Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

zo sep 27, 2009 16:01

Hoi Kay,
Ik bedoel inderdaad die oplassen aan de kop die je in de afbeeldingen toont en niet zoals ik heb geschreven het blok.
De bewerking aan het blok om de bussen meer ruimte te geven ken ik niet maar lijkt mij logisch (vooral gezien de ruimte in de afbeeldingen).
Jouw vragen over het opbouwen van je blokken (3.3 of 3.5) kun je ook stellen op het Alfa GTV6 forum.
Daar zijn ze al heel lang bezig hiermee.

serge artc3
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di okt 16, 2007 13:11
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

di sep 29, 2009 15:10

Een 3.1 motor die in de 155 is gebruikt heeft gewoon als basis een 2.5 motor.
Door de boring te vergroten wordt het een vierkante motor (niet dus) :oops:
De cilinder koppen werden aangepast op de inlaat en uitlaatpoorten(zelfs uitlaat spruitstukken werden intern vergroot) de kleppen/ nokken bleven standaard 2.5 vandaar dat dit een lekker sterke motor op lage toeren is.
De 219pk die ze opgave voor deze motor wordt bij lange na niet gehaald op een rollenbank (waar dan ook ) omdat de 219pk via een sae pk waarde werd opgegeven. (en zelfs daar twijfel ik aan ).
Dat een 3.1 harder loopt dan een 2.5 is wel duidelijk natuurlijk al voelt het verschil door het hogere koppel groter dan het in werkelijkheid is.
Een goede 3.0 12v/spider12v of 12vQV loopt zeker boven de 5000trn echt flink harder dus is naar mijn idee een betere en meer betrouwbare optie.
Als je toch een 3.1 wilt kijk dan naar een mooie set nokken die beter aansluiten bij die cilinder inhoud.

De 3.3 en 3.5 hebben als basis een 3.0 maar voor de rest hetzelfde verhaal.

groetjes Serge
Laatst gewijzigd door serge artc3 op wo sep 30, 2009 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

di sep 29, 2009 15:43

michel75 heb er nog een toch??? :wink:
Klopt, die ligt nog ergens te liggen als het goed is...

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6934
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

di sep 29, 2009 18:25

Door de boring te vergroten wordt het een vierkante motor.
:? 2.5 is origineel al een over-vierkante motor, wordt alleen maar erger door de grotere boring. Vierkant wil zeggen dat de boring en slag (ongeveer) gelijk zijn, en dat is bij een 2.5 met 88x 68,3 mm al niet het geval, laat staan met 98x 68,3 mm. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

di sep 29, 2009 19:15

Dat heeft natuurlijk als nut dat je méér toeren kan maken zonder dat de zuigersnelheid te hoog oploopt.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

di sep 29, 2009 21:09

Dat heeft natuurlijk als nut dat je méér toeren kan maken zonder dat de zuigersnelheid te hoog oploopt.
En grotere kleppen kan monteren voor een beter volumiek rendement.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

di sep 29, 2009 21:23

Flink geflowede koppen erop...

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

di sep 29, 2009 22:37

En een groter inlaat spruitstuk !

serge artc3
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: di okt 16, 2007 13:11
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 30, 2009 10:19

@giuliettaevo je hebt helemaal gelijk

@Michel75 de in en uitlaat poorten zijn al flink groter dan een standaard 2.5.
De belemmering zit hem dus in de kleppen en nokken van de 2.5 motor. Daarom is bij een 24v het effect van opboren ook groter.
Ron simons had in zijn 3.1 12v tijd met de GTV6 een behoorlijk vermogen uit de motor dus het moet kunnen.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

wo sep 30, 2009 12:18

Weet ik, blok wat ik/we heb/ben staan, staan extra geflowde en maximaal gevlakte koppen op met andere kleppen en een uitgewerkte "standaard" GTV6 inlaat...
We, want de koppen zijn in bruikleen erop gezet.

Ooit nieuw opgebouwd, maar daarna nog nooit gelopen.

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do okt 01, 2009 11:40

Hallo hier dan mijn duit in het zakje 3.1 en meer,zoals jullie kunnen lezen in het tuning topic van alfaheida is ondergetekende hier nauw bij betrokken ik doe namelijk veel sleutel werk voor Erwin .
De koppen daar worden inderdaad de koelkanalen iets dicht gelast dit is puur om de koppakking meer draagvlak en steun te geven,dit is /was omdat er lossen inserts gebruikt werden (lees ringen van koper of geperst staal) nu zijn er ook koppakkingen met de ring erin van Goetze (lees duur) maar erg goed .
Verder is het belangrijk dat het carter waar de bussen in komen op de juiste manier vergroot word om ruimte te maken voor de grotere bussen , moeilijkheid hierbij is dat het gietstuk of carter iets taps toeloopt naar beneden toe, hierdoor lijkt het of de nieuwe grotere bus genoeg ruimte heeft ,maar dit valt tegen let erop dat er minimaal drie mm ruimte rondom de bus is zodat er een gelijkmatige koelwaterstroom is ,dit voorkomt temp verschil op de verschillende hoogte in de bus.
Houdt ook rekening met de dekhoogte de bussen mogen max 0,02 boven het dek liggen mooiste is 0 , dit in tegenstelling t.o.v standaard,vermits men de juiste koppakking gebruikt dus die met losse ringen of de nieuwste Goetze.
Ik was tot voor kort ook een leek in de blokken kunde voor mij waren de v6 carters gelijk maar hier zit dus wel degelijk verschil in 155 is weer anders dan 164 en die is ook weer anders dan de drie liter uit de gtv 916 ooit zal ik het weten .

veel sucses voor degene die met zo'n project bezig is.

groet Didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

do okt 01, 2009 15:22

Ja, die nieuwste Goetze pakkingen zitten ook in mijn blok...
Oplassen van de koelkanalen is idd noodzakelijk!

Keuze tussen de Goetze pakking of de pakking met de losse ringen hangt ook samen met de afmeting van de bussen, steken deze iets boven het blok uit of niet.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

vr okt 02, 2009 07:32

Ik meende begrepen te hebben dat de laatste set pakkingen bij SvL weg was gehaald door iemand. Komen er daar nog nieuwe of is er nog een andere bron voor die pakkingen? Ik ga binnenkort hopelijk mijn 3.1 blok repareren en de kans is aanwezig dat ik een kop los moet trekken om een drijfstang te vervangen.....

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

vr okt 02, 2009 08:30

inderdaad die zijn momenteel op,laatste set is door heida en consorten mee genomen .
Maar fred van L is voornemens om weer een batch aan te laten maken ,MAAR er zijn tegenwoordig ook genoeg bedrijven die ze kunnen maken ,leg je oor eens te luister bij dymo track in qruqius.

didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

Re: RE: Informatie over de 3.1V6 12V SaVaLi

vr okt 02, 2009 08:34

Ik meende begrepen te hebben dat de laatste set pakkingen bij SvL weg was gehaald door iemand. Komen er daar nog nieuwe of is er nog een andere bron voor die pakkingen? Ik ga binnenkort hopelijk mijn 3.1 blok repareren en de kans is aanwezig dat ik een kop los moet trekken om een drijfstang te vervangen.....
Koppakkingen zullen wel weer verkrijgbaar zijn, maar het kan veel goedkoper (minstens evengoede kwaliteit).
Ik heb de laatste set weggekaapt in Houten, maar daarna moesten we nog naar Dymo Track in Qruqiuis en die gasten kunnen werkelijk alles krijgen. Mits je maar een voorbeeld pakking hebt natuurlijk.
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”