Gebruikersavatar
Martino
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:53
Locatie: Eindhoven

Schavend geluid aandrijving 156 1.9 JTD

zo okt 25, 2009 21:21

Sinds gisteren valt mij een schavend geluid op bij mijn 156 1.9JTD.
Even wat symptomen voor de doktoren op dit forum;
  • * Het geluid doet zich uitsluitend voor bij belasting van de versnellingsbak/aandrijving, met name bij veel koppel (bijv. 50 in 3 en dan versnellen).
    * Geluid wordt niet meer of minder in de bochten, geen geklonk (homokineet hiermee uitgesloten?).
    * Ik heb het vermoeden dat het bij koud wegrijden de eerste kilometers erger is dan bij warm gereden omstandigheden.
    * Er komen geen gekke geluiden bij stationair draaien, geen gebonk o.i.d.
    * Bij wisselingen gas / gas los / gas zijn schokken waarneembaar
Kan het de koppeling zijn die versleten is (hoewel ik geen omhoog vliegende toeren waarneem bij veel koppel)?
Is er iets met mijn diff of zou het toch de homokineet kunnen zijn?

Woensdag staat ie sowieso bij de garage voor een beurt, maar ben wel nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn.

Mille grazie in anticipo delle vostre risposte!

Un saluto sportivo,

Martino

Edit: auto heeft 183.000km gelopen
SCARB LidNo. 03205
‘18 VW Passat Variant R-Line (mocht geen giulia bestellen :?)
———
Vroegâh:
'01 156 1.9JTD - Blu Cosmo / Wit leer
'92 1.7 S 16V QV - Zwart uni / Zwart Recaro leer
'93 1.7 IE Sportwagon - Rood uni / Recaro's

Gebruikersavatar
Martino
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:53
Locatie: Eindhoven

RE: Schavend geluid aandrijving 156 1.9 JTD

di dec 01, 2009 13:13

Een update;
  • Vorige week mijn koppeling en drukgroep laten vervangen. Koppeling was inderdaad versleten, maar niet tot op het staal.

    Visuele check van het vliegwiel was ok; geen ingeslepen groeven, zal er naar monteurs zeggen erg netjes uit.

    Echter, tijdens een lange rit op de snelweg blijkt dat de auto in 4 en 5 boven de 3000rpm flink begint te trillen bij accelereren. Bij lagere versnellingen geen opmerkelijke trillingen.

    Mijn idee; homokineten? Maar: geen geklonk bij accelereren in bochten (links, noch rechts). Wel in 3 en 4 v.a. ongeveer 2000rpm een schavend (ijzer-op-ijzer) geluid waarneembaar.

    Insturen bij lage snelheid en bij remmen tot stilstand wel een nadrukkelijk diep gegrom.

    Bij het over een put / gat in de weg rijden hoor ik rechts een duidelijke ‘knak/tik’

    Het kan mijn fantasie zijn, maar volgens is de motor wat lawaaiiger dan voorheen, maar dat kan ook tussen mn oren zitten …
Wat o wat kan dit toch zijn? Homokineet kapot? Aandrijfas(sen)? Toch vliegwiel in onbalans?
SCARB LidNo. 03205
‘18 VW Passat Variant R-Line (mocht geen giulia bestellen :?)
———
Vroegâh:
'01 156 1.9JTD - Blu Cosmo / Wit leer
'92 1.7 S 16V QV - Zwart uni / Zwart Recaro leer
'93 1.7 IE Sportwagon - Rood uni / Recaro's

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Schavend geluid aandrijving 156 1.9 JTD

wo dec 02, 2009 01:11

Ik denk dat je de knak en tik bij wegoneffenheid moet zoeken in de stabi eindstukjes - tussen stabi en voorpootbevestiging.
(kun je checken door deze kortstondig los te koppelen en weg te hangen van de stabi (en boven laten zitten) Die eindstukjes met een tyrap vastzetten en proefrijden. is het weg dan Is de klapper van een eindstuk of de bevestiging van de stabi zelf - Stabi zelf is met losgekoppelde eindstukken weer goed te controleren op te ruime bevestigingen die kunnen klapperen.

Toch heeft het zo in theorie weinig te maken met het schavend geluid...Ik heb bij JTD wel eens een versleten ophanging aan bakzijde gezien zodat het aansluitstuk van de aandrijfas slijpte bij belasting tegen de bevestigingstukken van de draagarm ( :shock: )
Als het vliegwiel eraan is dan merk je zodra je de koppeling lichtelijk gaat belasten een slag (trilling) in het koppelingspedaal.
ook komt de auto dan wat bibberend in beweging. Uit jouw verhaal op te maken heb je daar ook geen last van.
Wellicht heeft jouw garagist alle ophangpunten gecontroleerd en niet alleen de koppeling vervangen?

Koppeling vervangen - dus bakolie ook (want aandrijfassen los) want ik ga ervan uit dat je geen beuner als reparateur hebt.
Dus hebben zij ook niets gemerkt aan interne bakschade - hebben zij de bak ook gecontroleerd...

Bekijk (of laat het doen) toch alle ophangpunten goed. Laat je garagist desnoods proefdraaien met wielen los in 5 op de brug.... Ik weet het: niet heilig want onbelast dus zullen een aantal zaken als torderen van de motor niet echt voorkomen maar wie weet kan er toch iets gezien worden...

In ieder geval is een schavend geluid toch altijd ergens terug te vinden en ik ben van mening dat een goede garagist (alfakenner) dat moet kunnen triggeren. helemaal als je bij de auto bent en niet op het beeldscherm zoals wij :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”