Ik heb gister ook mijn 123 Ignition geplaatst, met vacuumvervroeging (en die ook aangesloten) Nieuwe bobine en kabels waren nog niet binnen, gaan er vanavond op. De huidige bobone heeft wel de juiste weerstand en kabels zijn eigenlijk nog niet zo heel oud dus zou op zich moeten werken. NGK bougies.
Ik heb een GT Junior 1600 uit 1975, op LPG. Reed al rond met een electronische ontsteking van een 75 1.8. Daar had ik bij deellast rond 2500 rpm wat misfires leek.
Anyway, op curve A gezet (0.231.178.006 used by Alfa from ’72 to ’78 ) en statisch afgesteld. Mee gaan rijden... Veel te weinig vermogen! Pas boven 4200 RPM ging ie een beetje trekken, daaronder veel te traag. Niet bokken ofzo, gewoon te traag. En bij gas los meer geplof in de uitlaat dan ik gewend was. Mijn conclusie: ontsteking te laat.
Ligt dat aan de verkeerde curve?
JWL, welke curve heb jij uiteindelijk genomen?
Als ik op de grafieken kijk (
http://www.zagato-cars.com/123/123-igni ... aarden.xls) kan ik beter curve F kiezen: Marelli S103 & S166steep until 13 degr. @ 1600 rpm, the towards max. of 36 degr. @ 5000 rpm. Die vervroegd wat eerder.
Overigens had ik met de 123 Ignition nogsteeds last van de misfires rond 2500rpm bij deellast, ik hoop dat dat opgelost is als ik vanavond de nieuwe bobine en kabels geplaatst heb. En dan ga ik ook nog eens met de ontstekingslamp afstellen.
Maar zou fijn zijn als ik weet welke curve ik het beste kan selecteren, dus graag uw visie!
Bedankt!
Nog even de beschikbare curves:
0 0.231.129.036 Giulia Nuova 1300 - 1600
1 0.231.110.045 Spider 2000, Bertone 2000
2 0.231.112.060 Giulia TI
3 0.231.112.065 Giulia TI
4 0.231.110.041 Duetto 1600
5 0.231.110.044 Giulia Super, Giulia Sprint
6 0.231.110.044 Giulia GT, GTC
7 JF-4 Giulia Super 1300-1600
8 0.231.129.032 Spider 1750
9 0.231.129.034 Bertone 1750
A 0.231.178.006 used by Alfa from ’72 to ’78
B - -
C - -
D 006-’tuning’for high compression, ’hot’ cams static timing 12 degr. ; max. advance 34 degrees
E Shankle-#4255 another popular curve amongst tuners steep until 20 degr. @ 1300 rpm, then towards max. of 32 degr. @ 4000 rpm.
F Marelli S103 & S166 steep until 13 degr. @ 1600 rpm, the towards max. of 36 degr. @ 5000 rpm.