Hoi,
Zoals al in het topic “…met een motor van Alfa Romeo” te lezen was ben ik zelf ook aan zo’n "niet Alfa, wel Alfa motor" projectje begonnen.
Ik rijd al sinds een jaar een BMW E30 Touring als dagelijkse auto en ik moet zeggen dat dit me wel bevalt. Het is een probleemloze auto met een goede wegligging en dito remmen. Wel is het ding langzaam en reageert hij niet lekker op het stuur ( te veel omwentelingen van links naar rechts). Een 75 zou natuurlijk een fijnere auto zijn (vind ik ook zeer zeker sportiever rijden) maar die kon ik niet vinden voor mijn budget.
Nu heb ik een tweetal maanden geleden een belastingvrije E30 kunnen kopen voor leuk geld en ik heb besloten om de Touring eruit te gaan doen en voortaan weer lekker belastingvrij te gaan rijden. Omdat ik toch aardig km’s maak is het voor mij wel een slim idee om gas of diesel te rijden. Diesels heb ik helemaal niks mee dus die optie verviel eigenlijk al meteen. Ook is het belangrijk voor mij om wel een vlotte auto te hebben, een 318 is dat dus niet… Dus een grotere motor moest erin en dan gas. De motoren die BMW zelf geleverd heeft in de E30 vind ik allemaal niks, zo’n 325 reed ik zoek met mijn 75 TS. Een 24v uit een E36 is wel leuker maar zo’n blok kost al gauw een 1000 euro en staan er om bekend dat de kop nogal eens scheurt. 1000+ euro uitgeven aan een niet-Alfa kreeg ik niet over mijn hart..
Op het AlfaBB had ik al eens een Engelsman gezien die een Alfa v6 in een E30 had gebouwd en dat vond ik wel een leuk idee. Helaas was het een allesbehalve makkelijke ombouw bij hem. Zo heeft hij zelf een carter gemaakt en een koppelingshuis met een Ford Sierra bak. Ik dacht dat dat wel makkelijker zou kunnen en ik had bijna alle onderdelen er voor liggen . Vandaar dat ik er maar gewoon aan begonnen ben.
Het blok is een 3.0 uit een 164. ook de inlaat en het Motronic systeem komen daar vandaan. Ik gebruik verder een Sei carterpan en een Sei versnellingsbak. Zonder deze delen zou ik er niet snel aan begonnen zijn. Uitdagingen kom ik nog genoeg tegen denk ik.
Inmiddels is de motor die in de BMW lag eruit en heb ik met een kale motor, de Sei carterpan en de bak bepaald hoe de motor moet komen te liggen. Hierna heb ik uit plaatstaal de nieuwe motorsteunen gemaakt en de BMW baksteun aangepast. Dit heeft me een zondagmiddag en een heel deel van de zondagavond gekost tot ergernis van mijn vriendin…
Ik ben nu bezig om de motor klaar te maken om te kunnen monteren. Ik heb van de week al verschillende delen geschuurd en gespoten om de motor netjes op te kunnen bouwen. Ook Tuynder is weer wat euro’s rijker in ruil waarvoor ik een aantal pakkingen en inlaatrubbers mocht ontvangen.
De bedoeling voor deze week:
- carterpan monteren.
- vliegwiel en koppeling monteren.
- druklager zoeken dat past.
- versnellingsbak monteren.
- distributieriem erop leggen.
- inlaatsysteem monteren.
- spacer/adapter tekenen om de cardanas passend te maken op de bak.
Maar nu eerst wat foto’s…
Zal jullie niet vervelen met foto’s van de auto zelf, alleen eentje voor het idee.
De dummy-motor om te passen;
Een van de motorsteunen;
De motor van voren gezien;
Wat onderdelen opknappen, matzwart natuurlijk;
De aangepaste inlaat;
De baksteun en motorsteunen;
De vaart zit er aardig in en dat wil ik graag zo houden … Hoop van de week weer nieuwe vorderingen te kunnen melden.
Groeten Remco.
P.s. Ben benieuwd wat ze op de BMW meeting gaan zeggen hiervan…