Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 12:04

Alfa wankelt al 99 jaar...

Ooit begonnen op basis van de verouderde boedel van Darracq. Na een aantal jaren stapt groot-industrieel en geldschieter Nicola Romeo in. De man heeft niets met auto's. In de jaren dertig gaat het financieel belabberd. Nadat de boekhoudkundige zeepbel met zwaar overgewaardeerde aciva is doorgeprikt dreigde sluiting van het bedrijf, wat slechts door persoonlijk ingrijpen van Mussolini wordt voorkomen. Een besluit op basis van emoties, leuk voor de geschiedenis maar misschien had Alfa Romeo toen al het veld moeten ruimen. Successen worden de nek om gedraaid. De succesvolle P3 grand prix racers van Jano gaan door geldgebrek een tijd achter slot en grendel, totdat de Scuderia Ferrari er mee verder mag.

Tijdens WO II draait Alfa Romeo op volle toeren: trucks, vliegtuigen en vliegtuigmotoren. Na de oorlog wordt Alfa tot twee keer toe wereldkampioen in het kersverse Formule 1 circus maar stopt na het seizoen '51 door geldgebrek. Het feit dat Alfa Romeo deel uitmaakt van de Italiaanse staatsmolog IRI maakt dat er slecht wordt geïnvesteerd en dat voor toeleveranciers wordt teruggevallen op andere slecht presterende IRI dochters.

De keuze voor Pomigliano d'Arco bij Napels voor de productie van een nieuwe lichte gezinsauto is ingegeven door sociale motieven. Mooi voor de lokale werkgelegenheid, maar de mentaliteit van de bevolking die absoluut niet toe is aan industrieel productiewerk heeft zeker niet geholpen de Alfasud tot een succes te maken. 75 en 90, mooie auto's maar geenszins vernieuwend door gebrek aan investeringen. De Arna wordt een flop omdat de auto een bedrijfspolitieke truc is en geen auto waar het publiek op zit te wachtten. De Sei wordt een bedrijfseconomische flop omdat het project door de energiecrisis een aantal jaren in de ijskast is gezet en de auto ten tijde van de introductie al achterhaald is.

Wat de laatste jaren betreft: de 159 en Brera/Spider hebben te lijden onder de GM-erfenis, met het gietijzeren Holden blok en het veel te zware 'premium' platform. Gelukkig doet de MiTo het goed (in Nederland minder) en lijken de ontwikkelingen van dit moment (motoren, technieken) gunstig te zijn. Jammer dat de problemen met naamgeving van de 149-Milano-Giulietta dan weer een smet op het geheel geeft.

Maar ach, waarschijnlijk wankelt Alfa gewoon door...

Iemand het boek 'Italianen' van Jan van der Putten gelezen?

Citaat: "(...) het feit dat dit land, ondanks al zijn gebreken en problemen, zijn wanorganisatie, zijn bureaucratie en zijn eeuwige twisten zo'n indrukwekkende vitaliteit aan de dag legt en zo ongelooflijk rijk is. (...) Als je kijkt naar wat er allemaal níet goed gaat, kun je slechts zeggen dat dit treurige land geen toekomst meer heeft en allang naar de haaien had moeten zijn. Toch is het een land dat volop functioneert."

En tot slot: "Inderdaad, de toestand is hopeloos. Maar hij is niet ernstig".

Misschien gaat dat wel net zo hard op voor Alfa Romeo.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 02, 2009 13:41

En daarmee blaast Dink de discussie uit :lol:

Die Sergio heeft een hoop hooi op z'n vork maar hij heeft al een hoop gedaan gekregen. Laten we blij zijn dat ze nu serieus aan de gang gaan met Alfa.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Corrado
Guru
Guru

wo dec 02, 2009 19:48

Als Lancia liefhebber ben ik gekwakkel en misseiloos gezoek naar identiteit (helaas) wel gewend. Daar wordt je niet vrolijk van als je erover nadenkt maar het heeft de heren van Fiat nog nooit belet om ondertussen een mooi aantal echte hoogtepunten te ontwikkelen (tussen 1969 en nu). Het hoort blijkbaar inderdaad bij dit land en bij 'onze' merken. Het is onderdeel van het karakter geworden. En ondanks alle ellende bestaan zowel Lancia en Alfa Romeo nog steeds en worden er nog steeds modellen geproduceerd die de grijze massa ruimschoots ontstijgen.
Let wel: de toekomst van Lancia heeft nog veeeeeel meer aan een zijden draadje gehangen dan die van Alfa Romeo nu. En kijk nu eens wat er vandaag de dag op straat staat: een geweldige Lancia boordevol karakter en een feest om te hebben: de Delta. En in ontwikkeling een even prachtige nieuwe Ypsilon. Gebasseerd op Fiat techniek, maar is dat zo'n schande? Bij Alfa Romeo is er de karakteristieke Mito (of je 'm nu mooi vondt of niet, krakter heeft ie). De dieptepunten moet je gewoon zo snel mogelijk vergeten. Ik denk maar zo: zonder dieptepunten zouden de hoogtepunten ook niet zo opvallen..

Koen
:wink:

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 02, 2009 22:20

jongens, sensatie!
we maken misschien wel weer een mooi stukje geschiedenis mee!
is alfa niet het bedrijf dat in een diep dal zijn investeerders voor de gek hield om toch geld te krijgen?

alfa is al jaaaaren zo instabiel als een (kweeniewah). zo is het nu eenmaal. en als je kijkt naar wat ze toch gepresteerd hebben!
dat is het mooie! daarom houdt ik van alfa romeo.
die geschiedenis, waanzinnig. zo roekeloos ondernemen. puur om auto's te willen maken en te willen racen.

voor mijn part gaat alfa romeo op de fles. om vervolgens weer over een jaar of wat weer op te staan. zo kunnen ze allicht van hun slechte imago afkomen !?!

heel eerlijk gezegd maakt het mij niet zo heel veel meer uit wat ze doen. de moderne auto's vindt ik maar niets. geef mij maar de hoekigheid van een 33, 75, giulietta... of de simpele eenvoud van de giulia. en anders koop ik wel een T5 bus ja!

iig blijf ik nog wel de rest van mijn leven AR rijden (shit, nu staat 't zwart op wit :roll: )
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

wo dec 02, 2009 22:46

Nog niet, maar ik weet nu wel waar ik die boekenbonnen voor ga gebruiken 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dinky Boy
Miniaturista

wo dec 02, 2009 23:06

Nog niet, maar ik weet nu wel waar ik die boekenbonnen voor ga gebruiken 8)
Is al wel weer 10 jaar oud, desalniettemin aardig wat Berlusconi content.

Andere optie: Italianen voor gevorderden. Heeft niets met het eerste te maken (nou ja, het gaat over Italianen geloof ik). Is van Beppe Severgnini van de Corriere della Sera, Europees journalist van het jaar in 2004. Heeft een toegankelijke schrijfstijl en scherp oog voor patronen en trends.
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op wo dec 02, 2009 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Corrado
Guru
Guru

wo dec 02, 2009 23:15

Heerlijke materie toch? Je zult maar Toyotafiel of Audidioot zijn, heb je niets om over te ouwehoeren :D

Koen

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 02, 2009 23:17

Heerlijke materie toch? Je zult maar Toyotafiel of Audidioot zijn, heb je niets om over te ouwehoeren :D

Koen
bestaan die dan? :schrik: :lol:

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 02, 2009 23:33

Ach misschien is er wel een Indiase autofabrikant die interesse heeft in een overname'tje...

Afbeelding

:mrgreen:
It's not easy, being green (kermit)

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: Wankelt Alfa Romeo ?

do dec 03, 2009 09:12

"We need to work a lot harder on Alfa to make an intelligent decision that effectively preserves the highest possible value to Fiat."
Gaat het ook niet precies fout in deze zin?

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Wankelt Alfa Romeo ?

do dec 03, 2009 09:28

"We need to work a lot harder on Alfa to make an intelligent decision that effectively preserves the highest possible value to Fiat."
Gaat het ook niet precies fout in deze zin?
Zolang de hoge heren van Fiat het eigenzinnige van Alfa ziet als bijdrage in "the highest possible value" gaat 't wel goed komen. Dat er moet worden bijgedragen aan (de waarde van) moeder Fiat is nu eenmaal een onvermijdelijk zakelijk verhaal. Geen enkele dochteronderneming zal voor de leut in stand worden gehouden. Overigens hoeft dat niet altijd fiancieel uitgelegd te worden. Ook imago en kennis kunnen hierbij meespelen. Ik vraag me alleen wel af in hoeverre Fiat zich een niet financiele bijdrage kan veroorloven in de huidige economische situatie.

Ach, ik heb nog wel vertrouwen in het voortbestaan van Alfa Romeo als min of meer zelfstandig merk. Dan is het wachten alleen op een economisch windje in de rug om Alfa weer de kans te geven leuke dingen te ontwikkelen. Of in de magazijnen van de Fiat familie verwanten te mogen shoppen om iets leuks in elkaar te knutselen.

Het glas is half vol!!
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do dec 03, 2009 09:59

Die Sergio heeft een hoop hooi op z'n vork maar hij heeft al een hoop gedaan gekregen. Laten we blij zijn dat ze nu serieus aan de gang gaan met Alfa.
Ik zal mijn best doen. It's a dirty job but someone's gotta do it. 8)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Erik127
Junior Member
Junior Member

do dec 03, 2009 10:07

Als Lancia liefhebber ben ik gekwakkel en misseiloos gezoek naar identiteit (helaas) wel gewend. Daar wordt je niet vrolijk van als je erover nadenkt maar het heeft de heren van Fiat nog nooit belet om ondertussen een mooi aantal echte hoogtepunten te ontwikkelen (tussen 1969 en nu). Het hoort blijkbaar inderdaad bij dit land en bij 'onze' merken. Het is onderdeel van het karakter geworden.
Gisteren was een leuke uitzending van TopGear op de BBC waarin Lancia een prominente rol had. Leuke uitzending, helaas heb ik het eerste stuk gemist. Ik moest ook even aan deze discussie denken. Zet je deze merken naast elkaar, dan valt het met Alfa Romeo nog mee inderdaad.

Als stuurman aan wal lijkt het allemaal vrij simpel. Fiat voor de aansprekende en bereikbare modellen voor de grote markt met af en toe een snoepje als de 500 Abarth of een Barchetta. Alfa de wat sportievere modellen waarbij het dan wel de uitdaging is om een product neer te zetten dat niet als een Fiat met Alfabadge wordt ervaren. Wat hierboven is genoemd, de leuke motoren introduceren in de Alfa's en daarna naar Fiat ipv andersom zal daarbij al helpen.
Lancia dan als een wat chiquere lijn. Aangezien Lancia vroeger nogal eens eigenzinnig deed, kunnen ze misschien leuke vernieuwende groene technologien via Lancia introduceren. Maar dan moet dat wel iets meer zijn dan een start/stop systeem dat je ook op je Kia krijgt. Ondanks dat ik Lancia op mij een wat chiquere uitstraling heeft, lijkt het me ontzettend gaaf als ze nog eens met een goed ralley kanon op de proppen komen.
GT Junior 1300
156 SW

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do dec 03, 2009 10:08

Ja, zolang Fiat het nut van Alfa inziet gaat het goed, da's precies waar ik me zorgen om maak!

Maarja, ik heb alvast weer een goede duit in het zakje gedaan door een nieuwe Mito te bestellen :wink:

Dinky Boy
Miniaturista

do dec 03, 2009 16:10

FLM Uniti-Cub vakbondleider Carlo Pariani heeft een felle aanval gedaan op Marchionne en diens politiek Alfa en Fiat steeds meer samen te voegen. Daaronder valt ook de sluiting van Arese. Deze politiek is de doodsteek voor het merk. Ooit kwamen de bonden en Fiat overeen dat Alfa binnen de Fiat groep zou worden overgeheveld van Fiat Auto naar een nieuwe tak met Maserati en Ferrari*). Fiat zou écht in Alfa moeten investeren of het merk moeten verkopen, aldus Pariani op borsaitaliana.it in een reactie op de verklaring van Marchionne over het versmelten van de investeringen in Alfa en Fiat.

Bron: autoblog.it

*) Zie dit topic op het oude forum.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”