Plamuur op staal kan absoluut geen kwaad, maar roest laten zitten en er met oplossertjes proberen te stoppen des te meer,Ik haak er even op in
Na het lassen , goed ontvetten met wasbenzine licht opschuren (voor goede hechting ) daarna op oude ontroeste delen een omvormer (brunox)met een kwastje insmeren, desnoods de volgende dag een tweede laag.
Op de overige niet roestige (kale) delen, ook ontvetten licht opschuren en daarna epoxy primer (2komponent) met een kwast of roller aanbrengen.
Dus altijd op kaal staal eerst het staal afsluiten met een omvormer met epoxy en met epoxy primer voordat er plamuur op komt, nooit plamuur op blankstaal daar trekt vocht in en uiteindelijk roest onder de lak.
Blijf ook van die plamuur af bij de bouwmarkt, koop bij een automaterialen zaak of een verfhandel voor autolakken een goede 2k schuurbare polyester plamuur, die andere zooi is veel te hard en daar heb je veel werk van.
BMP
Het belangrijkste is niets over elkaar te zetten maar alles door te lassen.
Indien er nog kleine gaatjes in het laswerk zitten kruipt daar het vocht door wat ook niet te stoppen is met epoxy.
De methode die kurp heeft gedaan is heel goed en kan jaren mee.
Ik zeg dus niet dat epoxy niet goed is maar het is niet zo dat het niet op blank staal kan .
Hmmm, ik zie nu pas de foto's goed die kurp heeft geplaatst en het lijkt iid dat het plamuur zo op het staal zit.
Jan, ik zeg dat natuurlijk niet zomaar, het is bedoeld als goed advies om teleurstellingen te voorkomen, mijn collega is de neef van de plaatselijke spuitert en deze wijsheid heb ik van hem meegekregen hij heeft dat werk namelijk jaren gedaan, ....plamuur heeft vooral als er een aardig laagje op komt de neiging vocht aan te trekken en dat zit dan direct op blank staal, .........met als gevolg dat de stukken na een/ of twee jaar er af vallen het maakt wel verschil of de auto altijd binnen staat of dat er dagelijks mee word gereden natuurlijk.
Gaatjes in laswerk ontstaan door oxide die nog in delen zitten, dus heel belangrijk dat alle roest, maar ook verfresten is/zijn weggehaald voor het lassen om gaatjes te voorkomen.
Ik gebruik altijd omvormer/epoxy (brunox) als voorzorg, op lassen en ontroeste delen om het staal (met EP kristal 62 bijvoorbeeld) goed af te sluiten van zuurstof zoals ik eerder heb beschreven, en dat werkt heel goed.
Plamuur direct op staal is in mijn opinie en ook volgens de specialisten echt niet de juiste manier, het kan best 1 of 2 jaar mooi zitten hoor maar op langere termijn durf ik er geen garantie op te geven
Maar respect voor de manier waarop Kurp deze auto aanpakt met al dat vele laswerk, mijn Berlina was lang zo erg nog niet.
BMP