Alfa wankelt al 99 jaar...
Ooit begonnen op basis van de verouderde boedel van Darracq. Na een aantal jaren stapt groot-industrieel en geldschieter Nicola Romeo in. De man heeft niets met auto's. In de jaren dertig gaat het financieel belabberd. Nadat de boekhoudkundige zeepbel met zwaar overgewaardeerde aciva is doorgeprikt dreigde sluiting van het bedrijf, wat slechts door persoonlijk ingrijpen van Mussolini wordt voorkomen. Een besluit op basis van emoties, leuk voor de geschiedenis maar misschien had Alfa Romeo toen al het veld moeten ruimen. Successen worden de nek om gedraaid. De succesvolle P3 grand prix racers van Jano gaan door geldgebrek een tijd achter slot en grendel, totdat de Scuderia Ferrari er mee verder mag.
Tijdens WO II draait Alfa Romeo op volle toeren: trucks, vliegtuigen en vliegtuigmotoren. Na de oorlog wordt Alfa tot twee keer toe wereldkampioen in het kersverse Formule 1 circus maar stopt na het seizoen '51 door geldgebrek. Het feit dat Alfa Romeo deel uitmaakt van de Italiaanse staatsmolog IRI maakt dat er slecht wordt geïnvesteerd en dat voor toeleveranciers wordt teruggevallen op andere slecht presterende IRI dochters.
De keuze voor Pomigliano d'Arco bij Napels voor de productie van een nieuwe lichte gezinsauto is ingegeven door sociale motieven. Mooi voor de lokale werkgelegenheid, maar de mentaliteit van de bevolking die absoluut niet toe is aan industrieel productiewerk heeft zeker niet geholpen de Alfasud tot een succes te maken. 75 en 90, mooie auto's maar geenszins vernieuwend door gebrek aan investeringen. De Arna wordt een flop omdat de auto een bedrijfspolitieke truc is en geen auto waar het publiek op zit te wachtten. De Sei wordt een bedrijfseconomische flop omdat het project door de energiecrisis een aantal jaren in de ijskast is gezet en de auto ten tijde van de introductie al achterhaald is.
Wat de laatste jaren betreft: de 159 en Brera/Spider hebben te lijden onder de GM-erfenis, met het gietijzeren Holden blok en het veel te zware 'premium' platform. Gelukkig doet de MiTo het goed (in Nederland minder) en lijken de ontwikkelingen van dit moment (motoren, technieken) gunstig te zijn. Jammer dat de problemen met naamgeving van de 149-Milano-Giulietta dan weer een smet op het geheel geeft.
Maar ach, waarschijnlijk wankelt Alfa gewoon door...
Iemand het boek 'Italianen' van Jan van der Putten gelezen?
Citaat: "(...) het feit dat dit land, ondanks al zijn gebreken en problemen, zijn wanorganisatie, zijn bureaucratie en zijn eeuwige twisten zo'n indrukwekkende vitaliteit aan de dag legt en zo ongelooflijk rijk is. (...) Als je kijkt naar wat er allemaal níet goed gaat, kun je slechts zeggen dat dit treurige land geen toekomst meer heeft en allang naar de haaien had moeten zijn. Toch is het een land dat volop functioneert."
En tot slot: "Inderdaad, de toestand is hopeloos. Maar hij is niet ernstig".
Misschien gaat dat wel net zo hard op voor Alfa Romeo.