WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

di nov 17, 2009 19:37

Afhankelijk van de exacte uitvoering van je GTV zou het goed kunnen dat er meerdere lambdasondes in je auto zitten. De modernere hebben 2 sensoren, 1 voor de katalysator die de regeling doet en 1 na de katalysator die de werking van de katalystator controleert. Als de 1e stuk is (de storing geeft aan dat het sensor 1 bank 1 is, dus ja, dat zou goed kunnen) zal je een te rijk mengsel kunnen krijgen.

Lambdasondes zijn in essentie net een gloeilamp, ze gaan niet eeuwig mee en sommige gaan korter mee, andere langer. Het is natuurlijk vervelend als dit het geval is, maar je nieuwe sensor kan ook heel goed al weer stuk zijn. Je lambdasonde lijkt me, zeker gezien jou metingen, defect. Bij juiste werking zou de spanning de hele tijd moeten schommelen (meerdere keren per seconde) en zeker ook in de pieken boven die 0,7 uit moeten komen. Ik zou even controleren of jouw ECU (geef anders even het typenummer of de output van de "identify ECU") met meerdere sensoren werkt. Als dat het geval is, controleer dan of je wel de juiste sonde gemeten hebt en of beide sondes goed werken. Als dat niet het geval is, lijkt het me wel duidelijk, je "nieuwe" sonde is al weer defect.

De LMM storing heb je kennelijk zelf veroorzaakt, dus die zal vast niet terug komen.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Diagnose software

di nov 17, 2009 21:01

Thanks voor de feed back,
die MAF Sensor is dat de LMM? Deze heb ik effectief vorige week bij wijze van test afgekoppeld ( gaf geen verschil dus zou OK zijn )
Ook de Lambda sonde/stekker heb ik zonder dat ie op kontakt stond er effen af gehad misschien komen die fouten daar wel van?
Verbuik is niet echt een probleem geen grote schommelingen vastgesteld.
Reden waarom ik hem aan de Sander QV draad hing is dat ik op de Belgishe keuring afgekeurd werd voor een CO gehalte van >10...............daar waar werttelijk toegelaten slechts 0.5 is.
Ik heb van Sander begrepen dat na het wissen het niet voldoende is van de wagen alleen effen te starten maar dat je toch een ritje moet doen om nadien te kijken of alle fouten opgelost zijn. Dat ga ik vandaag dan ook doen en k laat iets weten.
Lambda is net geen 2 jaar of 45000 km oud en meetingen uitgevoerd zoals hier op het forum gevonden gaven slechts minimale afwijking, alleen de 0,8 waarde haalde hij niet, hij haalde slechts 0,7 V, voorverwarming staat continu onder stroom.
alvast bedankt voor het meedenken
Als je je LMM/MAF afkoppelt dan moet je juist wel verschil hebben. De sensor waar jij een storing in hebt was bij mijn 146 voor de LMM/MAF

Probeer eens je MAF-sensor te wisselen met een andere 2.0 TS, je zult dan tijdens het rijden ook verschil merken. Als dat em is, kan je het beste een nieuwe kopen, zijn niet goedkoop, maar je weet wel zeker dat die het even volhoudt.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

di nov 17, 2009 21:35


Als je je LMM/MAF afkoppelt dan moet je juist wel verschil hebben. De sensor waar jij een storing in hebt was bij mijn 146 voor de LMM/MAF

Probeer eens je MAF-sensor te wisselen met een andere 2.0 TS, je zult dan tijdens het rijden ook verschil merken. Als dat em is, kan je het beste een nieuwe kopen, zijn niet goedkoop, maar je weet wel zeker dat die het even volhoudt.
Hij heeft een lambda storing en een te hoog CO. Het afkoppelen van de LMM gaf geen verschil in de CO. Dat is het verschil wat hier bedoeld wordt, niet of de auto lekkerder rijdt of meer/minder brandstof verbruikt.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

wo nov 18, 2009 09:08

@ Whizz man
Het is een 2.0 TS, Fase 2, bwj 3 - 2000, motor type 32301, M1.5.5. Ik zie alleen één lambda sonde in het voorste gedeelte van de uitlaat
Misschien heb ik het volgende niet duidelijk genoeg vermeld. Met dat ik de LMM afkoppelde bedoel ik echt wel dat ik er zo een 5 tal km mee gereden heb en niet dat ik deze afkoppelde voor een CO meeting.
Om misverstanden te vermijden. Met de lambda, had ik volgende metingen.
Spanning over de 2 witte voorverwarm draden
Meting over de twee andere draden.
Bij min of meer warme motor en sttionair draaiend +/- 0,7 Volt continu
Bij kort 3500 tr naar sttionair geeft de meting 0 volt.
Ik zie nu dat ik niet gemeten heb bij 2000 tr ( spanning moet dan +/- 5 keer per 10 sec wisselen ) maar maak op uit de handleiding hier op de site dat voor de diagnose deze meting eigenlijk niet nodig is of zie ik het verkeerd?
@Robkg
Afkoppelen van de lmm gaf inderdaad geen betere of slechtere prestatie op het 916 forum heb ik echter menen te begrijpen dat dit juist een teken van goed functioneren is. t is me echter niet duidelijk wat dan de functie van dat ding is ( k weet wel wat het verondersteld te doen ) :?
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

wo nov 18, 2009 11:51

Je zal de meting moeten doen waar hij bij hoort te wisselen, dat is juist de meting die aangeeft dat het hele correctiesysteem functioneert. Als het mengsel niet wordt bijgeregeld, zal de spanning over de lambdasonde constant blijven. Door het wisselen zal de ECU telkens het mengsel zodanig aanpassen dat het voltage dichter bij het doel komt, waarna het ietsje over het doel heen gaat, waarna de correctie weer net ietsje de andere kant op gaat, enzovoorts enzovoorts. Als dat niet gebeurt, zal het, zeker met de storingsmelding die je hebt staan, aan je lambdasonde liggen. Je lambdasonde wordt keurig verwarmd (de spanning over de 2 draden met dezelfde kleur), je meet wel een spanning over de andere 2, dus het lijkt allemaal netjes aangesloten. Je lambdasonde zit vol vuil, of is defect. Je kan proberen om hem schoon te branden, maar daar kan je hem ook "voorgoed mee stuk maken" als je het fout doet, of hij zit gewoon te vol met troep.

Alfa zelf levert tegenwoordig NTK sensoren, die kan je ook rechtstreeks van een NTK dealer kopen, of op eBay of iets dergelijks. Het moet kunnen om een sensor ruim onder de E100 aan te schaffen, dus ik zou als het niet lukt de sensor gewoon vervangen.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

wo nov 18, 2009 13:37

Daar net GTV nog eens aan de interface gehangen en wat we al vermoeden komt uit de eerste 2 fouten komen terug de derde namelijk deze van de LMM is verdwenen.
1 DTC P0130,02 Sensor malfunction ( Bank I Sensor 1 )
State Test running, fault stored
2 DTC PO170 Fuel trim malfunction ( Bank 1 )
State Fault present, Fault stored
@ whizz man , dat is dus de lambda?
Na de uitlezing wagen gestart, start normaal maar hoger toerental dan normaal.
Na motor warm gereden te hebben komt stationair toerental niet meer onder 2000 toeren, omdat ik nu toch ook wel veel vraagtekens heb bij de lambda, deze afgekoppeld met draaiende motor 0,0 effect. Ik maak hier op uit dat er allicht iets mis met de lambda maar het fenomeen van het hoog stationair toerental ergens anders zijn oorzaak moet hebben.
Ik druk er op er is tussen het vorigz uitlezen en de huidige uitlezing geen enkele werkzaamheid aan de GTV uitgevoerd, heb gaskabel nagezien, stappenmotor staat niet los, kan niets vinden, wat is dit nou weer? Er is dus geen extra foutmelding voor dit euvel en GTV heeft dit nog nooit gehad.
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

do nov 19, 2009 11:32

Je gasklep moet opnieuw ingeleerd worden, die instelling is kennelijk ook gereset.

Auto op kontakt zetten maar niet starten, minstens 90 seconden, maar niet veel langer.
Auto uitzetten, sleutel er in laten, minstens 90 seconden, maar niet veel langer.
Starten zonder het gaspedaal aan te raken en stationair laten lopen. Laat de motor een paar minuutjes lopen zonder gas te geven.
Hierna zou de auto weer gewoon moeten rijden, maak een proefrit waarbij je ook een aantal keren het gas helemaal intrapt.

Mocht dit niet werken, reset de ECU dan en probeer het nog een keer. Controleer eventueel of er geen vuil in de gasklep zit waardoor deze niet goed meer sluit. Je kan dit met remmenreiniger verwijderen.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

do nov 19, 2009 15:04

Hoi Whizz man
Op men vraagje geef je geen antwoord, kan ik gezien de 2 eerste fouten terugkeerden nu zo goed als zeker zijn dat het de lambda is?
Ik heb toen hij aan de interface hing effectief eens bij wijze van proef in Misc and debug de Ecu reset aangetikt wist eigenlijk niet dat dit werkte.
Denk voor je uitleg voor inleren gas pedaal maar dacht dat dit alleen werkte voor Fase 1 en dat hij bij Fase 2 aan De alfa computer moet.
Ga het in ieder geval eens proberen volgens jouw methode en lat iets weten
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

do nov 19, 2009 23:35

Ja als lambda en gasmengsel terugkomen als foutmelding, zeker in combinatie met de metingen van de voltages die je hebt gedaan, zou ik de lambdasonde toch nakijken en liefst gewoon vervangen. Kijk ook of je ergens valse lucht op pakt.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

zo nov 22, 2009 16:34

Lamda vervangen en geen enkele foutmelding meer, gasklep ingelezen volgens methode whizz man en is nog slects 1500 maar naar bvb 800 krijg ik hem niet ................raar toch gezien ik geen enkele foutmelding krijg.
@ Whizz man, Je sgaf aan dat indien je methode in éénmaal niet lukte eerst de Ecu te resettten en vervolgens de procedure te herneme,
Ik zie maar één button om dit te doen via Sander s interface namelijk in het scherm Misc and debug.
Alk ik echter deze button aanklik dan verbreeekt dit de communicatie.............any tips?
Italian cars = something else

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Diagnose software

zo nov 22, 2009 16:41

Lamda vervangen en geen enkele foutmelding meer, gasklep ingelezen volgens methode whizz man en is nog slects 1500 maar naar bvb 800 krijg ik hem niet ................raar toch gezien ik geen enkele foutmelding krijg.
@ Whizz man, Je sgaf aan dat indien je methode in éénmaal niet lukte eerst de Ecu te resettten en vervolgens de procedure te herneme,
Ik zie maar één button om dit te doen via Sander s interface namelijk in het scherm Misc and debug.
Alk ik echter deze button aanklik dan verbreeekt dit de communicatie.............any tips?
Je ecu reset je door de accu los te koppelen en de polen 30sec tegen elkaar aan te houden.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

ma nov 23, 2009 14:55

Door de reset wordt ook de communicatie verbroken, dus dat is normaal. Inderdaad, beide polen van de accu loskoppelen en de polen (niet de accu!) tegen elkaar houden werkt ook prima. 30 seconden is misschien wat kort, ik doe zelf voor de zekerheid liever een minuutje of 10. Een startkabel is daar best handig voor. Controleer voor de zekerheid of je gasklep en je stationairregeling goed schoon en gangbaar zijn, evt. met remmenreiniger uitspuiten. Mocht je er met inleren niet uitkomen zou ik toch even bij de dealer of specialist langsgaan.

Los van het stationair, hoe loopt de motor nu en hoe is je CO meting?

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

ma nov 23, 2009 15:20

Motor loopt belast goed maar dat dit deed hij voorheen ook.
Nogmaals inleer procedure gedaan, zn toerental is nu meestal 1300 en zakt bijna altijd naar +/-800 maar dat zakken gaat te langzaam.
CO kan ik niet zelf controleren maar k wil eerst dat toerental 100 % naar behoren krijgen anders heeft de meting weinig nut.
Deze morgen langs Alfa dealer langs geweest en die beweerde ( zonder het fenomeen onder ogen gezien te hebben ) dat dat gasklep inlezen ( vi a examiner ) niet noodzakelijk een oplossing van lange duur was !?
Hij had het over een nieuw gasklep huis echter dat is al nieuw dus daar zal het ook wel niet aanliggen.
Enfin hij had nu geen tijd moest woensdag morgen maar eens terug langs gaan, ben benieuwd.
Ga deze avond ook nog eens wat olie in gaskabel druppelen misschien helpt dit kwaad zal het wel niet kunnen, ook ga ik de originele resonator huis terug plaatsen alhoewel ik er van overtuigd ben dat dit er niets mee te maken heeft gezien het een jaar op deze manier correct gefucnioneerd heeft
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

ma nov 23, 2009 16:40

Die gaskabel hoort volgens mij geen olie in, daar zit een teflon binnenmantel in als het goed is? Als de kabel een paar mm vrije slag heeft moet dat goed zitten, vooral niet te strak stellen.

Gasklephuis schoonmaken zou in principe gewoon goed moeten werken, het is maar zelden dat je een nieuwe sensor of stationairregelklep nodig hebt. Die resonator zou ook niet uit moeten maken.

Zijn er nog mensen die andere tips hebben voor een M1.5.5, met name over inleren? De M1.5.5 zit in de 156 in een aantal modellen, de 145/146 laatste versie, een versie van de GTV/Spider 916 en misschien in nog meer modellen.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

ma nov 23, 2009 23:03

Effe een korte reactie op resetten en inleren gasklepstand.
De functie 'ECU reset' op de 'Misc and Debug' tab in UnidiagKWP2000 heeft bij Alfa/Fiat hetzelfde effect als het loshalen van de accu. Hiermee wordt het RAM geheugen gewist. Het klopt ook dat hierna de communicatie wordt verbroken. Alle nieuwere ECUs (in iedergeval vanaf M1.5.5) hebben EEprom geheugen om bepaalde data op te slaan ook als er geen spanning is en dat wordt hiermee dus niet gewist/gereset.
Voor de M1.5.5 is er wel een mogelijkheid om met unidiag enkele aangeleerde waarden te resetten. Dit moet dan met 'In Out Ctrl LI 30' wat ook op de 'Misc and Debug' tab staat. Hiervoor moet je dan eerst een bepaalde waarde als 'local id' daaronder invullen. Voor zover ik weet hebben volgende local id's de beschreven effecten:
0xFD : 'Reset idle actuator', dus stationair toerenregeling resetten.
0xFE : 'Reset self adaption values, including idle actuator', dus alle aangeleerde waarden resetten.

Voor de ME2.1 en ME3.1 zou 0xFE ook moeten werken (in sommige gevallen).

Groeten, Sander.

Terug naar “Projecten”