Is in principe een prima tip, echter in mijn geval betreft het hier een motor die na totale revisie door mij ( maart 2009) net 8000 km heeft gelopen. Alles is gebalanceerd en uitgewogen, krukas is iets van 2 kilo lichter gemaakt. en ik heb geen zin om nu bij een perfect lopend blok weer de kop te demonteren. ik heb de beschikking over micrometers dus ik kan alles prima uitklokken.@berlina addicted. Andere benadering
koppakking er tussenuit kop monteren en nokkenstokken op tijd zetten.
als alles zonder weerstand draait Cq geen klepzuigerkontakt dan is u safe.
koppakking 2mm min compressie 25 % is de korrekte zka.
vergeet vervolgens niet om de koppakking te monteren
Dank ook aan Marcel en andretti tot zover voor de reacties. (De links gaven veel info).
ik heb het nu zo gedaan; uitlaat nokkenas in BDP heeft een lift van de cilinder die op tuimelen staat van 2mm (Gegevens van C&B) en een klepspeling tussen 0.50 en 0.55.Ruimte tussen klep en zuiger is ruim voldoende, ook als de zuiger weer naar beneden gaat . Het is dus niet zo dat door het nokprofiel de klep de zuiger "inhaalt", en dus alsnog de zuiger raakt
Inlaatnokkenas nu iets vroeger gezet. (op merkteken.= oud type nokkenaslagerkap) In BDP heeft de zuiger nu op alle cilinders ( op advies van marcel gecontroleerd) een speling van 1,8 mm. Ook hier is het zo dat als je de krukas verder draait de klep de zuiger ook niet inhaalt.
Klepspeling op alle inlaatkleppen precies 0.50 mm.
Ik ga nooit verder dan 6000 toeren ( toch weer dat watje ) dus echt overtoeren zal niet gebeuren.
Mocht iemand andere ideeen over bovenstaande hebben hoor ik dat graag.
Mvg. Richard www.berlina.nl