Geweldige serie. Mag van mij zo weer in productie.
"Fongal Penny's"?
Serieus? Volgens mij is een deel van de charme juist dat het speelgoed uit een andere tijd is, waarbij je af en toe flink moet zoeken om een gaaf exemplaar van een bepaald modelletje te vinden.
Is een Fongal Togi net zo leuk als een 'echte' Togi? Waarbij het verschil is dat de Togi's van destijds al verzamelaarsmodellen waren en de Penny's speelgoed. Ik zou een Penny-anno-2009 toch wat nepperig vinden.
Ben met je/jullie eens dat het nooit echte worden, maar het is een erg leuke serie met hele leuke en eigenlijk hele goede modellen. Een FongalTogi wordt inderdaad nooit een Togi. Waarom niet? Het ontbreekt de eigenaar aan (Alfa Romeo en Togi) passie en dat zie je overal in terug, helaas. Laat ik de inmiddels wat versleten matrijzen maar even buiten beschouwing (vergelijk maar eens de kieren rond de deuren bij een huidige en een vroege Togi spider, of de horizontale diepliggende strook over de rechtervlank: een wereld van verschil).
Nee, de spanning in het verzamelen zit 'm inderdaad in het scoren van dat ene model (dat een ander niet heeft). En voor mij zit het inderdaad ook juist in de charme van die oude modelen. Geldt ook voor de Mercury's.
Norev brengt nu zolangzamerhand een hele serie CIJ's opnieuw uit. Net zo mooi gemaakt als de oude, met dezelfde doosjes. Het worden nooit de oude, maar het zijn wel bereikbare modellen geworden voor aanvaardbare prijzen. En die kunnen m.i. prima bestaan naast de echte.
Scottoys zijn ook niet te vergelijken met Mercury's. Het zijn slappe aftreksels (letterlijk) van bestaande Mercury modellen en niet, zoals wel eens gedacht werd, heruitgaves uit de oude matrijzen. En daarom hebben ze niet de verzamelaarswaarde van een echte. Ik heb een tijd veelvuldig contact gehad met Jonathan Scott, de bouwer van Scottoy, die er inmiddels al weer wat jaartjes mee gestopt is.
Nee, zag het eigenlijk ietsje anders voor me. Stel dat Bburago of Norev ze weer gewoon in de winkel zet voor weinig, met dezelfde kwaliteit en uitvoering. Zou toch een heel goed alternatief zijn voor de kleintjes die je nu in de speelgoedwinkels vindt. Even de huidige commerciele waarde en doelgroep voor alle gemak buiten beschouwing latend. Was gewoon mijn eigen wens(je).
Zou een verademing zijn naast de amerikanen met wizzwheels en wilde hotrod-stickers...
Maar jullie hoeven het niet met me eens te zijn, hoor