Gebruikersavatar
Hans156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 02:27
Locatie: Zuid Holland

Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

zo feb 06, 2005 01:36

Regelmatig hoor ik verhalen dat je beter brandstof met een hoger oct.gehalte kunt tanken dan het gewone euro 95 gedoe.
Dit zou beter zijn voor de motor, betere verbranding met minder inwendige vervuiling van de motor tevens zouden prestaties ook beter zijn.
Het enige dat ik merk is dat er flink meer betaald moet worden voor de benzine maar prestatie verhogend daar merk ik althans niet veel van!
Wel bekend is dat na het laten chippen/tuning (squadra tuning) van het systeem de motor wel behoefte heeft aan een hoger octaangehalte.

Net als bij die verschillende blikjes om bij de brandstof te gieten, betere smering, beschermend laagje op de cilinderwanden ect. zou dat nu verkooppraat zijn (behoudens dan de injectie reinigers) of werkelijk waar. Waarschijnlijk ligt de waarheid in het midden.

Wie kan hier ook iets over zeggen :?:
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

zo feb 06, 2005 13:01

Ik denk dat het afhankelijk van het motormanagementsysteem is of je een verbetering merkt. In de meeste gevallen waarschijnlijk niet.

Mijn JTS (directe injectie) loopt wel iets beter op de Duitse Shell V-power met 100 octaan. Maar die benzine is zo extreem veel duurder, dat ik hem niet meer tank. Het rendement zal ook wel iets hoger liggen, maar per saldo ben je ongetwijfeld meer centjes kwijt.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

zo feb 06, 2005 15:28

Gewoon 95 blijven tanken. De Euro norm is aangepast dus minder zwavel, benzeen en aromaten. Shell komt met meer milieuvriendelijke brandstof maar men verkoopt het product
alsof het in de racerij is getest. Voor normale auto's is het niet nodig tenzij men een
direct ingespoten berijdt.
98 heeft geen effect voor de normale 156. Systeem is afgesteld voor octaangehalte 95 van
diverse kwaliteiten voor overall betrouwbaarheid, brandstofverbruik, toestaan benzine mindere kwaliteit, warme en koude condities en normale motorslijtage. Met chip kan je A/F ratio optimaliseren naar 12.6, ontsteektiming voor optimale performance. Ook ontsteking is zo optimaal mogelijk afgesteld maar veiligheidsmarge neemt af.
Maar mocht de motor oververhitten of een keer benzine van mindere kwaliteit tanken, loop je meer risico op detonatie of motorschade. Met A/F op 13.5 zoals op vele std. auto's verlies je ongeveer 2% op hete chip maar veiligheidsmarge is kleiner en verbruik iets meer.

Gebruikersavatar
DENNIS
Guru
Guru
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 02:05

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

zo feb 20, 2005 16:43

Ik woon aan de Duitse grens en daar is de Shell V-power met octaan 100
nog goedkoper dan de Euro98 in Nederland :D

De 155 3.0 V6 is wel een stuk zuiniger op deze brandstof :wink:
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark



EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

164 Q4

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

zo feb 20, 2005 17:50

Duitse V-Power rules! Afbeelding Kun je met nog meer turbodruk gaan rijden :twisted: .

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

zo okt 18, 2009 23:45

Voor een Turbo Benzine zou ik zeker niet met minder genoegen nemen als 98 okt. Ik heb een Volvo Turbo T5 met 240 PK en met 95 heb ik problemen. BP heeft nog voor een normale prijs 98 okt :)
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

zo okt 18, 2009 23:52

Om maar eens een oude koe uit de sloot te trekken i.s.m. :roll: : klopt het dat door minder gepingel je krukaslagers (doodsoorzaak nr. 1 voor de 16V-blokken) ook langer mee gaan? Zoja: dan ben ik wat dat betreft goed bezig 8) .
It's not easy, being green (kermit)

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 01:13

De druk op de lagers en zuiger wordt bij pingelen vele malen hoger als normaal. Ik ben ook helemaal voor Shell maar met de nieuwe shell plus, die 95oktaan is ben ik ook niet zo blij, in duitsland echter is gewoon 98 oktaan shell te koop, kom net uit Dusseldorf geraced ( tot Arnhem ) met gemiddeld 190 km/h en geen probleem maar met de nederlandse SHELL heb ik ook problemen vandaar dat ik BP tank hier met 98oktaan, ik heb geen zin om mijn tank met een oktaan booster aan te vullen. Overigens heb ik nog 40 liter staan bij mijn vader( ARESE) gekregen van SHELL toen ik volop in de racerij aktief was. De TC nam wel monsters van de benzine maar ze kunnen het niet controleren daar hebben ze een uitgebreid laboratorium voor nodig en dat heeft in Nederland alleen Shell. De smeerolie van SHELL daar zweer ik bij, is echt het beste wat er is. Shell is een van de weinige die zijn motorolie zelf maakt. BP en Esso maken het ook zelf, andere merken zoals castrol, agip, mobil, valvoline en vele andere kopen een basis olie en doen er zelf toevoegingen bij. Mijn Vader noemt het "roerders" veel meer is het ook niet . Overigens KROON olie is van Shell.
Ik adviseer met klem om geen 0w-60 of iets dergelijks in je motor te doen maar gewoon een 10W-50 evt half syntheet zoals HELIX van Shell en koop geen olie bij Auto-materialen zaken!!!! kan je doen voor je Skoda maar niet voor een Italiaanse volbloed
Laatst gewijzigd door marcel12 op ma okt 19, 2009 04:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 06:11

En na deze commerciele onderbreking gaan we weer verder met het ochtendprogramma.

De TS16V in al z'n uitvoeringen heeft een ECU met een pingelsensor. Zodra de ECU detecteert dat er pingelen optreed, zal het ontstekingstijdstip in z'n geheel een paar graden later worden gezet. Als dit een periode niet is gebeurd, zal het ontstekingstijdstip een minder grote periode vroeger worden gezet. Hierdoor zal de ECU zichzelf min of meer aanpassen aan de gebruikte brandstof. De mengverhouding zoals er door Alfa wordt gebruikt, wijkt meestal erg weinig af van wat Squadra standaard doet. De vermogenswinst wordt vooral geboekt door het ontstekingstijdstip aan te passen bij diverse belastingen/toerentallen. Bij andere (oudere) motoren in de Alfa zit er vaak geen pingelsensor aan de ECU gekoppeld. Daar zal je dus moeten tanken wat de maker van de chip voorschrijft, omdat de ECU niet de mogelijkheid heeft om zichzelf aan te passen aan "slootwater".

Bij turbomotoren merk je het verschil wat duidelijker, omdat die vaak behoorlijk vermogenswinst pakken doordat ze meer druk kunnen gebruiken en vroeger ontsteken met benzine met een hoger octaangetal.

Waar je rekening mee moet houden is dat benzines met een hoger octaangetal vaak een andere verbrandingssnelheid hebben dan die met een lager getal. Omdat er een heleboel faktoren meespelen die de uiteindelijke verbrandingssnelheid bepalen, zal je als je optimaal tuned op ontstekingstijdstip, verschillen hebben van een paar graden tussen de verschillende merken en octaangetallen die ze leveren. Zelfs als je "safe" op euro95 tuned, zal je met super98 soms een paar graden van optimaal afwijken, waardoor je in sommige gevallen net wat meer vermogen pakt met euro95 in je tank dan met 98. Dit zijn detailverschillen, maar als je een consistente rijder bent en alles opschrijft, zal je net wat verschil merken in je verbruik.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 08:22

[b]Hoe zo commercieel?[/b] Eem kleine aanvulling op de pingelsensor van een injectie motor, MEESTAL WERKT HIJ NIET. Uitgebreid getest op de rollenbank en mee gekeken in het programma van de ECU tijdens het rollen.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gerben
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: do sep 08, 2005 23:23
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 10:03

Marcel

Wat voor een problemen deden zich voor bij jouw volvo als je euro 95 tankt?

Gr Gerben
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 10:47

[b]Laat ik eerst even vertellen dat ik de stang van de wastegate heb aangepast en ook de wastegate zelf[/b] wat ik merk is dat als ik de turbo druk wil hebben, die ik gewoon met mijn rechter voet kan regelen, dan krijg ik de druk niet!!!! Hij gaat een beetje inhouden dus moet ik iets van het gas af om de turbo druk iets te laten dalen.[b] In het verleden ( 14 jaar ) heb ik als service auto voor Arese Tuning , twee, 240 turbo station gehad met een set van Volvo Zweden, intercooler en andere aanzuig, ongelooflijk!!! maar de benzine was toen anders als nu, deze 240 turbo ( station, met de speciale ster velgen ) was een auto die toen met hele hoge ( turbo) druk werkte en ook al turbo druk toeliet vanaf 2000rpm. Oke, ik weet het dit is "passee", mag niet meer van sommige mensen. ( Benzine slurpers ) maar ik vind die adreline nog steeds prettig om te ervaren, kom net uit duitsland ( dusseldorf ) en > 200km/hr vind ik nog steeds leuk maar je hebt zoveel last van Nederlanders, met name terug, van Oberhausen naar Arnhem, typisch nederlands om gewoon in te halen met 120km/h terwijl jij aankomt met >200km/hr. Maar dit terzijde. :D [/b]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 11:57

Laat ik eerst even vertellen dat ik de stang van de wastegate heb aangepast en ook de wastegate zelf wat ik merk is dat als ik de turbo druk wil hebben, die ik gewoon met mijn rechter voet kan regelen, dan krijg ik de druk niet!!!! Hij gaat een beetje inhouden dus moet ik iets van het gas af om de turbo druk iets te laten dalen. In het verleden ( 14 jaar ) heb ik als service auto voor Arese Tuning , twee, 240 turbo station gehad met een set van Volvo Zweden, intercooler en andere aanzuig, ongelooflijk!!! maar de benzine was toen anders als nu, deze 240 turbo ( station, met de speciale ster velgen ) was een auto die toen met hele hoge ( turbo) druk werkte en ook al turbo druk toeliet vanaf 2000rpm. Oke, ik weet het dit is "passee", mag niet meer van sommige mensen. ( Benzine slurpers ) maar ik vind die adreline nog steeds prettig om te ervaren, kom net uit duitsland ( dusseldorf ) en > 200km/hr vind ik nog steeds leuk maar je hebt zoveel last van Nederlanders, met name terug, van Oberhausen naar Arnhem, typisch nederlands om gewoon in te halen met 120km/h terwijl jij aankomt met >200km/hr. Maar dit terzijde. :D
Verschil met 14 jaar geleden is dat de 95 nog geen bio spul had, en de 98 nog loodvervanger. Verder gewoon hetzelfde. Alle auto's die in die tijd op de markt kwamen waren geschikt voor RON 95, want vanwege Euro-1 emissienorm voorzien van een katalisator en dus zelfs ongeschikt voor rijden met lood(vervanger)houdende benzine. Loodvrije 98 werd pas eind 1996 geïntroduceerd en zal op z'n vroegst in 1997 vrijelijk aan alle pompen beschikbaar zijn geweest.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 12:19

Hoe zo commercieel? Eem kleine aanvulling op de pingelsensor van een injectie motor, MEESTAL WERKT HIJ NIET. Uitgebreid getest op de rollenbank en mee gekeken in het programma van de ECU tijdens het rollen.
Het zou kunnen dat je op het gehoor of op een frequency-analizer eerder vindt dat je teveel pingel hebt. Als de sensor het niet zou doen, zouden er een heleboel auto's meer stuk gaan. In de 75 TB zijn de pingelsensors inderdaad vaak stuk, maar in de 16VTS, de V6 24V en op de laatste 3.0 12V (164 super en 916 spider) werkt de sensor over het algemeen prima. In de modernste versies van motormanagement wordt er zelfs expres getest of de sensor niet alleen goed doormeet, maar ook of hij wel reageert. De ECU zal dan "expres" de motor laten pingelen om te controleren of de sensor dat detecteert. Bij de eerder genoemde types zal de ECU keurig melden en in de noodloop gaan als de lambdasonde niet gedetecteerd wordt bij starten van de auto.

De vraag is dus, wat is "meestal" hier? Hoeveel auto's heb je op de bank gehad? Welke types? Hoeveel daarvan deden het niet, of niet waren wellicht niet strak genoeg afgesteld naar jouw zin?

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 16:17

[b]Heerlijk die oude tijd[/b] Wij hebben proeven gedaan met Citroen Saxo 16v, 1600cc, en Maserati 430, 2.8 liter. De sensor was niet kapot maar werkte niet op tijd.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Terug naar “Tuning onderwerpen”