Op kenteken in Nederland krijgen doe door na het bouwen de auto op een trailer naar de UK te vervoeren. Daar biedt je de auto aan voor een SVA (single vehicle assesment). Met de auto op Engels kenteken ga je vervolgens weer naar Nederland en betaal je BPM. Zoals al gezegd, hoeveel je moet aftikken is nogal lastig te zeggen, het kan volgens mij wel handig zijn om eventueel taxaties etc. achter de hand te hebben als de waarde van de auto te hoog wordt geschat. Ook is het uiteraard nuttig om een zo kaal mogelijke auto te "importeren".
Het lastige is tegenwoordig dat je moet voldoen aan de emissie-eisen voor SVA voertugen die in het bouwjaar van de koets (kitcar) golden. Tot een paar jaar geleden kon je aan de emissie-eisen voldoen van het bouwjaar van het motorblok. Een katloze stratos was toen eenvoudig, een Sei blok er in takelen, SVA halen en gaan. Je zult als je het geintje nu uit haalt gewoon een 24V met katalysator etc. er op moeten inbouwen, anders haal je het niet meer.
Die Engeland-route is per 1 mei een stuk moeilijker geworden. De RDW heeft daarintegen een soort eigen SVA ontwikkeld. Hoe dat precies uitpakt, wordt nog in samenwerking met de Kitcarclub onderzocht. De auto van Pim (lancia-stratos.nl) is nog net voor 1 mei gekeurd. Als je hem voor racen wilt gebruiken, zou ik helemaal geen kenteken aanvragen.