Romanzo Criminale kom ik helaas alleen tegen met Franse, Spaanse en Portugese ondertiteling, helaas gaat mijn Italiaans niet veel verder als "Pronto, Bolognese en Pizza"....
Ik heb hem voor 5 euro bij Free Record shop gehaald, met NL ondertiteling.
Overigens.. Giovanni Falcone in La Piovra? dan heb ik dat gemist. Ik kan me alleen nog herinneren dat in de laatste serie, als SIlvia Conti stopt met haar baan, ze een foto van de muur haalt en meeneemt naar huis. Dit is een foto van Giovanni Falcone en Paolo Borselino.
Het verhaal van La Piovra is fictief maar gebaseerd op dingen die echt gebeurden. Ik vind vooral de eerste serie met Corrado Cattani (Michele Placido dus) een erg goeie en mooie serie. Kunnen ze hier in nederland nog wat van leren. De prequel die zich in de jaren 60 afspeeld met een heeeeeele jonge Tano Cariddi (een van de beste "badguys" ooit in een film naar mijn smaak, geniaal gespeeld door Remo Girone) vond ik ook erg vermakelijk al blazen ze er wel een oude Giulietta in op
. verder wel een aantal mooie 1900's waaronder een super en een geweldige 2600 berlina
.
Over Falcone zijn overigens meerdere films gemaakt. Ik bezit zelf "Falcone" door Ricky Tognazzi (ook bekend als regisseur van de even zo goede film La Scorta). Een erg vermakelijke film maar helaas engels gesproken wat het voor mij persoonlijk wel wat minder maakt. Ook hier weer genoeg alfa's overigens waaronder een 75 waar meneer Falcone in het begin in vervoerd word.
Verder heb ik nog een tweedelige italiaanse tv film van de Rai over hetzelfde verhaal. Deze film zit geloof ik ook bijgeleverd in de Corleone box.
Hierin o.a een Giulietta, alfasud en vele 33 jes. Wat wel erg jammer is is dat het verhaal zich in de jaren 80 afespeelt maar er soms zelfs 155's rondrijden.. hadden ze van mij wel wat beter bij na kunnen denken. Gebeurt overigens wel vaker, zo zag ik laatst de franse film Public Enemy nr 1 die zich in de jaren 70 afspeelt. Je kijkt dan toch raar als je achterin de straat opeens een Ford Ka ziet staan
. Aan te raden film overigens
geen Alfa's, wel veel franse klassiekers.
Michele Placido heeft zelf ook eens voor Giovanni Falcone gespeeld in de film "Giovanni Falcone" door Giuseppe Ferrara.
Ik heb deze film kunnen downloaden maar helaas nog geen subtitles ervoor gevonden. Toch maar eens wat aan mijn italiaans gaan doen denk ik