Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

di okt 20, 2009 22:42

@berlina addicted. Andere benadering

koppakking er tussenuit kop monteren en nokkenstokken op tijd zetten.
als alles zonder weerstand draait Cq geen klepzuigerkontakt dan is u safe.

koppakking 2mm min compressie 25 % is de korrekte zka.

vergeet vervolgens niet om de koppakking te monteren :wink:
Is in principe een prima tip, echter in mijn geval betreft het hier een motor die na totale revisie door mij ( maart 2009) net 8000 km heeft gelopen. Alles is gebalanceerd en uitgewogen, krukas is iets van 2 kilo lichter gemaakt. en ik heb geen zin om nu bij een perfect lopend blok weer de kop te demonteren. ik heb de beschikking over micrometers dus ik kan alles prima uitklokken.
Dank ook aan Marcel en andretti tot zover voor de reacties. (De links gaven veel info).
ik heb het nu zo gedaan; uitlaat nokkenas in BDP heeft een lift van de cilinder die op tuimelen staat van 2mm (Gegevens van C&B) en een klepspeling tussen 0.50 en 0.55.Ruimte tussen klep en zuiger is ruim voldoende, ook als de zuiger weer naar beneden gaat . Het is dus niet zo dat door het nokprofiel de klep de zuiger "inhaalt", en dus alsnog de zuiger raakt

Inlaatnokkenas nu iets vroeger gezet. (op merkteken.= oud type nokkenaslagerkap) In BDP heeft de zuiger nu op alle cilinders ( op advies van marcel gecontroleerd) een speling van 1,8 mm. Ook hier is het zo dat als je de krukas verder draait de klep de zuiger ook niet inhaalt.
Klepspeling op alle inlaatkleppen precies 0.50 mm.

Ik ga nooit verder dan 6000 toeren ( toch weer dat watje :lol: :lol: ) dus echt overtoeren zal niet gebeuren.
Mocht iemand andere ideeen over bovenstaande hebben hoor ik dat graag.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

di okt 20, 2009 22:46

Ehhh, bedoel natuurlijk vliegwiel wat 2 kilo lichter is gemaakt :oops:

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

di okt 20, 2009 23:43

[b]ga maar naar een klepspeling van Inlaat 0.40mm en uitalat 0.45mm daar zijn de C&B nokkenassen heel geschikt voor en geven wat meer vermogen. :) [/b]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

wo okt 21, 2009 00:20

ga maar naar een klepspeling van Inlaat 0.40mm en uitalat 0.45mm daar zijn de C&B nokkenassen heel geschikt voor en geven wat meer vermogen. :)
Ok, begrijp dus dat de klepspeling iets strakker kan, ga dit dan nog even doen voordat ik er mee ga rijden.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

wo okt 21, 2009 01:06

[b]zeker de moeite waard :) [/b] en dan rollen en afstellen.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

do okt 22, 2009 01:44

Veel info over meten van ruimte tussen klep en zuiger heb ik op mijn website gezet onder categorie, nieuwe ontwikkelingen
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

do okt 22, 2009 11:25

Veel info over meten van ruimte tussen klep en zuiger heb ik op mijn website gezet onder categorie, nieuwe ontwikkelingen
:thumbs: Staat inderdaad erg veel leerzame info op wat ik nog even uitgebreid zal bestuderen,. Ik heb inmiddels de klepspeling aangepast op 0.41 tot 0.43 voor de inlaatkleppen en 0.45 tot 0.48 voor de uitlaatkleppen. De inlaatnokkenas iets "vroeger" gezet, staat nu exact op het merkteken.
Nu heb ik als speling op cilinder 1,2 en 4 tussen de 1,9 en 2,0 mm. tussen klep en zuiger. Op cilinder 3 slechts 1,6 mm.
Wat denk je gaat dit tot max. 6000 toeren zonder natuurlijk kis te schakelen goed? (Ben toch een beetje een watje :oops: want op gevoel vind ik dat een beetje krap)

Ik heb er nog niet mee gereden dus kan nog geen resultaten geven, Maar zoals je al eerder zei, rollen is natuurlijk de beste test.
Dank voor je reacties, en ook de reacties van anderen tot zover :wink:

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

do okt 22, 2009 12:22

INLAAT???? Bij de inlaat moet het goed gaan, als het de uitlaat is wordt het kritisch!!! Jammer dat je Cilinderkop er al op zit. Anders had je het kunnen compenseren door die zitting wat dieper te leggen en had je de Inlaat nokkenas wat vroeger kunnen zetten. Het Merkteken is niet de optimale afstelling. Succes :)
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

do okt 22, 2009 23:13

Okee......ik dacht dat juist de inlaat een probleem is. Met de speling tussen de uitlaatkleppen en zuiger zit het wel goed denk ik,die hebben allemaal zo rond de 3mm speling . Uitllaatnokkenas is trouwens vrij tam. de 111.272S van C&B.

Mvg. richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

vr okt 23, 2009 01:06

Verschillen bij de inlaat kunnen een probleem zijn, zoals jij ook gemeten hebt. De klep( inlaat) volgt de nok dus zweeft niet, de uitlaat beker gaat van de Nok af en hier kan het dus gebeuren dat hij hem niet meer helemaal volgt en kan zweven, mm/sec!!! De 11.1 is een idelale nokkenas voor de uitlaat in combinatie met 11.8 of 12.0 op de inlaat. Als je genoeg ruimte hebt zet dan de inlaat vroeger, circa 3.5mm in BDP en de uitlaat op 2.0-2.5mm in BDP. SUCCES :) Je moet de Auto wel rollen en afstellen want alles is anders nu. :oops:
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

vr okt 23, 2009 09:57

Quote Berlina-addicted

ik heb het nu zo gedaan; uitlaat nokkenas in BDP heeft een lift van de cilinder die op tuimelen staat van 2mm (Gegevens van C&B) en een klepspeling tussen 0.50 en 0.55.Ruimte tussen klep en zuiger is ruim voldoende, ook als de zuiger weer naar beneden gaat . Het is dus niet zo dat door het nokprofiel de klep de zuiger "inhaalt", en dus alsnog de zuiger raakt



Zet nu maar gewoon weer terug je had het prima gedaan voor wat jij met de alfa doet.

De tips die Marcel geeft zullen best wel werken maar die bewerkingen moet je doen VOORDAT de motor dicht gaat.

Allemaal veels te kritiek. :wink:

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

za okt 24, 2009 00:36

Verschillen bij de inlaat kunnen een probleem zijn, zoals jij ook gemeten hebt. De klep( inlaat) volgt de nok dus zweeft niet, de uitlaat beker gaat van de Nok af en hier kan het dus gebeuren dat hij hem niet meer helemaal volgt en kan zweven, mm/sec!!! De 11.1 is een idelale nokkenas voor de uitlaat in combinatie met 11.8 of 12.0 op de inlaat. Als je genoeg ruimte hebt zet dan de inlaat vroeger, circa 3.5mm in BDP en de uitlaat op 2.0-2.5mm in BDP. SUCCES :) Je moet de Auto wel rollen en afstellen want alles is anders nu. :oops:
De inlaat nog vroeger zetten gaat niet, Cil 3 heeft al slechts een speling van 1.6 mm. Als ik ze een lift moet geven van circa 3,5 mm. zoals jij voorstelt moet ik hem dan juist TERUG zetten.
Ik kan natuurlijk even kijken hoe ik uitkom als ik ze in BDP. een lift geef van 3.5 mm. want nogmaals ik moet dan de inlaatnokkenas iets terug draaien.

De uitlaat nokkenas staat nu op een lift in BDP van 2 mm, die staat dus goed.

Merktekens zeggen niet alles, ik weet het, maar nu staan beide assen PRECIES op het merkteken.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

zo nov 01, 2009 18:56

Beste Dominic, natuurlijk is de kop helemaal leeg!!! We lieten de koppen eerst afpersen omar we zeker moesten weten of hij goed was anders ,veel kosten gemaakt terwijl misschien Lek is. Kleine scheurtjes en ook vaak bij het Bougie gat. :wink:
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

zo nov 01, 2009 19:07

Citaat
Heb het nu zo gedaan; uitlaat nokkenas in BDP heeft een lift van de cilinder die op tuimelen staat van 2mm (Gegevens van C&B) en een klepspeling tussen 0.50 en 0.55.Ruimte tussen klep en zuiger is ruim voldoende, ook als de zuiger weer naar beneden gaat . Het is dus niet zo dat door het nokprofiel de klep de zuiger "inhaalt", en dus alsnog de zuiger raakt einde citaat.


Kleppen kan je rustig op 0.40mm inlaat zetten en uitlaat 0.45. Colombo geet alles op bij deze klepspeling, hij moet toch wat???? Had het ook bij 0.40 mm kunnen doen, Of klep de zuiger inhaalt lift aan de Nok.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Hoeveel speling tussen kleppen en zuiger

zo nov 01, 2009 22:12

Beste Dominic, natuurlijk is de kop helemaal leeg!!! We lieten de koppen eerst afpersen omar we zeker moesten weten of hij goed was anders ,veel kosten gemaakt terwijl misschien Lek is. Kleine scheurtjes en ook vaak bij het Bougie gat. :wink:

Beste Marcel,

Het ging over het feit dat RICHARD zijn motor al in elkaar had zitten.

Lijkt mij wel dat jij dat allemaal goed op orde had.toch

Terug naar “Algemene Technische vragen”