Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 10:22

Zoals waarschijnlijk iedereen heb ik wel eens gehoord van de beruchte 3.5 V6 12V van SaVaLi.
Een heerlijke sportmotor. Ik zal de driedaagse reis naar een autobeurs in Italië met de GTV6 3.5 (met drie man!) van Tom niet snel vergeten.

Echter, nog nooit eerder heb ik iets vernomen van de 3.1 V6 12V SaVaLi.

Ik vermoed dat het een standaard 3.0 V6 12V is met standaard overmaats bussen en zuigers.
Het gerucht gaat dat de SZ ook met deze configuratie is uitgevoerd.

Kan iemand mij meer vertellen over deze motor?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 11:22

Hmmm ik heb altijd begrepen, dat het een 2.5 is met de boring van de 3.5 (100mm?) Oftewel een korte slag 3.1, i.p.v. een lange(re) slag 3.0.... :-k
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 11:54

Er staat mij i.d.d. ook iets van bij dat de 3.1 een opgeboorde 2.5 is.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 12:08

Er staat mij i.d.d. ook iets van bij dat de 3.1 een opgeboorde 2.5 is.
Klopt, grote nadeel is dat deze blokken problemen hebben met de koeiling, zelfs de speciale
koppakkingsset helpt daar niet tegen. De wanden van de koelingskanalen schijnen te dun te zijn
waardoor het koelingsprobleem ontstaat heb ik mij laten vertellen.
Wij hebben binnen ons SCARB 155-register nog 1 originele rijdende SAVALI 3.1 V6, gaat hier om een WB.
Er heeft destijds in Autoweek ook een testverslag ingestaan over deze 155.
Een ander registerlid heeft er vorig jaar eentje gesloopt waarvan de motor nog wel liep meen ik.
Verder heb ik horen waaien dat er nog eentje in het land rond moet rijden, ik heb deze echter nog niet
kunnen traceren.

Een aantal jaren terug hadden we binnen het ARTC-155 4 originele SAVALI's rondrijden.
Er was 1 eigenaar die destijds het allerlaatste nieuwe blok van de plank heeft gekocht bij ome Sam.
De koets is al terziele en de motor ligt in het vooronder van de hierboven besproken SAVALI.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 16:25

Er is nog 1 nieuwe motor over. En die auto die vorig jaar gesloopt is, daar loopt de motor niet meer van. Hij is wel uit de auto gehaald en ligt bij iemand te wachten op reparatie.

De 3.1 V6 is een echte koppel motor, lage toeren dus. Bij een 3.1 hoort daarom ook een speciale ´lange´ versnellingsbak. Wwaarmee het hoge koppel meer tot zijn recht komt en welke de auto een hoger topsnelheid en lager brandstof verbruik geeft.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 17:56

Nog een bekend, zie dibrootje
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 21:31

Er is hier in Axel,door Cito,indertijd een nieuwe 75 3.0 verkocht.
Deze motor was door SvL vergroot naar een 3.2 met Cosworthzuigers e.d.
Dus geen 2.5 naar 3.1....
Staat nog een verslag in een Autovisie van toen van zo,n 75 met een 3.2.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 21:53

Oke, ik had wat duidelijker moeten vertellen dat het in het geval van de 155 wel zo was.
Die is namelijk af fabriek alleen maar met een 2.5 V6 geleverd.
Voor de 164 3.5 SAVALI heeft men ook een 3.0 als basis gebruikt.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 21:57

Dus geen 2.5 naar 3.1....
:?

De 3.1 is zekers ook gebouwd op basis van de 2.5 hoor. de 155 is daar al een voorbeeld van.

De 3.0 als basis is ivm de grotere kleppen en kanalen natuurlijk wel leuker..

Overigens wordt er hierboven gezegd dat de 3.1 een koppelmotor zou zijn, dat is in vergelijking met de 2.5 wel waar natuurlijk maar ik vermoed dat een gewone 3.0 van onderuit toch iets meer doet, dit door de langere slag... :)

De zuigers van een 3.1 op 2.5 basis zijn anders als die van een 3.5 overigens, het pistonpengat zit in ieger geval op een andere hoogte. Of de bovenkant van de zuiger ook anders is weet ik niet.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Stoplicht

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 22:45

michel75 heb er nog een toch??? :wink:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 22:47

Wie zou ik hierover het best kunnen bellen bij Sam van Lingen?
Mogelijk zit daar iemand die nog weet hoe het zat en wat de zwakke en sterke punten van de motor zijn.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 22:49

Nog niet zo lang geleden heb ik gesproken met Louis, en de 3.1 v6 is altijd gebaseerd op de 2.5 v6 over een 3.2 hebben we het niet gehad.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Andretti Molletti

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 23, 2009 22:53

Wie zou ik hierover het best kunnen bellen bij Sam van Lingen?
Mogelijk zit daar iemand die nog weet hoe het zat en wat de zwakke en sterke punten van de motor zijn.
Inkoppertje Roy: F van Lingen, Fred voor zijn vrienden ;) De vader van deze motoren!!

Overigens rijden Rob& Jolijn ook op dit forum (Rob & Schummi) ook een GTV6 3,1... zeker weten!

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do sep 24, 2009 08:20

Wie zou ik hierover het best kunnen bellen bij Sam van Lingen?
Mogelijk zit daar iemand die nog weet hoe het zat en wat de zwakke en sterke punten van de motor zijn.
Even een belletje naar Lui, Fred is daar meestal 's ochtens wel. Of je rijdt er even heen op een onbezonnen moment.
Fred verteld je er graag over denk ik.
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do sep 24, 2009 08:37

Klopt, ik heb met Fred een tijd geleden staan praten over onze oude Thema 3.5... Kon zich toch wel het een en ander herinneren! :lol:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”