Zo, maar weer eens een update.
Alweer heel wat kilometertjes gemaakt sinds laatste update, maar nog altijd met de oude motor. Wel begonnen met revisie van de 2l maar die is nog niet klaar. Kop ligt bij reviseur, krijgt nieuwe klepgeleiders, zittingen, slijpt de kleppen in en stelt de boel af.Met C&B massimo stadale nokkenassen. Krukas wordt daar ook gepolijst en vliegwiel wordt beetje afgedraaid. Heb verder HC zuigers klaar liggen en natuurlijk nieuwe bussen, kettingen, lagerschalen, oliepomp, etc. Maar er is vanalles tussendoor gekomen dus rijd voorlopig met de 1600 verder.
Ook de Alfaholics suspension kit gemonteerd die ik al anderhalf jaar in de kelder had liggen. Eigenlijk had ik al direct een beetje spijt van de aankoop want de auto reed prima met z'n originele set up en wagenhoogte. Heerlijk neutraal en ondanks het overhellen kan je gewoon schofterig hard de bochten om. Maar Max van Alfaholics had me verzekerd dat het met deze set alemaal nog beter zou worden... Met deze set zou de auto een halve inch verlagen, dus zou eigenlijk geen problemen mogen geven qua bodemvrijheid. Toch maar eens uitproberen, dacht ik dus.
En hup, wagen omhoog. Eerst de achterkant. Wel makkelijk werken met zo'n minibrug.
Alles was gelukkig nog redelijk gangbaar en de eerste veer was er zo onderuit. Maar wat een verschil met wat er onder moet!! Dat beloofd niet veel goeds met al een gastank achterin....
Een voor een de nieuwe veren eronder. Met de vangbanden op originele lengte zaten de veren er los in dus die (vangbanden) moesten een stukje ingekort worden. Ik heb er zo'n 8cm af moeten knippen. En toen maar laten zakken.... Huh, wat bleek... 4 cm lager! Zit al bijna op de bumpstops!
Goed, nu de voorkant. Daar ook gelijk maar eens een ander puntje oplossen: Vooral met remmen op de kinderkopjes in de Maastrichtse binnenstad hoorde ik altijd een ' kloenk' geluid vanuit de voorwielophanging. Mij was verteld dat dit de castorstang is die dan tegen de bovenste draagarm komt. Op de foto lijkt dat inderdaad het geval te zijn.
En daar zijn speciale ringen voor.
En als dat gemonteerd is, ziet dat er zo uit:
Goed, dan de veren. Ook hier weer een enorm lengteverschil:
Dan de rechterkant. En wat zag ik daar.... De echte reden voor het ' kloenk' geluid... Diezelfde castorstang bush, maar deze lag er zowat uit.
Let wel, complete draagarm nieuw gemonteerd 2 jaar terug, amper 15K mee gereden. Ik heb ook hier de vulschijven maar gewoon gemonteerd, dat rubber lijkt nu niet zoveel meer te doen. Ik hoop dat ik er zo mee wegkom, heb eigenlijk geen zin om die draagarm uit te bouwen om er een nieuwe bush in te persen.
Enfin, veren eronder. En dan tja, dan toch ook maar die dikke " Nurnburgring Developed' 29mm stabi. Ik hoop dat ie het gewoon op straat ook goed doet....
Nou, ook daar maar eens laten zakken. En jawel, hier wel de beloofde verlaging, ongeveer 2.5 cm. Hij staat nu dus relatief achter wat lager. Opzich vind ik dat ook wel mooi, maar met een beetje belading erin was ie achter al zoveel lager. Ik zit daar nu echt bijna op de bumpstops dus ik hoop dat ik hier geen problemen mee krijg.
Dit is uiteindelijk het resultaat:
Voor (ook voor gastankinbouw, wat achter al ongeveer 2cm scheelde):
Na:
Wel even wennen... Leuk op een stoere Bert, maar zo in het groen en met bumpers vind ik origineel denk ik mooier.
Morgen maar eens testen hoe het rijdt....