student22

RE: Wil binnenkort mij eerste auto kopen!

ma sep 07, 2009 11:32

Ik heb mijn keuze gemaakt, en wil binnenkort langsgaan voor een proefrit, Het gaat om een Alfa Romeo 146 1.4 Twin Spark.

Dit is hem:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6320235

Is iemand misschien bekend met deze auto of dealer en hebben jullie misschien nog tips waar ik op moet letten, op de foto ziet er alles namelijk netjes uit.

Bartman
Guru
Guru

ma sep 07, 2009 11:55

Ik zou nooit de lichtste motorisering kopen.

En met je 16v blijf je emmeren met de riem en de overgevoeligheid voor een juist oliepijl (één keer met -flink -te laag pijl gereden betekent vrijwel zeker lagerschade)..
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

student22

wo sep 09, 2009 09:27

Wat is er mis met een 1.4? Ik wil geen snelheid duivel uithangen, dus ik dacht dat een 1.4 prima zou zijn voor mij.
Ik krijg steeds meer twijfels met de Alfa Romeo, alle bekende die raden het mij continue af, ze zeggen dat de onderhoud veel te duur is en dat het geen betrouwbare auto's zijn. Niemand van hun heeft ooit een Alfa Romeo gehad, dus ik snap niet waarom ze dat beweren.
Wat is veel geld voor onderhoud, ik kan sowieso wel 300 euro per jaar apart houden voor reparaties, of is dat te weinig als je alfa wilt rijden?

Wat is jullie mening, is het dom om een alfa te nemen als een eerste auto of is een volkswagen golf verstandiger, omdat het me veel geld in onderhoud kan schelen?

Sorry voor de twijfels ineens, maar me vrienden groep weet niet beter dan de alfa af te kraken, dus vandaar alle twijfels ineens.

Vriendelijke groet,
Student22

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 09, 2009 09:34

laat ik eens beginnen te vragen waar de vrienden dan allemaal in rijden...

Een goede 146 is niets mis mee, maar als je het echte Alfa gevoel gaat krijgen ga je spijt krijgen van de lichtere motor. In principe ben ik het met je vrienden niet eens, dat oordeel kunnen zij m.i. ook pas geven wanneer zij er zelf meerdere gehad hebben waar zij de conclusie op baseren.

Ik heb meerdere Alfa`s gehad die het zwaar te verduren hebben gekregen en mij nooit hebben laten staan, en ook qua onderhoud niets speciaals hebben gehad behalve een keer schokdempers , uitlaat, de bekende dingen die bij een golf ook kapot gaan.

Mijn laatste die de deur uit is gegaan is een 1996 164 TS met 233.000 km op de teller, die nog goed loopt alleen te duur werd om door de APK te halen in relatie tot de waarde van de auto. Een goed dhz met wat tijd heeft hem trouwens zo door de APK met beperkte kosten naan materiaal.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 09, 2009 10:04

Ik denk ook dat een (oude) Alfa net zo goed of slecht is al een (oude) auto van willekeurig wel ander merk, of het nu Duits, Japans, Frans of wat dan ook is.

Als je niet genoeg automotive kennis hebt om zelf te beoordelen of je een goede auto koopt of een bak problemen moet je óf een technisch vriendje meenemen, óf rekening houden met wat extra onderhoudskosten bij de eerste beurt. Dat laatste heb ik bij mijn GTA ook gehad...een paar draagarmen, rubbers en een stukje uitlaat moesten vervangen worden. Had ik 'm van te voren goed laten nakijken had het misschien boven water gekomen.
Met mijn 155 heb ik ook goeie en slechte beurten gehad. Het ene jaar met een paar tientjes lachend door de apk, het andere jaar meer slijtage en preventief onderhoud, dus hogere kosten. Hetzelfde had ik overigens met de Vulva V40 T4 waar ik de 155 op heb ingeruild. :oops: :cry:

Ik denk wel dat oudere Alfa's vaak "sportiever" gereden worden dan een gemiddelde auto. Als het onderhoud dan niet netjes wordt uitgevoerd omdat de berijder liever zijn geld aan bezine verstookt dan aan onderhoud uitgeeft laat het resultaat weinig te raden over. Dan draai jij als nieuwe eigenaar op voor de ellende die je voorganger heeft veroorzaakt. (ik denk overigens dat dit bij een Golfje niet minder zal zijn!).

En nu rijd ik dagelijks 150 km in een 75 die wat cosmetische aandacht kan gebruiken (maar technisch in prima staat is gehouden door een mede-SCARB lid :wink: ). Het commentaar van vrienden én collega's met lease-duitsers is niet van de lucht...en ik geniet er van met volle teugen!! Elke dag stap ik met een enorme glimlach in én uit de 75. En in het weekend geniet ik ook best wel van de GTA...

Dus: gewoon een beetje lef hebben, niet naar die bevooroordeelde vrienden luisteren en die Alfa kopen!! :twisted: :twisted:
Twee opties:
1. je bent verslaafd voor de rest van je leven en rijdt Alfa na Alfa
2. je hebt uit eigen ervaring leuke verjaardagsverhalen over onbetrouwbare Alfa's en rijdt lekker betrouwbaar Duits :lol:

een win-win situatie dus! :wink:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Bartman
Guru
Guru

wo sep 09, 2009 10:04

@Student 22:

Het zijn adviezen. Doe wat je goed acht.

Over onderhoud: Een TS 8V is veel minder onderhoudsgevoelig, maar dat wist je al. Met een beperkt budget zou ik zoeken naar 155 1,8 TS van 1995 of jonger.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

JeeJee
Member
Member

wo sep 09, 2009 22:14

Hoi student22,

Ik heb 4 jaar een 146 2.0ti gereden. Een heerlijke en probleemloze Alfa, waarmee ik een goede 100.000km :shock: heb afgelegd!.
In al die jaren heeft hij me niet één keer in de steek gelaten. :D
Echt grote problemen heb ik er, op problemen met de airco en een uiterst ondeskundige Alfadealer waardoor het probleem steeds weer bleef bestaan, niet mee gehad.

Mijn vader heeft een nu 10 jaar oude 145 1.4TS (en is de 1e eigenaar! :D ) Ook hier weinig problemen, behoudens regelmatis afbrekende deuruitzetters (de portieren zijn gewoon te zwaar voor die dingen).
Wel kan ik zeggen dat de 1.4TS motor wat te licht is voor echt Alfaplezier op hogere snelheden (Duitsland). :( Daar moet een 1.4 met airco er behoorlijk voor werken en dat merk je. De 145 wordt vrij luidruchtig bij hogere toerentallen en om een keer snel in te halen ontbreekt de kracht. Qua verbruik doen de 1.4 en de 1.6 niet veel voor elkaar onder, (achteraf) liever een 1.6 dus.

Beide zijn volgens het boekje bij de Alfadealer onderhouden. En dat is (zoals reeds vermeld) een belangrijke voorwaarde voor betrouwbaarheid. :wink:

Roesten doen ze nauwelijks. Probleempuntje hier is de al genoemde voorbumperbalk. Even goed op letten bij aankoop en evt. met tectyl behandelen.
Behalve het vervangen van de tandriem, is de 100.000km beurt wat kostbaar, omdat dan alle 8 bougies gewisseld moeten worden. :? (Maar daar ben je dan meteen weer 100.000km vanaf) :)

Ik heb nog een 145 1.6TS gehad die ik zonder onderhoudshistorie gekocht heb. [-X (Zo af en toe doe je wel eens wat om vervolgens vast te stellen dat je het inderdaad niet had moeten doen, leermomentje) en de heb ik na een jaar snel weer verkocht. Bleek een flinke schade te hebben gehad en wat er verder allemaal mee gebeurt is wil ik niet weten. #-o

Dus: koop een 1.6 (of meer) MET onderhoudshistorie en geniet! :)

Succes!!!
Giulia Super 1.3, 1974, Verde Olivia Metallico
2000 Spider Veloce, 1976, Nero
GTV6 2.5, 1986, Rosso Alfa
Spider 2.0 TS Edizione Elegante, 2003, Nero Metallico
159 Sportwagon, 2009, Grigio Indaco
:driving:

student22

wo sep 09, 2009 23:54

Bedankt allemaal, ik ben nu zeker overtuigd ;)

Ik ga dan ook maar een kijkje nemen naar de 1.6 uitvoering.

Eind September horen jullie wat het is geworden + foto's natuurlijk!

Groet,
Student22

ebbr
Guru
Guru

vr sep 11, 2009 09:41

Ik rij diverse zwaar gemotoriseerde alfa's en heb net toch een 145 1.4TS 16V gekocht.
Mijn conclusie; helemaal niets mis mee qua motorisering zo'n 1.4. Net zo snel als mijn moderne 'auto vd zaak Toyota 1.6 DVVT' omdat 'ie lichter is...dus het is maar waarmee je vergelijkt.

Mijn collega's Toyota 177PK D4D heeft net een kostenpost van 2350,00 ex BTW wegens defecte turbo, dus wat is betrouwbaar?
Er is wel veel bagger te koop trouwens, weet wat je doet!!!

De 1.4 met zijn 103 PK is niets om voor te schamen. Alfa is echter net als BMW en AUDI een 'duurder segment auto' ook qua onderhoud/onderdelen en werkplaatstarrieven. Zie het als het plus merk uit de FIAT stal, net als AUDI ten op zichte van VW/SEAT.

Ik ben met het goedkoper te rijden merk FIAT begonnen toen ik 18 was: De Panda 750L :wink:

Gr René
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

student22

do sep 24, 2009 00:08

Het is geen 146 geworden maar een Alfa Romeo 145! Kennissen van mij verkochten die van hun, omdat hij niet tot amper gebruikt werd.
Het is een auto uit het jaar 1995 met een 1.4 boxer motor en 164.000 kilometer op de teller. Echt gewoon in prima staat voor zo een oud model, ik ben er dus heel blij en tevreden mee.

Bedankt allemaal voor jullie advies!

Hier nog een paar fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De fotos kunnen binnenkort wel verdwenen zijn, omdat ik ze nog niet op mijn eigen ftp server heb kunnen uploaden.

Vriendelijke Groet,
student23 ;)

JeeJee
Member
Member

za sep 26, 2009 21:28

Gefeliciteerd!
En welkom als nieuwe Alfa Romeo bezitter :thumbs:

Je 145 ziet er mooi uit.
(Voor de mooi wel even snel die vreselijke linkervoorwieldop vervangen, he?) :wink:
Giulia Super 1.3, 1974, Verde Olivia Metallico
2000 Spider Veloce, 1976, Nero
GTV6 2.5, 1986, Rosso Alfa
Spider 2.0 TS Edizione Elegante, 2003, Nero Metallico
159 Sportwagon, 2009, Grigio Indaco
:driving:

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”