Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

GT 1600 Junior

ma nov 02, 2009 22:50

Hallo,

Eerst maar eens voorstellen. Wij zijn de Piraten. Drie gasten die aan de slag zijn gegaan een GT1600 Junior volledig te restaureren. De reden omdat het een gave auto is. De ervaring met totale body off restauratie is al aanwezig. Echter ging het hier om een Volkswagen. En aangezien die met een gescheiden carroserie/chassis zijn gebouwd, toch op veel punten makkelijker.

Hieronder even in het kort iets over ons project, en meteen al een paar vragen.

We hebben de auto gekocht in volledig gedemonteerde staat. De ramen zaten vast met tape. Verder is het merendeel van de onderdelen in kratten erbij gekocht. Vermoed dus ook dat we een hoop vragen gaan stellen op het forum. De motor zat nog in de auto, maar hebben we er inmiddels uitgetakeld omdat we van plan zijn hem volledig te reviseren. Nieuwe bussen/zuigers en veren hebben we al.

We zijn begonnen de auto in een kantelbrug te plaatsen. Hierdoor kunnen we er wat makkelijker bij. De binnenkant is al grotendeels aangepakt. Dit staat in de epoxy momenteel.
Van de vier bodemplaten willen we er drie gaan vervangen. Deze hebben we inmiddels ook besteld en binnen. Lijkt een degelijke kwaliteit te zijn. Reden omdat er toch wel vrij veel aan verlast is.

We zijn nu op het punt dat we de meeste puntlasjes eruit hebben geboord (van 1 deelplaat dan). De bedoeling is om er eerst 1 plaat in te lassen. Dit ook voor de stevigheid van de auto. We stuiten echter meteen op een balk die onder de voorste bodemplaat loopt. Deze is aan de bovenkant kuis verrot. De buitenkant van deze balk lijkt geen doorrot verschijnselen te vertonen. Het lijkt ons het slimste deze balk open te slijpen en vervolgens te stralen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Of zeggen jullie je kan er beter een andere meteen opzetten?

Origineel bestond de bodem uit twee helften. Omdat we 3/4 deel willen vervangen, laten we dus 1deelplaat zitten. Om dit redelijk op elkaar aan te laten sluiten denken we aan een randje overlaten van de oude plaat als overzetplaatwerk. Zodat we hem dus hier weer op vast proplassen.

Waar we erg tegenop zien zijn de kokerbalken (weet niet of dit zo heet bij Alfa). Aan de voorkant zitten hier enkele gaatjes. Ik neem aan dat deze volledig hol zijn. Hoe pakken jullie dit aan? Een lange strook eruit slijpen en dan ook stralen? Of hoe doen jullie dit?

De Volkswagen is destijds naar de straler gegaan. Wij hebben twijfels over bovenstaande punten. Dus eigenlijk zoeken we iets om plaatselijk te stralen. Dit lijkt ook wel handig voor de binnenkant van de spatborden. Hebben jullie ervaring met iets om plaatselijk te stralen. Compressor is aanwezig.

Hoop vragen, maar hoop op reactie.

Groetjes

De Piraten.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: GT 1600 Junior

di nov 03, 2009 10:21

Allereerst welkom op het forum. Ik zou de overlap van de bodemplaten in zijn geheel aan beide zijden aflassen en daarna afkitten met een goede kit( bv inotech), dit omdat er dan geen vocht meer tussen de platen kan komen. Voor wat betreft de kokerbalken, daar moet je wel voorzichtig mee zijn omdat deze uit een binnen, midden en buitenbalk bestaan. De kans bestaat, als je de slijpschijf erin zet dat je alle drie de balken er in een keer eruit slijpt en dat kan volgens mij niet echt de bedoeling zijn. Ik heb bij mijn restauratie een stalen buis tussen de A en B stijl gelast om toch no enige stevigheid in de carrosserie te houden. Kijk anders even op mijn site, daar staan duidelijke foto's hoe ik het gedaan heb. Veel succes met de restauratie.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: GT 1600 Junior

di nov 03, 2009 13:12

Als je voor nieuwe dorpels gaat (3delen) ga dan voor origineel plaatwerk en geen imitatie, die past n.l. voor geen meter.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: GT 1600 Junior

di nov 03, 2009 14:05

Ik heb mijn plaatwerk besteld bij Prins en dat paste perfect
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: GT 1600 Junior

di nov 03, 2009 14:37

Ik heb mijn plaatwerk besteld bij Prins en dat paste perfect
Ik weet niet wat prins levert. :oops:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
gtj1600
Guru
Guru
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:06
Locatie: klein zundert

RE: GT 1600 Junior

di nov 03, 2009 14:39

hoi piraten,
ik haal mijn onderdelen voor de carroserrie bij de 105 workshop , zelf ben ik ook een gehele resaturatie aan het ondernemen van een bertone..zie mijn topic ...restauratie bertone..... :wink: succes
groetjes uit klein zundert, donnr. 381
gehad : 75 1.8ie , spider 2000 veloce , giulia super
nu : 75 ts , gt1600 junior

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

di nov 03, 2009 23:35

Bedankt voor jullie reacties jongens.

@gtj1600
Ik had jouw topic al gezien, ziet er erg goed uit moet ik zeggen.

@bertonejaap
Ziet er ook klasse uit.

Ben eigenlijk wel op zoek naar nog wat meer foto's van die kokerbalken. Probleem is even (en heb nog niet alles kaalgehaald) dat alleen het voorkantje krokant lijkt. Bij mijn Volkswagen zijn ze er bij voorbaat uitgeslepen, omdat de kans groot is dat de roest ook op niet zichtbare plekken aan de binnenkant zou zitten. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Als ik namelijk sommige projecten zie lijkt onze gt nog wel redelijk. Zie wel dat hij per kant uit twee dorpels bestaat (binnendeel en buitendeel). Komt neer op een kleine 400 euro per kant aan plaatwerk als je hem dus wil vervangen?

Verder een mail gestuurd naar de 105 workshop. Hebben jullie iets van een digitaal bestand wat allemaal te koop is, met prijzen erbij?

Zit namelijk ook nog een beetje met die balken onder de voorplaten. Moet ik deze laten zitten en stralen, of zeggen jullie vervangen. Alleen de bovenste plaat lijkt op het oog verrot.

Als laatste nog: iets van een straalpistooltje, hebben jullie tips?

Thanks alvast

De piraten
Laatst gewijzigd door Piraten op di nov 03, 2009 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: GT 1600 Junior

di nov 03, 2009 23:39

hoi piraten,
ik haal mijn onderdelen voor de carroserrie bij de 105 workshop , zelf ben ik ook een gehele resaturatie aan het ondernemen van een bertone..zie mijn topic ...restauratie bertone..... :wink: succes
Barend weet wel wat je wilt. :thumbs:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: GT 1600 Junior

wo nov 04, 2009 12:09

Verder een mail gestuurd naar de 105 workshop. Hebben jullie iets van een digitaal bestand wat allemaal te koop is, met prijzen erbij?

De piraten
Ik heb net een Cd besteld bij www.cardisc.com Daar zouden alle workshopmanuals en omliggende documentatie / informatie op staan. Kost $ 69,- en een paar dollar voor versturen. Heb hem nog niet in huis maar op alfabb stond dat dit geen rotzooi zou zijn..
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

MIGI
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: di jul 26, 2005 22:28
Locatie: adegem

RE: GT 1600 Junior

wo nov 04, 2009 20:07

Paar foto's zouden heel leuk zijn... :lol:

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

wo nov 04, 2009 22:27

Foto's ga ik regelen.

Vandaag nog even verder gegaan restplaatwerk los te krijgen. Lukte wel goed. Wel lastig dat de puntlasjes op lastig te bereiken plekken zitten, maar dat is de hobbie he.

Jullie nog tips hoe je het beste het bodemgedeelte bij de kokerbalk loskrijgt?

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

do dec 24, 2009 21:56

Het heeft weer even geduurd, ondertussen wel goed bezig geweest. We hebben er nu drie bodemplaten uitgeslepen, en volledig netjes afgewerkt (dus praktisch lasklaar). Verder hebben we de buitendorpel zo goed als kaal. Hier zat erg veel plamuur op. De reden zullen jullie snappen. Op zich niet heel veel extra verrassingen tegen gekomen, wel erg slecht laswerk.

Onze bedoeling is eigenlijk om er drie nieuwe platen in te zetten. Het middendeel (van de bodemplaat) hebben we laten zitten, en hierop willen we de nieuwe platen op vast proplassen.

Voor we dat kunnen doen willen we eerst de balkjes onder de voorplaten schoonstralen en weer dichtlassen. Ook moet het reparatiewerk aan de dorpels eerst gebeuren.

Concreet zijn eigenlijk alle 4 de hoeken van de dorpels in slechtere staat. Wat raden jullie mij aan. Deels eruitslijpen en dichtlassen? Of kom ik er niet onderuit om de volledige dorpels te vervangen.

Graag jullie mening. Reden dat ik dit vraag is omdat ik dorpels heb gezien die slechter waren. Aan de andere kant half werk willen we niet doen uiteraard. Maar het richtwerk van een nieuwe dorpel lijkt me wel erg heavy.

Ik hoor graag van jullie
Afbeeldinghttp://picasaweb.google.com/De.3.Pirate ... 929170[img]
[/img]http://picasaweb.google.com/De.3.Pirate ... 299394[img]
[/img]http://picasaweb.google.com/De.3.Pirate ... 644530[img]
[/img]http://picasaweb.google.com/De.3.Pirate ... 088770[img]
[/img]http://picasaweb.google.com/De.3.Pirate ... 887330[img]
[/img]http://picasaweb.google.com/De.3.Pirate ... 490386[img]
[/img]http://picasaweb.google.com/De.3.Pirate ... 364690[img]
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: GT 1600 Junior

vr dec 25, 2009 00:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: GT 1600 Junior

vr dec 25, 2009 10:46

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze..?
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: GT 1600 Junior

vr dec 25, 2009 14:19

Ik zou geen risico nemen met de dorpels. ik zou se eruitslijpen en er nieuwe inlassen
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Projecten”