Net terug van een weekje Ierland, waar ik samen met enkele Nederlandse vrienden deelnam aan de 'BLR' van de sectie West Midlands van de AROC UK.
Ierland is het land van de
fourty shades of green en nog een heleboel andere kleuren:
We hebben eens gevraagd hoe het zit met al die kleuren. Als je wilt gaan schilderen moet je wel een vergunning aanvragen, maar de invulling is vrij (althans, in Clonakilty). Dat levert soms wanstaltige combinaties op van hardroze gevels met appelgroene kozijnen, maar meestal is het wel apart en verder gewoon vrolijk. Samen met de vaak handgeschilderde bedrijfsnaam boven de winkelruit zijn de geveltjes daardoor onmiskenbaar Iers.
Vliegend met AerLingus krijg je een leuke korting bij Hertz autoverhuur. Een andere belangrijke reden om voor Hertz te kiezen: ze hebben de Alfa 159 in het assortiment. '... or similar' zegt de website. Had tevoren nog gebeld, maar ze konden niets garanderen. Wij kregen dus een één jaar oude Similar S40 1.8 F mee
Prima reisgezel overigens, alle mogelijke luxe zat er op en aan: airco, lederen bekleding, cruise control, etc. Links rijden (niet te verwarren met rechts parkeren
) had ik al vaker gedaan, blijf me er over verbazen dat ik daar nooit aan hoef te wennen. Rechts sturen is een ander verhaal. Had vaak genoeg verhalen gehoord van mensen die aan de verkeerde kant instapten of het portier opengooiden als ze wilden schakelen, maar daar had ik geen last van. Wel dat ik in de lucht links van me zat te graaien als ik was ingestapt en de gordel wilde omdoen
Inschatten hoeveel Similar er nog links van je zit als je op een smalle weg (en daar rij je veel op) moet uitwijken voor een tegenligger is even wennen. Het lastigste vond ik eigenlijk het achteruit rijden op parkeerplaatsen e.d. , hoewel het achteruit inparkeren aan de linkerkant in een drukke winkelstraat in één keer goed ging
Verkeer van links heeft dus voorrang? Lastig? Valt mee, meestal zijn wegen bij kruisingen niet gelijkwaardig, dus of je voorrang hebt zie je aan de stopstreep op de weg. Of in sommige gevallen een verkeersbord, waarbij ik me afvraag voor welk gevaar ik hier gewaarschuwd wordt
Even een dagje in m'n eentje er op uit. Ik wil gaan wandelen bij de Gap of Dunloe (we zitten in aantal dagen in Kenmare, county Kerry). Vanaf de zuidkant staat deze niet aangegeven, maar ik weet dat ik door de Black Valley moet. De wegen zijn smal en hobbelig. Ver vooruitkijken is het devies, uitwijkplaatsen zijn er nauwelijks. Toen ik klaar was met deze en een paar andere foto's bleek dat een paar honderd meter verderop iemand stond te wachten. Maar wel een vriendelijke groet als je elkaar even later passeert.
En opeens rij je dan toch door de Gap of Dunloe, waarvan wordt gezegd dat deze voor auto's gesloten is. Dat staat nergens aangegeven, of dat moet in het Gaelic zijn geweest
Kan me dat verbod wel voorstellen, kwam elf van deze
jaunting cars tegen. Eigenlijk zou de pas (Tourist) Trap of Dunloe moeten heten
, de steile stukken moeten de passagiers er uit omdat de knol het anders letterlijk niet meer trekt, dan loop je zelf behoorlijk te puffen. Ik had trouwens geluk met slechts elf 'tegenvoeters', het is inmiddels laagseizoen en ik heb in totaal maar drie keer achteruit hoeven rijden en slechts twintig minuten hoeven wachten.
Ook Britse Alfisti houden van 'Italiaanse' kentekenplaatjes, zoals op deze Bert met Twinspark motor:
Geweldig mooi Sudje:
Collectie Alfa's van Engelse, Ierse en Nederlandse deelnemers. De arme Duitsers die ook vliegend over waren gekomen werden door de autoverhuurder met een Toyota opgezadeld.
Wachtend op het startsein voor de Treasure Hunt, de puzzelrit op zondag. Lijkt veel op onze ritten, alleen is de afstand groter en zijn de meeste vragen gegroepeerd rond dorpskernen. Parkeren, rondwandelen en lezen, véél lezen.
Grijze Monti met enig patina:
De bonte gevels leveren soms mooie kleurencombi's op:
Leuke kentekenplaat trouwens. Ik vroeg de eigenaar nog, 'Is that what you ask yourself every morning,
why Alfa?' 'No, that's me' reageerde zijn vrouw meteen
Alleen in Ierland drink ik Guinness...
Onderweg weinig 'last' van fietsers, maar achteloos over bergweggetjes scheuren is er desalniettemin niet bij:
Soms kan je je eigen Spider opeens heel erg missen... ook al is het rijden op Ierse wegen dan soms behoorlijk afzien, weet ik uit ervaring. Bijna aan de top van de Healy Pass op Beara Peninsula.
Flink ingezoomd, dat duurt nog even voordat die boven zijn:
Inmiddels afscheid genomen van de groep en nog even een avond en ochtend in Dublin:
Dag dat we daar aankwamen was één en al regen, het weer van de volgende ochtend maakte het afscheid nemen van Ierland wat moeilijker.