Ex-RM collectie - deel 1
Deel 1 (A)
Deel 2 (B-C) vind je
hier
Deel 3 (D-F) vind je
hier
Deel 4 (FDS) vind je
hier
Deel 5 (G-L) vind je
hier
Deel 6 (M-O) vind je
hier
Deel 7 (P-Q) vind je
hier
Deel 8 (R-S) vind je
hier
Deel 9 (T-V) vind je
hier
Deel 10 (W-Z) vind je
hier
Van de week heb ik m'n eerste officieel toegestuurde Klaverblaadje door zitten lezen. Ronduit prachtig allemaal natuurlijk, wat een waanzinnig mooi clubblad! Maar tot m'n grote verbazing kom ik in de MARC enkele maar al te bekende foto's tegen: mijn eigen foto's. Bij twee ervan staat vermeld dat ze van Rodger Mangelsdorf zouden zijn (niet dus), bij anderen staat helemaal niets vermeld. Hmmm...
Deze foto's heb ik enkele jaren geleden gemaakt toen ik een groot deel van Rodger's verzameling voor hem verkocht. Geen idee of de foto's van eBay zijn geplukt of ooit door Rodger zijn opgestuurd, al vermoed ik het laatste gezien de foutieve naamsvermelding, maar in beide gevallen is het natuurlijk niet helemaal in de haak dat ze zonder mijn medeweten in het KB te verschijnen. Maar okee, er gebeuren ergere dingen in deze wereld en ik ga me er zeker niet druk om maken.
Wel bracht dit me op het idee dat ik hier nog een hele verzameling van die foto's heb, die waarschijnlijk best interessant is om hier te laten zien. De modellen van Rodger waren tenslotte voor een groot gedeelte behoorlijk bijzondere en/of zeldzame modellen. Ik heb me dus voorgenomen om in een aantal "afleveringen" deze foto's hier te posten, voor wie het interessant vind. En speciaal voor Dink om te zorgen dat het bijhouden van de index een beetje een uitdaging blijft
NB: Van bijna elk model heb ik meer foto's dan alleen de getoonde, dus laat maar weten wanneer er behoefte aan is om die extra foto's voor een bepaald model hier te posten.
Hierbij deel 1:
ABC: 6C 1750 Gasogeno
Een vroeg handbouwmodel (1978) en alleen daarom al bijzonder. De installatie die aan de auto hangt is een houtvergasser, die voor de brandstof van deze aangepaste 6C 1750 zorgde. ABC is jarenlang de enige geweest die dit model in 1/43 voerde (Togi had er een in 1/23 en verder geloof ik niet dat er schaalmodellen van waren), tot Tron enkele jaren terug hun eigen versie uitbracht, die niet alleen beter is in de detaillering maar bovendien beter lijkt op het origineel.
ABC: Scuderia Ferrari Autotransporter
Een Alfa Romeo vrachtwagen (maar welke type?). Later ook uitgebracht door Exoto als kwaliteits-diecast, met openende deuren en een afgewerkt interieur en met een wat vlakker lopende bult bovenop.
Alezan: Cuneo
De Cuneo was een van de concept cars die door Pininfarina is gemaakt op basis van de 33/3. Voor zover mij bekend is, is dit het enige schaalmodel van deze auto.
Alezan: Alfa 33 1.7i QV
Alezan: Alfa 33 SW
Autodrome: Giulia
Weer vroege handbouw. Een niet erg ver gedetailleerd model, maar zeldzaam en met gave velgen!
Autohobby: 6C 3000 C50 MM
Apart is hij wel, dit model van Autohobby, oud ook (voor handbouw dan, ca. 1980) en zeer zeker zeldzaam, maar de vormen zitten zover naast de werkelijkheid dat je je bijna af gaat vragen of dit als een soort karikatuur-auto bedoeld is geweest. Autohobby was trouwens een merk van Idea3.
Autohobby: 6C 2500 SS Corsa
Ook hier weer zo'n model die er net uitziet alsof hij uit een stripverhaal komt.
Autoreplica: 8C 2300 Le Mans
Weer zo'n oud handbouwmodel. De 8C 2300 Le Mans wagens zijn sindsdien door velen in 1/43 nagebootst (Starter, Fabbri, Simple Gamma, etc) en die zien er over het algemeen wat beter uit dan deze, wanneer je kijkt naar detaillering en gelijkenis. Maar dit is wel de enige met echt leren motorkapriemen en met motor!
Autoreplica: 8C 2300 Le Mans
Autoreplica: 8C 2300 Castagna
Bij mijn weten het enige model in 1/43 van deze specifieke 8C 2300. Ook hier weer weinig verfijning, wat logisch is gezien de gevorderde leeftijd van dit model, maar wel met afneembare motorkap.
Autostile: RLSS stradale
Autostile is een merk van ABC Brianza. Deze serie witmetalen handbouwmodellen komt van de beginperiode van de handbouw (ca 1981), maar ondanks de wat grove afwerking naar huidige maatstaven, zijn het zeer aantrekkelijke modellen, die in veel gevallen nooit door anderen in 1/43 (of welke schaal dan ook) zijn uitgebracht. Deze RLSS is voor zover ik kan nagaan in andere kleuren uitgevoerd dan ABC zelf deed.
Autostile: RLSS Avus
Dezelfde RLSS, maar nu in raceuitvoering, gestript van voorruit, spatborden en meer. In het Klaverblaadje wordt terecht verbaasd gereageerd op het links zittende stuur. Dit is een fout bij het bouwen geweest, ook op het model hoort hij "gewoon" rechts te zitten.
Autostile: 6C 2300 Pescara Spider
Door Rodger in een mooi eigen kleurenschema gelakt.
Tot zover de A, volgende keer verder met de B.