Hoi student22,
Ik heb 4 jaar een 146 2.0ti gereden. Een heerlijke en probleemloze Alfa, waarmee ik een goede 100.000km
heb afgelegd!.
In al die jaren heeft hij me niet één keer in de steek gelaten.
Echt grote problemen heb ik er, op problemen met de airco en een uiterst ondeskundige Alfadealer waardoor het probleem steeds weer bleef bestaan, niet mee gehad.
Mijn vader heeft een nu 10 jaar oude 145 1.4TS (en is de 1e eigenaar!
) Ook hier weinig problemen, behoudens regelmatis afbrekende deuruitzetters (de portieren zijn gewoon te zwaar voor die dingen).
Wel kan ik zeggen dat de 1.4TS motor wat te licht is voor echt Alfaplezier op hogere snelheden (Duitsland).
Daar moet een 1.4 met airco er behoorlijk voor werken en dat merk je. De 145 wordt vrij luidruchtig bij hogere toerentallen en om een keer snel in te halen ontbreekt de kracht. Qua verbruik doen de 1.4 en de 1.6 niet veel voor elkaar onder, (achteraf) liever een 1.6 dus.
Beide zijn volgens het boekje bij de Alfadealer onderhouden. En dat is (zoals reeds vermeld) een belangrijke voorwaarde voor betrouwbaarheid.
Roesten doen ze nauwelijks. Probleempuntje hier is de al genoemde voorbumperbalk. Even goed op letten bij aankoop en evt. met tectyl behandelen.
Behalve het vervangen van de tandriem, is de 100.000km beurt wat kostbaar, omdat dan alle 8 bougies gewisseld moeten worden.
(Maar daar ben je dan meteen weer 100.000km vanaf)
Ik heb nog een 145 1.6TS gehad die ik zonder onderhoudshistorie gekocht heb.
(Zo af en toe doe je wel eens wat om vervolgens vast te stellen dat je het inderdaad niet had moeten doen, leermomentje) en de heb ik na een jaar snel weer verkocht. Bleek een flinke schade te hebben gehad en wat er verder allemaal mee gebeurt is wil ik niet weten.
Dus: koop een 1.6 (of meer) MET onderhoudshistorie en geniet!
Succes!!!