Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: 75 1.8IE - brakes only slow you down!

wo okt 14, 2009 20:37

Zucht,wat was het vandaag weer een ongelovelijke "prettige" klus.
Het was flink zwoegen,maar t is ook weer allemaal gelukt,en dat is het belangrijkste.
En martijn,vergeet niet,hoe hard ik ook scheld en roep dat het k*tauto's zijn om aan te sleutelen,ik heb er zelf ook 1,en de liefde zit diep genoeg om toch door te gaan ;)

Ben blij dat het goed remt,volgende keer "ff" een paar kogeltjes erin rammen,en meteen je wiellagers ff afstellen ;)

Nogmaals bedankt voor het boek,weet nogsteeds niet wat ik moet zeggen.
Over boeken gesproken.... Martijn herinner me er even aan dat ik die Haynes voor je meeneem...
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: 75 1.8IE - brakes only slow you down!

wo okt 14, 2009 22:40

...weet nogsteeds niet wat ik moet zeggen.
Af en toe flink op die kl*te 75 van me schelden!! Dat betekent namelijk dat ik er voorlopig nog van kan genieten!! :wink:

En ik weet gerust wel dat je diep in je hart gewoon ontzettend van die doordachte monteur vriendelijke Italiaanse techniek houdt...anders zou je ook geen leren pakje voor haar kopen!! :whistle:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: 75 1.8IE - brakes only slow you down!

wo okt 21, 2009 19:22

Soms kan een week heel lang duren...maar vandaag heb ik mijn handen weer vuil gemaakt onder de bezielende leiding van Sander!

Vandaag weer twee APK punten van de lijst kunnen strepen: de fusee's en wiellagers!! Het lijstje begint nu serieus kort te worden!! \:D/

* wisserbladen -> vervangen!
* bovenste radiatorslang koelvloeistof -> Done
* verlichting dashboard (APK of niet?)
* achterste demper uitlaat hang los -> Done
* middendemper (CSC pijp ligt al achterin) -> Done
* bezine slang bij pomp vervangen
* koppeling hulp cilinder lekt
* remschrijven en - blokken achter (APK) Done
* LV versnellingsbaksteun (APK)
* L + R voorwiellagers afstellen (APK) Done
* L voor kriksteus door geroest (APK)
* L + R onder fusee kogels (APK) Done
* Bougies vervangen -> Done


Blijkbaar maakt dit verschil een hoop verschil:
Afbeelding

Met een beetje overredingskracht van Sander waren de oude fusee's snel uit hun comfortabele huis gemept...
Afbeelding

En het was wel hard nodig ook!! Het is trouwens wel weer een zoek-de-10-verschillen plaatje...er zaten twee duidelijk verschillende fusee's in! Rechts (op de foto links) zelfs met afgebroken bovenste tapeind (of hoe heet dat... :oops: ). Vervangen was geen overbodige luxe.
Afbeelding
Nee, de rechter is er niet zó beroerd uitgekomen...het rubber moest even los voor mijn les "de werking van de fusee kogel"! :wink:

Op de terugweg natuurlijk meteen even enthousiast wat bochtjes in gestuurd....en ja, het maakt een ENROM verschil!! Ongelofelijk hoe veel strakker de 75 nu stuurt!

En nu maar hopen dat we volgende week allebei tijd (en zin) hebben om:
de kriksteun te lassen
de brandstofslang en filter te vervangen
de koppelingshulpcilinder te vervangen
de baksteun te vervangen (dan moet ik wel héél lief naar Sander kijken, ik weet het...)

Het wachten is weer begonnen! Afbeelding
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 75 1.8IE - brakes only slow you down!

wo okt 21, 2009 19:50

de baksteun te vervangen (dan moet ik wel héél lief naar Sander kijken, ik weet het...)

of leren pijpen... ik las ergens dat hij daar wel van houdt...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: 75 1.8IE - brakes only slow you down!

wo okt 21, 2009 20:02

de baksteun te vervangen (dan moet ik wel héél lief naar Sander kijken, ik weet het...)
of leren pijpen... ik las ergens dat hij daar wel van houdt...
Dan ga ik wel Daewoo rijden!! Afbeelding
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: 75 1.8IE - brakes only slow you down!

wo okt 21, 2009 20:31

de baksteun te vervangen (dan moet ik wel héél lief naar Sander kijken, ik weet het...)
of leren pijpen... ik las ergens dat hij daar wel van houdt...
Dan ga ik wel Daewoo rijden!! Afbeelding
:cry:















Ben blij dat het scheelt martijn,ging wel lekker vandaag,kogeltjes deden niet moeilijk gelukkig.
Baksteuntje gaan we ook wel doen als de rest meezit,ooit komt alles goed ;)
Ik had verwacht dat het vandaag erg krap aan zou worden,gezien mijn ervaring met fuseekogeltjes :lol:
Mag mijn auto binnenkort ook een keertje de brug op trouwens, baas???
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: 75 1.8IE - weer haaks de hoek om!

wo okt 21, 2009 20:36

waar heb jij die fusee kogels gekocht?
mijn kogel van Arese ligt niet helemaal aan tegen de draagarm.en wil er ook niet verder in..
de oude die ik eruit sloeg lag ook niet helemaal aan.
de andere kant van mijn 75 ligt wel helemaal aan...??
kan ook zijn dat dat nog een originele is en R al imitatie in zat maar was even nieuiwgierig :lol:

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: 75 1.8IE - weer haaks de hoek om!

wo okt 21, 2009 20:58

Deze kogels liggen ook niet helemaal tegen de draagarm aan,oude lagen dat wel.
Ze zitten gelukkig wel goed strak en vast en zi te horen(van martijn) stuurt het goed 8)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: 75 1.8IE - weer haaks de hoek om!

wo okt 21, 2009 21:03

oke,
maakte me er ook niet meer druk om eigenlijk (was het bijna weer vergeten tot ik deze kogeltjes zag 8) )

ik heb m voor op straat gedaan met een krik en assteun
mensen die dan voorbij komen geloven ook nooit dat je je auto daadwerkelijk aan het repareren bent :mrgreen:

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: 75 1.8IE - weer haaks de hoek om!

wo okt 21, 2009 21:09

Voor de volledigheid: ze komen bij Prins Bredevoort vandaan (alle te vervangen delen in één bestellijst geregeld daar). En dat de oude er wel strak in lagen komt misschien ook doordat het wagengewicht daar geruime tijd op heeft gelegen? Zal bij een volgende brug-sessie eens kijken of ze dan wel strak zitten. :wink:

@Sander: jouw 75 mag natuurlijk ook weer een keer omhoog! Als ik mee mag kijken leer ik ook daar ongetwijfeld weer een hoop van! :D
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: 75 1.8IE - weer haaks de hoek om!

do okt 22, 2009 23:49

dusseh ik moet proberen woensdag vrij te krijgen zodat ik het geluid bij de stabi van Sander kan wegwerken ?
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: 75 1.8IE - weer haaks de hoek om!

vr okt 23, 2009 18:11

Woensdag ff een dagje rust van het klussen en auto's repareren.
Woensdag denk ff aan de poegjes klooien,kan die van liek eindelijk eens te keuren
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: 75 1.8IE - weer haaks de hoek om!

za okt 24, 2009 12:34

Ik dacht een leuk klusje voor een regenachtige zaterdagochtend gevonden te hebben. Meisje is aan het duiken (gelukkig voor haar nog in het zwembad), dus ik had een paar uurtjes voor mezelf..."even" wat dashboard lampjes vervangen...

Right...

Volgens mij moet ik het halve dashboard demonteren om een paar f*cking lampjes te vervangen??? Of ben ik nou gek??
Het gaat om de linker kant van de tellerbak: zowel de toerenteller als de linkerkant van de snelheidsmeter is niet verlicht, en de waarschuwingslampjes van de achterruitverwarming en de alarmverlichting werken niet. Het is misschien wel geen echt APK punt, maar ik zou het wel leuk vinden als alles weer aan gaat/kan.

O, en ook de verlichting van de kachelunit werkt niet, maar aangezien die er toch nog een keer uit moet om te kijken of ik de temperatuurregeling weer aan de gang kan krijgen dacht ik daar nog maar even mee te wachten.

Iemand een idee waar ik een goede (= duidelijke) beschrijving kan vinden?
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 1.8IE - weer haaks de hoek om!

za okt 24, 2009 12:56

Valt wel mee hoor... :lol:

Moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij zaten de schroeven op de volgende plaatsen verstopt:

- achter de drukknoppen/schakelaars(mistlampen e.d.) langs de tellerbak. Hiervoor moet je de houder er af trekken, zit er op geklikt. Daarna de stekkers van de schakelaars afhalen zodat het houdertje eraf kan. hierachter zie je schroeven zitten.

- achter de asbak. Haal de asbak eruit en je komt schroeven tegen waarmee de Alfa Control vastzit. Ook de strip waar de aansteker inzit moet je erafhalen, zitten schroeven achter.

- en tot slot staat me nog iets bij dat de stuurkappen eraf moeten om daar iets los te maken maar daar ben ik niet helamaal zeker meer van.. :oops: Dus probeer het eerst maar eens met de bovengenoemde plaatsen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: 75 1.8IE - weer haaks de hoek om!

za okt 24, 2009 13:17

Valt wel mee hoor... :lol:

Moet even in mijn geheugen graven maar volgens mij zaten de schroeven op de volgende plaatsen verstopt:

- achter de drukknoppen/schakelaars(mistlampen e.d.) langs de tellerbak. Hiervoor moet je de houder er af trekken, zit er op geklikt. Daarna de stekkers van de schakelaars afhalen zodat het houdertje eraf kan. hierachter zie je schroeven zitten.

- achter de asbak. Haal de asbak eruit en je komt schroeven tegen waarmee de Alfa Control vastzit. Ook de strip waar de aansteker inzit moet je erafhalen, zitten schroeven achter.

- en tot slot staat me nog iets bij dat de stuurkappen eraf moeten om daar iets los te maken maar daar ben ik niet helamaal zeker meer van.. :oops: Dus probeer het eerst maar eens met de bovengenoemde plaatsen. :wink:
Stuurkappen hoeven er niet af om de tellerunit te verwijderen ;-) , blijf me trouwens steeds verbazen hoe ze dat dashboard hebben ontworpen en vooral waar ze toch al die schroeven
hebbeb geplaatst..
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Terug naar “Projecten”