Ex-RM collectie - deel 4
Deel 1 (A) vind je
hier
Deel 2 (B-C) vind je
hier
Deel 3 (D-F) vind je
hier
Deel 4 (FDS)
Deel 5 (G-L) vind je
hier
Deel 6 (M-O) vind je
hier
Deel 7 (P-Q) vind je
hier
Deel 8 (R-S) vind je
hier
Deel 9 (T-V) vind je
hier
Deel 10 (W-Z) vind je
hier
Vanwege het aantal modellen van FDS, nu een apart deel voor deze modellen.
FDS: Bimotore
Voor wie het verhaal niet kent: In de tweede helft van de jaren 30 subsidieerde Hitler de Duitse raceteams zwaar. Ook via de racerij moest de Duitse overmacht aan de wereld worden getoond. Alfa Romeo, nog zeer succesvol in de eerste helft van de jaren 30, moest het zonder zware subsidies stellen en had grote problemen om de Duitse overmacht het hoofd te bieden. In een uiterste poging om toch aan de snelheid van de Duitse racemonsters te kunnen tippen, bouwde de Scuderia Ferrari een auto met twee 2.9 motoren, eentje voorin en eentje achterin. En snel was hij, hij had een top van zo'n 330 km/uur. Helaas was hij ook erg dorstig en hadden de banden het bijzonder zwaar met het geweld van beide motoren. Hierdoor moesten er dusdanig veel pitstops gemaakt worden, dat ze het nog steeds niet van de Mercedessen en Auto Unions konden winnen.
De Bimotore is door diverse fabrikanten in 1/43 op de markt gezet, met als hoogtepunten volledig gedetailleerde modellen (binnen en buitenkant!) van zowel FB Model als van Top Queens. Vooral van Top Model zijn Bimotores met een beetje zoeken nog redelijk goed te vinden. Ik heb me trouwens laten vertellen dat deze Bimotores van Top Model gebaseerd zijn op die van FDS.
FDS: Bimotore
Dezelfde Bimotore van FDS, maar nu een latere uitvoering met foto ets wielen en ruitje. Tevens geschilderd in een lichtere tint rood. De juiste tint rood is vaak een onderwerp van discussie. Wat vooral in het oog moet worden gehouden is dat men in die tijd natuurlijk nog niet met exacte kleurrecepten werkte, waardoor de tint rood in het ene geval gewoon anders kon zijn dan in het andere geval. Persoonlijk denk ik trouwens dat wat deze Bimotores betreft de waarheid ergens in het midden moet hebben gelegen.
FDS: 159 Alfetta
Ook van de 159 Alfetta zijn talloze modellen op de markt verschenen. Deze vroege van FDS is naar mijn gevoel in verhouding wat te smal en lijkt een iets te bescheiden grill te hebben. Het figuurtje van Fangio, die op de foto ernaast staat, hoorde niet bij het model. De zwarte grille doet wat merkwaardig aan, volgens mij waren die altijd metaalkleurig.
FDS: 12C/36 Coppa Vanderbilt
De 12C/36 is in uiterlijk bijna gelijk aan de 8C/35. Het grootste verschil is dat de 8C/35 een enkele uitlaat had, die rechts langs de zijkant liep en er bij de 12C/36 aan beide zijkanten onderlangs een uitlaat liep. Beide modellen zijn erg weinig in 1/43 gemaakt. De meest recente zijn de 8C/35 van ABC Brianza en de 12C/36 van Jerome Mardon.
FDS: 33/3 TT Le Mans 1972
Voor zover ik weet alleen uitgebracht als handbouw (o.a. BBR, FDS, Provence Moulage), nu nog te krijgen bij Ciemme. Maakte tot mijn verbazing in deze vorm geen deel uit van de Fabbri reeks.
FDS: Brabham Alfa BT46B "Fan Car"
De beroemde "fan car", waarbij een grote ventilator achterop de lucht onder de wagen vandaan zoog, om hem zo beter aan het asfalt te laten plakken. Heeft één race gereden en die ook meteen gewonnen. Daarna werd deze constructie prompt verboden.
FDS: 178 nr. 35 Giacomelli
De meeste Alfa Romeo F1-wagens van de jaren 70 en 80 zijn relatief moeilijk te krijgen in 1/43. Niet vreemd, aangezien ze helaas niet bijzonder goed presteerden. Wat er op plaatsen als eBay wordt aangeboden gaat, voor zover ze niet meer nieuw verkrijgbaar zijn, zeer zelden voor kleine bedragen weg. Het assortiment van FDS beperkte zich tot de hier getoonde modellen.
FDS: 179 nr. 22 Depailler
FDS: 179C nr. 23 Giacomelli
FDS: 183T nr. 22 De Cesaris
FDS: 184T nr. 22 Patrese
FDS: 33SC12 Corta
In tegenstelling tot de 33 TT 12 uit 1974/75, is deze 33 SC 12 door weinig fabrikanten in uitgebracht. Aangezien bij deze weinige fabrikanten wel Brumm en Fabbri zitten, is hij toch redelijk makkelijk te vinden. Handbouw is er alleen van FDS en van Meri Kits.
Volgende keer verder met de G.