Gebruikersavatar
BMP
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: za mei 10, 2008 17:31
Locatie: Franeker

Re: RE: Alfa 33 Roest Wagon > Stoffige Wagon

za sep 12, 2009 09:53

Ik haak er even op in :lol:

Na het lassen , goed ontvetten met wasbenzine licht opschuren (voor goede hechting ) daarna op oude ontroeste delen een omvormer (brunox)met een kwastje insmeren, desnoods de volgende dag een tweede laag.
Op de overige niet roestige (kale) delen, ook ontvetten licht opschuren en daarna epoxy primer (2komponent) met een kwast of roller aanbrengen.

Dus altijd op kaal staal eerst het staal afsluiten met een omvormer met epoxy en met epoxy primer voordat er plamuur op komt, nooit plamuur op blankstaal daar trekt vocht in en uiteindelijk roest onder de lak.

Blijf ook van die plamuur af bij de bouwmarkt, koop bij een automaterialen zaak of een verfhandel voor autolakken een goede 2k schuurbare polyester plamuur, die andere zooi is veel te hard en daar heb je veel werk van.

BMP 8)
Plamuur op staal kan absoluut geen kwaad, maar roest laten zitten en er met oplossertjes proberen te stoppen des te meer,
Het belangrijkste is niets over elkaar te zetten maar alles door te lassen.
Indien er nog kleine gaatjes in het laswerk zitten kruipt daar het vocht door wat ook niet te stoppen is met epoxy.
De methode die kurp heeft gedaan is heel goed en kan jaren mee.
Ik zeg dus niet dat epoxy niet goed is maar het is niet zo dat het niet op blank staal kan .


Hmmm, ik zie nu pas de foto's goed die kurp heeft geplaatst en het lijkt iid dat het plamuur zo op het staal zit.

Jan, ik zeg dat natuurlijk niet zomaar, het is bedoeld als goed advies om teleurstellingen te voorkomen, mijn collega is de neef van de plaatselijke spuitert en deze wijsheid heb ik van hem meegekregen hij heeft dat werk namelijk jaren gedaan, ....plamuur heeft vooral als er een aardig laagje op komt de neiging vocht aan te trekken en dat zit dan direct op blank staal, .........met als gevolg dat de stukken na een/ of twee jaar er af vallen het maakt wel verschil of de auto altijd binnen staat of dat er dagelijks mee word gereden natuurlijk.

Gaatjes in laswerk ontstaan door oxide die nog in delen zitten, dus heel belangrijk dat alle roest, maar ook verfresten is/zijn weggehaald voor het lassen om gaatjes te voorkomen.

Ik gebruik altijd omvormer/epoxy (brunox) als voorzorg, op lassen en ontroeste delen om het staal (met EP kristal 62 bijvoorbeeld) goed af te sluiten van zuurstof zoals ik eerder heb beschreven, en dat werkt heel goed.
Plamuur direct op staal is in mijn opinie en ook volgens de specialisten echt niet de juiste manier, het kan best 1 of 2 jaar mooi zitten hoor maar op langere termijn durf ik er geen garantie op te geven :D

Maar respect voor de manier waarop Kurp deze auto aanpakt met al dat vele laswerk, mijn Berlina was lang zo erg nog niet.

BMP :)
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1262
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Alfa 33 Roest Wagon > Stoffige Wagon

za sep 12, 2009 13:47

Respect voor je werk :D
Alfa 75TS
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: Alfa 33 Roest Wagon > Stoffige Wagon

za sep 12, 2009 17:48

Van mijn kant ook nog een reactie. :P
Het beste is om Debrasel juist op de kale plaat aan te brengen. Het is een vloeistofdichte plamuur, een alternatief voor vertinnen. Voor de lezers van Klassiek en Techniek: in de reportage van het Iso Rivolta Lele project in het nummer van augustus (137) staat een mooie uitleg over deze manier. Staalplamuur kan op kaal staal, maar er moet niet te lang gewacht worden om er (epoxy)primer over te spuiten om het af te sluiten van de buitenlucht.
Maar ieder heeft zo zijn eigen manier. Ook de vakmensen voor wie het dagelijks werk is.

Om op de vraag van GTV42.0 terug te komen: Debrasel schuur ik met korrel 60, daarna 120. Daarna een laagje staalplamuur. Die schuur ik ook met schuurpapier met korrel 60, 120, 240 en 400.

Gebruikersavatar
BMP
Full Member
Full Member
Berichten: 446
Lid geworden op: za mei 10, 2008 17:31
Locatie: Franeker

RE: Alfa 33 Roest Wagon > Stoffige Wagon

za sep 12, 2009 18:02

:D ik was al bang dat er gewoon polyesterplamuur op kaal staal kwam, (ik lees wel eens wat te snel door de topics heen) maar een vloeistofdichte plamuur is een ander verhaal natuurlijk, ik ken het spul niet daar ga ik direct vriend google op los laten.

Wanneer denk je met het spuitwerk te beginnen kurp? 8)

Gr Piet .
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Alfa 33 Roest Wagon > Stoffige Wagon

za sep 12, 2009 18:08

Bedankt voor de info ivm het schuren.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: Alfa 33 Roest Wagon > Stoffige Wagon

ma sep 14, 2009 21:45

Wanneer denk je met het spuitwerk te beginnen kurp? 8)

Gr Piet .
Ik moet eerst nog het 1 en ander inslaan. Binnenkort ga ik naar een leverancier in de buurt voor de primers en lak en andere benodigheden. Hij zou me ook nog proberen wat kennis bij te brengen. :lol:
Bij een andere (CROP (Car Repair Online Products) http://www.nonpaints.com had ik eerder al spullen besteld. O.a. plamuur, een SECURA spuitmasker en antidreunplaten. Hier kun je als particulier ook gewoon terecht. Niet duur en snel in huis!

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Alfa 33 Roest Wagon > Stoffige Wagon

wo sep 16, 2009 20:23

De eerste echte spuitklus van mij zit erop.
Vandaag 2K spuitplamuur gehaald en met de compressor erop gespoten.
Met de compressor is het makkelijker als met spuitbussen. Beter te doseren en een constante druk. Maar spuitplamuur is natuurlijk makkelijk om mee te beginnen.
Als het uitgehard is spuit ik er zwarte nevel over en ga ik weer schuren om de laatste oneffenheden eruit te halen.

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2150
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: Alfa 33 Roest Wagon > Stoffige Wagon

wo sep 16, 2009 20:40

Van mijn kant ook nog een reactie. :P
Het beste is om Debrasel juist op de kale plaat aan te brengen. Het is een vloeistofdichte plamuur, een alternatief voor vertinnen. Voor de lezers van Klassiek en Techniek: in de reportage van het Iso Rivolta Lele project in het nummer van augustus (137) staat een mooie uitleg over deze manier. Staalplamuur kan op kaal staal, maar er moet niet te lang gewacht worden om er (epoxy)primer over te spuiten om het af te sluiten van de buitenlucht.
Maar ieder heeft zo zijn eigen manier. Ook de vakmensen voor wie het dagelijks werk is.

Om op de vraag van GTV42.0 terug te komen: Debrasel schuur ik met korrel 60, daarna 120. Daarna een laagje staalplamuur. Die schuur ik ook met schuurpapier met korrel 60, 120, 240 en 400.
jij maakt te grote stappen met schuren, dat ga je terugzien uiteindelijk ben ik bang, door die te grote stappen ga je wel iets gladschuren maar je schuurt de diepe krassen van de voorgaande stap er niet uit, dus die komen terug na verloop van tijd

staalplamuur met p60 schuren is prima om de vorm erin te harken, maar als je in de buurt bent, overstappen op p80, dan p120, p220, p320, p400, en dan de grondverf erop
voor spuitplamuur is p220 fijn zat als voorbewerking, die weer uitschuren met p120, p220, p320 en p400, en dan primer erop
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2150
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Alfa 33 Roest Wagon > Spuiten

wo sep 16, 2009 20:46

oja, en een AlSi plamuur zoals debrasel moet over blanke plaat heen, anders zal die erafvallen na verloop van tijd
wat wel heel belangrijk is, is dat de lassen goed schoongeborsteld worden met een scotchbrite borstel bijvoorbeeld zodat echt alle verbrande plekjes van het lassen glimmend blank zijn, hierop hecht namelijk ook helemaal niks en zal het er na verloop van tijd gewoon afvallen
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: Alfa 33 Roest Wagon > Spuiten

wo sep 16, 2009 21:47

oja, en een AlSi plamuur zoals debrasel moet over blanke plaat heen, anders zal die erafvallen na verloop van tijd
wat wel heel belangrijk is, is dat de lassen goed schoongeborsteld worden met een scotchbrite borstel bijvoorbeeld zodat echt alle verbrande plekjes van het lassen glimmend blank zijn, hierop hecht namelijk ook helemaal niks en zal het er na verloop van tijd gewoon afvallen
Heb ik ook zo gedaan, zie vorige pagina. :wink:
Wat de stappen met schuren betreft, ik heb korrel 180 na 120 gebruikt, maar er vergeten tussen te zetten.
Alleen 80 heb ik niet gebruikt. Maar er zit een redelijke laag spuitplamuur op en ik geef het de tijd om uit te harden. Er zit geen ongeduldige klant te wachten. :lol:

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2150
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Alfa 33 Roest Wagon > Spuiten

wo sep 16, 2009 21:55

ok dan gaat het goed :wink:

het zou zo zonde zijn van je werk alssie straks versgespoten in het zonnetje staat en alles zakt weer die groffe schuurkrassen in
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

KWegener

Re: RE: Alfa 33 Roestwagon

vr sep 18, 2009 08:26

Respect, dat alfavirus zit wel heel erg diep bij jou.
:D hahaha

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Alfa 33 Roest Wagon > Spuiten

di okt 13, 2009 19:45

Het gaat niet zo hard meer, maar er gebeurt nog wel wat.
De voorschermen en deuren zijn ook strak en in de spuitplamuur gespoten. Nu alleen nog een goede motorkap ophalen.
Verder nog meer dingen gedemonteerd zoals de voorruit, dakrails, antenne en dakgootjes.
De carrosserie ben ik nu weer aan het schuren.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Alfa 33 Roest Wagon > Spuiten

za okt 17, 2009 16:59

Weer een stappie verder: vandaag heb ik de kofferbak en achterpaneel in de epoxy-primer gespoten.

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Alfa 33 Roest Wagon > Spuiten

ma okt 19, 2009 22:41

Ze liggen klaar :wink:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Projecten”