling eindigde op zo mar 07, 2010 20:15

Ja, zonder twijfel
15%
8
Hangt af van de kosten
28%
15
Hangt af van het aantal deelnemers
11%
6
Hangt af van het regelement ivm bestaande auto
45%
24
 
Totaal aantal stemmen: 53
_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 10:46

Als je de V360 Cup als voorbeeld neemt - wat heel reeel is denk ik - dan acht ik strafgewicht niet nodig.
Ook daar heb je 360's met laskooien en schroefkooien. Er zijn zelfs mensen met Intrax dempers, maar ook met Koni's. Het belemmert de competitie amper. Er wordt overal in het veld geknokt.
De grootste ongelijkheden kwamen uit gerommel met motoren. Intern wijzigen, klooien met nokkenassen, enz..
We moeten dus voor scherp zijn op de torretjes en de schokdempers. Al weten we dat een TS zonder nokkenasversteller echt niet rijdt.
Precies, dus die rolkooidiscussie lijkt me niet super relevant. Motorisering moet gewoon gelijk zijn.
Belangrijk is dat we proberen om een TS zo snel mogelijk te krijgen voor zo weinig mogelijk geld. Dus: wel lexan (is ook veiliger) en wel dashboarden verwijderen. Al het overbodige blik verzagen en gaten boren waar kan, binnenwerken uit motorkap, achterklep, alle deuren behalve de bestuurdersdeur..
Ik zou zelf dash, kachel, verlichting etc verplichten, zodat je met een APK waardige auto rijdt, precies zoals in de andere DNRT cups.
Als een Cup TS te traag is, dan haken mensen heel snel af. Wegens saai.
Dit zie je al met de Volvo 360's, dat veld wordt steeds kleiner.
Laatste opmerking buiten alle praatjes om: er zullen mensen moeten komen rijden om het van de grond te krijgen.
Ik weet wel: goedkoper racen met een Alfa lukt niet.
Dit is dus eigenlijk de echte SI gedachte binnen het SI.
Ja idd, zoals ik ooit met mijn GTV ben begonnen. Maar ik merkte wel dat het pas lekker racen was nadat ik coilovers had.
Voor een leuke cup moet je een mix hebben tussen nieuwe coureurs en oud gedienden, ik weet niet hoeveel oud gedienen terug zouden stappen naar een langzamere auto zonder coil-overs. Ik zou dat zelf niet doen.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5614
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 11:04

en laat ik het zo zeggen: ik denk dat het verstandig is dat potentiele nieuwe rijders die nog geen auto hebben staan, of wel een auto maar nog niets aan opbouw hebben gedaan even heel goed gaan overwegen of het misschien wijs is zich te focussen op de TS cup...

Overigens: als ik in deze handel zou zitten en het regelement is bekend zou ik het wel weten en een paar cup auto`s prepareren en een vaste prijs erop zetten. Wielhoven doet dit met bv de 325 BMW`s ook.

Overigens moet er wel snel een duidelijk technisch regelemnt komen wil men een auto op tijd af kunnen krijgen, nog voor de feestdagen!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

Re: RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 11:06

Ja idd, zoals ik ooit met mijn GTV ben begonnen. Maar ik merkte wel dat het pas lekker racen was nadat ik coilovers had.
Voor een leuke cup moet je een mix hebben tussen nieuwe coureurs en oud gedienden, ik weet niet hoeveel oud gedienen terug zouden stappen naar een langzamere auto zonder coil-overs. Ik zou dat zelf niet doen.
Lars reed iedereen om de oren op gele koni's. Goed voor 2:11 op Zandvoort. En die auto was niet eens serieus verlicht.

In de eerste jaren reed Bert Ouwens van Auto Imola in Hoorn met een witte TS met koni's 2:10. En die auto was werkelijk zo goed als standaard.

We moeten durven. Als je leert sturen dan ga je hard!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 11:26

Ik heb dan ook zeker interesse maar alleen als de regels strak omlijnd zijn. Nogmaals, de één met Intrax onderstel en de ander met een set gele Koni`s gaat echt niet werken. Niet dat degene met Konii`s wellicht sneller gaat als degene met Intrax, het gaat om het principe. Iedereen kan zijn 75 leegzagen wat ie wil maar met een minimaal gewicht heeft dat dus geen enkele zin, dan moet je er toch weer gewicht aan toevoegen. Details als schroef en laskooi zullen we dan misschien wat soepel in moeten zijn en zaken als lexaan ramen enz. zijn ook bespreekbaar. En traag, wat is traag? Ik denk dat als je de 75 zo bouwt als ik beschreven heb je er rond de 2.12, misschien zelfs sneller mee gaat. Is goed genoeg toch? Wellicht zou je buiten de gechipte ECU nog kunnen denken aan een paar snelle nokkenassen (Colombo Bariani in aantallen inkopen is niet duur) zodat je in de buurt van de 170 PK komt. Maar daarentegen moest het ook LowBudget blijven en eigenlijk zo simpel mogelijk, zo`n 75 moet je in 2 zaterdagen inelkaar kunnen knutselen :wink: .
Ik heb al eerder aangegeven dat ik hier best tijd en energie in wil steken om samen met andere geinteresseerden hier serieus werk van te maken. Dus eerst met z`n allen een goed concept/regelement en dan gewoon schroeven. Hoeft echt niet moeilijk te zijn.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 11:33

Lars had op het eind ook gewoon serieuze dempers.
Maar het klopt dat in de juiste handen een std 75 heel hard kan.
In groep-N spec reed men er destijds 2:05 mee. OK, daar was natuurlijk wel stiekem aan getuned, maar toch.

Maar toch, mijn argument blijft, welke coureur ken jij die in een langzamere auto wil gaan rijden?
Trouwens, std koni's/bilsteins vraagt om cheaten, revalven is namelijk niet aan te tonen zonder ze open te schroeven.
Het verschil tussen een gele koni van EUR 75 en eentje van EUR 300 kan je van de buitenkant niet zien.
Als dat soort dingen gaan gebeuren (zeg, schroef jij je dempers eens open), dan zal de sfeer echt gauw verziekt zijn.

Ik zeg: alleen beperkingen aan de motor, en zie dan eens hoeveel rijders er komen. Zo kunnen ook bestaande SI auto's meedoen.
Een echt goede coureur kan dus ook in een std auto hard, (wat jij zegt) dus is de instapdrempel nog steeds laag.

Anders moet je voor het cupgevoel toch gewoon E30 of E36 gaan rijden.... ;)

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 11:39

Pieter, de 75 Cup is dus voor het Cup gevoel! Mensen die niet in langzamere auto`s willen rijden hebben daar dus niks te zoeken. Het gaat er niet om of een auto met coilovers beter stuurt, een Formule 1 auto stuurt nog beter. Het gaat er om dat alle auto`s gelijk zijn en dat de coureur het verschil maakt, daarom stap je in de 75 Cup, de rest is bullshit. Ik kan het niet bevatten dat er zo weinig mensen zijn die de essentie van het racen begrijpen :cry: .
En over het revalven van de dempers: dat kunnen we zowieso laten doen, is niet duur en dan kan niemand meer sjoemelen.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 12:12

Pieter, de 75 Cup is dus voor het Cup gevoel! Mensen die niet in langzamere auto`s willen rijden hebben daar dus niks te zoeken. Het gaat er niet om of een auto met coilovers beter stuurt, een Formule 1 auto stuurt nog beter. Het gaat er om dat alle auto`s gelijk zijn en dat de coureur het verschil maakt, daarom stap je in de 75 Cup, de rest is bullshit. Ik kan het niet bevatten dat er zo weinig mensen zijn die de essentie van het racen begrijpen :cry: .
En over het revalven van de dempers: dat kunnen we zowieso laten doen, is niet duur en dan kan niemand meer sjoemelen.
Nou, dat is het verschil tussen F1 en indycar, de auto vs de coureur. Er is voor beide iets te zeggen. De F1 is toch het ultieme racen volgens velen, en daar zie je hoe belangrijk de auto is.
Een 75 zo ver krijgen dat ie E36 BMWtjes klopt geeft, dat is voor een aantal SI deelnemers ook een kick. Of er 250PK's doorheen jagen.

Ik denk dat een reglement gewoon moeilijk is binnen de DNRT.
Wil je lekker close racen hebben we daar de Toerklasse, gewoon indelen op rondetijd, rondenlange strijd ookal rij je maar 2:18.
Geen gezeur over de auto's.
Ik zou zelfs de evt TS cup daarin starten ipv met de SI / Sportklasse. (rij je ook een ronde langer per race ;)
Wil je per se hard gaan en Alfa rijden binnen een reglement hebben we daar de ARC.

Als je racen echt leuk vind, dan is er niemand die je tegenhoudt om een auto zoals hierboven omschreven in elkaar te zetten en lekker te komen meedoen. Je zal zeker niet achteraan rijden. Zijn er genoeg deelnemers, dan zou je eens over een apart puntenklassement kunnen denken.

Ik denk niet dat er mensen zijn die hun auto terugbouwen naar cupspec om er vervolgens elke race met 3 man/vrouw mee in de achterhoede te strijden. Laat er eerst maar eens 10 TS wagens zijn, dan kunnen die std achterassen en gele koni's wellicht uit het vet.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5614
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 12:57

In groep-N spec reed men er destijds 2:05 mee.
met mijn Alfetta reed ik 1.21..

Zowel gr N (oude lange circuit) als mijn tijd (korte circuit) op andere circuits dan de baan nu loopt dus geen vergelijk.

Maar het kan serieus hard gaan, en dan val je bij DNRT echt niet meer onder toer.... Om een echte cup te hebben moeten de autos zoveel mogelijk uniform zijn. En de hele body verlichten heeft weldegelijk zin, ook al moet er weer gewicht, dat leg je dan wel waar je het hebben wilt (uitwegen) en dat komt de rondetijden op eenvoudige redelijk goedkope manier ten goede, waardoor ook weer meer belangstelling komt.

Overigens vraag ik mij af hoe lang wij nog bij de sportklasse rijden, vorige keer ook al samen met volvo`s vanwege de aantallen inschrijvers, gaat de goede kant op!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 13:00

@pieter:

Ik vind niet dat je een positieve bijdrage levert aan de discussie. Het is duidelijk dat jij het niet ziet zitten.

Voor de duideljkheid: Lars reed gewoon met Koni's. Heeft wel 1 race wat anders geprobeerd, maar dat werkte niet.

Revalven of opfrissen is niet verboden. Is vergelijkbaar met het verschil tussen nieuwe Koni's en een gebruikt setje van het schap.

Achteraan rijden is onzin. Dat ligt echt aan de coureur.

De V360 Cup bewijst dat een reglement gewoon werkt hoor. Die hebben alleen de looks en de snelheid tegen...
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 13:14

:-#
Laatst gewijzigd door Michel75 op di jan 05, 2010 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5614
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 13:23

al die zooi in d everkoop voor die rijders die geen cup gaan rijden dus, en dan heb je weer fondsen voor de cupracer.

En in navolging van BJ: er moet een serieur, controleerbaar regelement komen, en ook duidelijke sancties op overtreding. Ik weet uit ervaring wat er gaat gebeuren als je een regelement niet gaat handhaven. Wel handhaven gaat misschien te koste van de sfeer (wat mij onzin lijkt eigenlijk, de rotte appel weet vanzich best wel dat ie rot is..) niet handhaven gaat ten koste van de klasse.

ZOu mij niets verbazen als het volvo regelemnt prima als basis te gebruiken is trouwens!

Bijstellen/aanpassen van een in de basis strak bassiregelemnt wat weinig mods toelaat komt later wel. Eerst zoveel mogelijk rijders! want behalve een paar jongens die al SI rijden heb ik nog maar 1 andere (nieuwe) gezien..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 13:24

@Michel:

Als het niet bevalt kun je natuurlijk de cup verlaten en al je goodies monteren.

En onderschat niet de uitdaging van het vinden van de DE uitlijning, bandenspanning en de ideale uitweging...

Toch?
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 15:13

Heb de laatste Si race met weinig turbodruk gereden, In kwam de Squadra's niet voorbij op het rechte stuk.
Moest het hebben van het bochtenwerk en mijn wegligging.
Is mij goed bevallen ipv volgas ervoorbij op vermogen.
Als we 10 evensnelle auto's hebben is het echt machtig lijkt me :!:

Vermogen inleveren en evt. wegligging tbv competitie is voor mij geen enkel probleem.
Als de cup van de grond komt en het wordt een succes kan je jaarlijks modificatie doorvoeren die rondetijden ten goede komen.
Hebben ze bij de 130i cup ook gedaan.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 15:19

Zo is het maar net. Ziet het er toch naar uit dat ik de BMW weer kan verkopen? :wink:

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: 75 TS cup

do aug 20, 2009 15:22

Kan de75 ts cup verruimd worden naar transaxle ts cup??? Als er een minimum gewichts eis komt dan zou t geen onderscheid op hoeven leveren (behalve optisch dan)...
Shut up and ride!

Terug naar “Racen - Algemeen”