Ex-RM collectie - deel 5
Deel 1 (A) vind je hier
Deel 2 (B-C) vind je hier
Deel 3 (D-F) vind je hier
Deel 4 (FDS) vind je hier
Deel 5 (G-L)
Deel 6 (M-O) vind je hier
Deel 7 (P-Q) vind je hier
Deel 8 (R-S) vind je hier
Deel 9 (T-V) vind je hier
Deel 10 (W-Z) vind je hier
Gamma: 2000 Berlina Polizia
Tegenwoordig stroomt eBay vol van alle Alfa Romeo modellen in Polizia-uitvoering, enkele jaren terug zag je die veel minder. Ook de 1750 en 2000 Berlina waren nauwelijks te vinden. Een combinatie van beide moest dus bijna wel bijzonder zijn. Los daarvan vind ik dat dit soort modellen van o.a. Gamma goed laat zien wat (nog steeds) de meerwaarde van handbouw is. Al ben ik de eerste om toe te geven dat met name Minichamps dichterbij is dan ooit.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat het hier waarschijnlijk om een fantasiemodel gaat.
Grand Prix Models: P2 1930
De P2 van 1930 leek nauwelijks nog op de originele P2 uit 1924, met zijn volledig andere neus en achtersteven. Vooral door het reservewiel, dat in de lengterichting half in de achterkant is opgenomen, is het wel een erg herkenbaar model. Best merkwaardig daarom dat dit model tegenwooridg bijna vergeten lijkt in miniaturenland, vooral omdat het ook eens de winnaar was van de 1930 Targa Florio. Er zijn wel diverse fabrikanten die dit model hebben gemaakt, maar in de meeste gevallen is het lang geleden en vaak in kleine series. De enige die met een beetje geluk nog te bemachtigen is, is de versie van Grand Prix Models. Het gaat dan om een kit uit 1979 en dus nog vrij grof.
De meeste van de modellen die zijn uitgebracht als de versie waarmee Varzi de Targa Florio won, zien er zo uit als deze GPM. Zo staat deze P2 er dan ook al jaren bij. Ik heb ooit een foto gezien uit de jaren 60 waar hij er al zo uitzag. Maar in werkelijkheid zag hij er toen Varzi er in 1930 de Targa Florio mee reed nogal anders uit: De uitlaat was ongeverfd, de wielen waarschijnlijk rood ipv zwart, de grillbehuizing was volledig chroomkleurig, er zaten geen quadrifoglio's op de motorkap en er waren winglets aangebracht achter de voorwielen.
Hi-Fi: 182 nr. 22 De Cesaris
Na dit korte intermezzo over de P2 dan weer een F1-wagen. In het vorige deel heb ik al gezegd dat deze weinig in 1/43 zijn gemaakt, dat geldt in het bijzonder voor deze 182: dit model van Hi-Fi is de enige die er is.
Hi-Fi: Osella Alfa FA1-F
Alfa Romeo heeft ook motoren voor andere F1-teams geleverd. March hebben we al voorbij zien komen in een vorig deel, menigeen zal weten dat ook Brabham enige tijd op Alfa Romeo power reed en ook Osella heeft diverse Alfa Romeo aangedreven wagens gehad, waarvan er hier een neergezet is door Hi-Fi.
Idea3: 8C 2900B Berlinetta open roof
Sommige oude handbouw straalt meer uit dat het echt oude modellen zijn dan andere. Idea3-modellen stralen dit het heel sterk uit. Charmante en redelijk zeldzame modellen uit de begintijd van de handbouw, eind jaren 70.
Idea3: 6C 2500 S Berlina Touring
Idea3: 6C 2500 SS Coupe Touring
Joal: Canguro
Voor de diecastliefhebbers een gele (?) race-(?)Canguro. Een fantasiemodel gebaseerd op de concept car van Bertone.
John Day: P2 GP France
De oorspronkelijke P2 van 1924. Voordat deze redelijk kort geleden nog snel achter elkaar door Minichamps en door Fabbri werden uitgegeven (beide zijn verdienstelijke modellen!), was je in 1/43 voornamelijk aangewezen op oude handbouw zoals deze John Day.
John Day: RLTF 1923
Van Alfa's uit de beginperiode zijn helaas meestal erg weinig miniaturen gemaakt. Zo ook van de RLTF's uit 1923 en 1924. Deze versie uit 1923 is ook door Fabbri op de markt gezet en door A & G Modelli als (mooi gedetailleerdere) handbouwkit.
John Day: 8C/35
In het vorige deel zijn de 12C/36 en de erg daarop lijkende 8C/35 al besproken. Hier de John Day versie.
Van K en L geen modellen, dus volgende keer verder met de M.