WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do sep 24, 2009 09:19

Het blok van die Thema schijnt nu geprepareerd te worden voor een Lancia Stratos. De 3.1 die vorig jaar gesloopt is ligt bij mij, het is de bedoeling dat die in een auto ingebouwd gaat worden zodra het gerepareerd is. Er zijn ongeveer 25 blokken gebouwd, waar een onbekend aantal van in 155s terecht is gekomen. Hoeveel er nog precies rijden is bij Fred niet bekend. Ik weet dat er nog tenminste 2 155s met APK en verzekering op de auto ingeschreven staan bij de RDW waar een 3.1 in zitten.

De 3.3 (niet de 3.2) is op basis van de 3.0 maar heeft een minder grote boring dan de 3.5. Dezelfde boring op de 2.5 zou 2.8 opleveren (Gleich gebruikt die boring).

De 3.1 heeft zowel meer vermogen als meer koppel, er zijn ook andere nokkenassen en 3.0 inlaatkleppen geplaatst.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do sep 24, 2009 10:56

Ik heb net meneer F. van Lingen aan de telefoon gehad.
Ik ga eerst uitzoeken waar de motor vandaan komt en wie de motor opnieuw heeft opgebouwd.
Hij wil er graag overuitleg en tips advies geven als hij wat meer tijd heeft.

Dus een vervolg volgt.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do sep 24, 2009 11:37

@ Wizzman: Is dat blok gered dan? Het lag ergens in Middelburg dacht ik nadat de auto "per ongeluk" gesloopt is...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do sep 24, 2009 11:53

@ Wizzman: Is dat blok gered dan? Het lag ergens in Middelburg dacht ik nadat de auto "per ongeluk" gesloopt is...
Dat zal een andere auto zijn geweest. Ik heb een blok, computer, luchtweger en versnellingsbak met speciale lange 5e versnelling hier liggen. Het blok is uit de auto gehaald nadat de temperatuur omhoog was gegaan en er geratel uit kwam. Het is nog niet open geweest, maar 99.9% kans dat de krukas kapot is als je de symptomen zo bij elkaar zet. Met veel geluk ga ik de drijfstang van de kapotte big-end nog goed zijn en hoef ik die niet te vervangen. Zodra dat nodig is, gaat het duur worden, een koppakkingsetje is niet het goedkoopste bij deze blokken....

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do sep 24, 2009 16:38

een koppakkingsetje is niet het goedkoopste bij deze blokken....
Dat valt denk ik wel mee, als je maar een voorbeeld (ouwe pakking) hebt.
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do sep 24, 2009 18:40

En dat kwam uit een Thema? :shock: Dan zijn er twee geweest...

Misschien staat mijn oude blok nog te koop dan.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6926
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do sep 24, 2009 18:51

De 3.3 (niet de 3.2) is op basis van de 3.0 maar heeft een minder grote boring dan de 3.5. Dezelfde boring op de 2.5 zou 2.8 opleveren (Gleich gebruikt die boring).
dat kan niet... Gleich 2.8 is 93mm boring, net als een normale 3.0. :wink:

Maar eigenlijk vind ik het alleen nut hebben om de cilinderinhoud te vergroten bij een 24v motor, die hebben tenminste genoeg flow in de koppen om er ook goed gebruik van te maken. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

vr sep 25, 2009 17:24

Ik heb de koppen van een 3.1 er ooit al eens afgehaald.

Het is een mooie motor alleen denk ik dat de boring te groot is, de bussen staan zo ver in het blok dat er nagenoeg geen koelwater rond kan stromen, naar mijn mening zijn ze net een stap te ver mee gegaan en is wat Gleich kwa boring meer real is, dat blijkt ook wel een 3.1 kun je maar een paar minuten vol belasten anders gaat die kapot en een Gleich heeft daar geen last van.

Indrukwekkend een open 3.1 motor maar niet erg duurzaam.



Han



:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

za sep 26, 2009 11:58

En dat kwam uit een Thema? :shock: Dan zijn er twee geweest...

Misschien staat mijn oude blok nog te koop dan.
Nu halen we 2 dingen door elkaar. Het blok uit de thema is gered bij mijn weten en gaat in een stratos replica komen, maar ik heb het niet. Ik heb een 3.1 savali blok uit een 155.
Zie ook: Het topic van de nieuwe eigenaar van het lanciablok.

Boring/slag/inhoud
88/68.3/2.5 (standaard Alfa) Standaard blok. Vooral bekend van Alfetta GTV, 155, 156 en 166 in Nederland.
93/68.3/2.8 (Gleich) Vooral bekend van door Gleich getunede Alfetta GTV.
93/72.6/3.0 (standaard Alfa) Vooral bekend van 75, 164, 166 en 916 spider/GTV.
98/68.1/3.1 (SaVaLi) 2.5 blok met grotere zuigers, ook door anderen dan SaVaLi gemaakt.
98/72.6/3.3 (SaVaLi) 3.0 blok met grotere zuigers, ook door anderen als SaVaLi gemaakt.
98/78/3.5 (SaVaLi) 3.2 krukas met grotere zuigers, ook door anderen.
groter/78/groter wordt door diverse partijen tegenwoordig gemaakt. AutoDelta en Dawie de Villiers zijn bekende namen. 100mm en zelfs 101 en 101.5mm boringen waarbij tot 3.7/3.8 liter inhoud ontstaat zijn gebouwd. De betrouwbaarheid van deze blokken is zodanig dat ze eigenlijk alleen voor race geschikt zijn, je gaat er hoogstwaarschijnlijk geen 100.000 km mee kunnen rijden.

Er is dus inderdaad geen zelfde boring voor de 3.3 gebruikt als voor de 2.8, daar zat ik mis. Er is dezelfde boring als voor de 3.1 gebruikt.

lemarc
Member
Member
Berichten: 134
Lid geworden op: za okt 29, 2005 16:05
Locatie: lemmer
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

za sep 26, 2009 16:48

25 van deze blokken lijken mij wat aan de krappe kant. Wij hebben nu nog 2 maar hadden er 3 van deze 3.1 savali motoren in de gtv6.Dat ze onbetrouwbaar zijn kan ik ook niet beamen. Ook niet bij het extreem belasten van de motor. Waar ze niet goed tegen kunnen is langdurige stilstand. De laatste die we kochten had 3 jaar stilgestaan. Die had bij belasten wel koelingsproblemen. Reden: aangevreten koppakkingen. Na vervanging geen problemen weer gehad.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

za sep 26, 2009 22:18

25 van deze blokken lijken mij wat aan de krappe kant. Wij hebben nu nog 2 maar hadden er 3 van deze 3.1 savali motoren in de gtv6.Dat ze onbetrouwbaar zijn kan ik ook niet beamen. Ook niet bij het extreem belasten van de motor. Waar ze niet goed tegen kunnen is langdurige stilstand. De laatste die we kochten had 3 jaar stilgestaan. Die had bij belasten wel koelingsproblemen. Reden: aangevreten koppakkingen. Na vervanging geen problemen weer gehad.
Inmiddels heb ook wat tips binnen gekregen om koelingsproblemen te onderdrukken.
Oliekoeler met thermostaat en koelfan.
Grotere radiator (dus ook hoeveelheid koelvloeistof).
Louvres (a la de neplouvres van de SZ) in de motorkap om hitte kwijt te kunnen.
De hitte na zware belasting moet weg kunnen.

Lemarc kun je mij melden hoe de aangevreten koppakking is ontstaan?
Waarom juist bij de 3.1? en blijkbaar niet bij ander V6 typen.

Als de boring van een 3.1 gelijk is aan die van een 3.5 dan zou dat geen koelproblemen moeten geven.
Ik ken genoeg 3.5 SaVaLi's zonder koelproblemen. Heb er ook één open gezien bij Sander. Natuurlijk is er iets aangelast aan het blok naast de cilinderbus om het koelkanaal iets meer "overgang" aan te bieden tussen blok en kop.

De 3.1 is gereviseerd maar heeft de laatste 2 jaar maar 1200 km gemaakt door restauratie van de koets.
Een ieder bedankt voor de informatie. :thumbs:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

zo sep 27, 2009 08:01

25 van deze blokken lijken mij wat aan de krappe kant. Wij hebben nu nog 2 maar hadden er 3 van deze 3.1 savali motoren in de gtv6.Dat ze onbetrouwbaar zijn kan ik ook niet beamen. Ook niet bij het extreem belasten van de motor. Waar ze niet goed tegen kunnen is langdurige stilstand. De laatste die we kochten had 3 jaar stilgestaan. Die had bij belasten wel koelingsproblemen. Reden: aangevreten koppakkingen. Na vervanging geen problemen weer gehad.
Er zijn er ongeveer 25 voor de 155 gemaakt.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

zo sep 27, 2009 12:16

Ik heb ook een stapeltje van dergelijke onderdelen.
Een stuk of 11 zuigers van 98mm en twee passend geboorde onderblokken met bussen.
Ik ben van plan er ooit een 3.3 mee te bouwen... of ik moet een GTA krukas kunnen scoren.
Heb ook een set koperen koppakkingen trouwens. Heel mooi hoor.
(Zoek nog een donor 3.0 blok, iemand in de buurt die er nog een heeft ?)

Wat ik me af vraag is wat de compressie verhouding is bij zo een 3.3 motor?
Dus de 98mm zuigers met 3.0 krukas en standaard drijfstangen.
En nog iets: wat is de "voorkant" van de zuigers ?
Er staat geen pijl op. En de uitsparingen voor de kleppen lijken ook even groot aan beide kanten.
Of zou het niet uitmaken ?
Trouwens zouden de drijfstangen ook in een bepaalde richting gemonteerd moeten worden ?
Voor en achterkant lijken duidelijk verschillend.

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

zo sep 27, 2009 12:56

Lijkt wme duidelijk dat de koeling van een 3.5 extra aandacht nodig heeft, bij het opbouwen van het blok.
Het oplassen van de kop is niet altijd even secuur gebeurd als je zo hier en daar een kop open haalt.
Dus koeling van dit soort blokken is echt van serieus belang.
De dingen die Roy aanhaalt om dat probleem te onderdrukken is zeker nodig.
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

zo sep 27, 2009 14:01

Jullie bedoelen met name de volgende bewerking?
Ik geloof alleen niet dat dat de koeling ten goede komt maar eerder zorgt dat de bussen ivm met de grotere diameter goed afgesloten worden.
Afbeelding
Afbeelding

Wat volgens mij belangrijk is is dat er rond de bussen genoeg ruimte is voor het koelwater om door te stromen.
Kijk hier is er rekening mee gehouden:
Afbeelding


En wat veel vergeten is dat de oudere Savali bouwsels hoewel mechanisch ok, niet optimaal waren kwa motormanagement.
Met een L-Jetronic kun je geen getunede motor aansturen. Tenminste niet in preciezie. Daar leent dit analoge systeem zich niet voor.
Later met de Motronic was het mogelijk aan de hand van de meetwaarden meer brandstof in te spuiten (koeling).
Of Savali deze tuning overigens goed in de vingers had is zo ver ik weet twijfelachtig.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”