Ex-RM collectie - deel 3
Deel 1 (A) vind je
hier
Deel 2 (B-C) vind je
hier
Deel 3 (D-F)
Deel 4 (FDS) vind je
hier
Deel 5 (G-L) vind je
hier
Deel 6 (M-O) vind je
hier
Deel 7 (P-Q) vind je
hier
Deel 8 (R-S) vind je
hier
Deel 9 (T-V) vind je
hier
Deel 10 (W-Z) vind je
hier
Dinky Toys: 1900 Sprint Coupe
Er zaten ook diecasts in de collectie. Ook meestal bijzondere of zeldzame modellen. Hier de eerste.
DSA Automodelli: 6C 2500 Corsa
Met name de wat ongelukkige grille geeft de indruk dat dit ook oude handbouw is, maar deze verder fraaie 6C 2500 Corsa is pas van 1996. Het merk DSA zei me destijds niets en sindsdien ben ik het ook niet veel meer tegengekomen. Dit is dan ook de enige Alfa die ze hebben gemaakt. In verschillende kleurstellingen cq met verschillende racenummers, dat dan wel.
Eco Design: 8C 2300 Monza
Een oud en bijzonder handbouwmodel. Niet alleen is Eco Design een naam uit de grijze oudheid (in handbouwtermen), maar ook is de Monza relatief weinig in 1/43 uitgebracht. Ik heb nooit begrepen waarom, het was toch een succesvolle racer. Wat er is uitgegeven is altijd handbouw en met uitzondering van de peperdure maar zwaar gedetailleerde Top Queens, van lang geleden en moeilijk tot zeer moeilijk te pakken te krijgen.
Edil Toys: Giulia Sprint GT
Het eerste model van Edil Toys en een behoorlijk gewild verzamelaarsobject. Af en toe kom je ze wel tegen, maar ze zijn nooit goedkoop.
Edit Toys: Giulia TI Polizia
FB Model: Tipo 412 MMS Stradale
De kits van FB Model zijn een verhaal apart. Vaak hebben ze een overvloed aan (met name foto ets) detaillering, maar de rest van de kit is meestal nogal grof. Dit laatste geldt nog dubbel voor de heel vroege kits, zoals deze Tipo 412 van Vignale. Om er een mooi model van te maken moet je als bouwer al je capaciteiten inzetten, maar dan heb je daarna ook een vaak bijzonder en erg mooi model. Deze Vignale is later (her?)uitgegeven door Top Model. Best een aardig model, maar hij haalt het toch niet bij een goed gebouwde FB.
FB Model: 6C 3000 CM Zagato Spider
FB Model: Disco Volante Spider Fianchi Stretti
Het unieke model van de Disco Volante Spider was bedoeld om optimaal gebruik te maken van de aerodynamica, maar de rijders klaagden dat ze door de overhang niet goed konden inschatten waar de wielen zich precies bevonden en daardoor niet optimaal de bochten door konden. Uiteindelijk is daarom deze veel conventioneler ogende versie nog gemaakt, waarbij de overhang is verwijderd. FB Model is een van de zeer weinigen die deze versie van de Disco Volante ooit op schaal heeft uitgebracht. Helaas is dit model inmiddels zo goed als onvindbaar.
(FDS komt in het volgende deel)
Florence Models (basis Off'43): Romeo 2 'Croce Rossa It.'
Franco: March Alfa 711 STP
Future Models: 6C 2300 Pescara Castagna
Dit was een redelijk zeldzaam en bijzonder model (wie verwacht nou op het eerste gezicht dat het om een Alfa gaat), totdat hij werd heruitgegeven in een budget-handbouwreeks, ik ben even kwijt welke. Erg jammer voor degene die de Future al hadden staan.
Future Models: 6C 3000 CM Spider
Nog een bijzondere van Future, de 6C 3000 CM Spider met motordetail.
Volgende keer verder met FDS