wo dec 09, 2009 19:16
Meneer Marchione is een kille rekenaar die blind is voor de historie en culturele waarde van Alfa Romeo. Of hij wil er gewoon geen geld meer insteken... De huidige product range is om te huilen, en qua techniek volstrekt karakterloos. Het ziet er mooi uit maar is onderhouds een bijeengeraapt zooitje uit de schappen van Fiat en GM. Met de nieuwe "Giulietta" (zo veel kansen gehad om de naam terug te brengen, waarom uitgerekend nu op dit model) als absoluut dieptepunt als ik de tot nu toe vrijgegeven beelden mag geloven...
Toen VW Seat overnam dat tot dan toe hoofdzakelijk Fiat modellen in licentie bouwde (mind you, Fiat had Seat dus ooit in de zak) zei Piech dat het een concurrent van Alfa Romeo moest worden, met sportieve look en prestaties. Natuurlijk zijn Seats niets meer dan een bijeengeraapte samenstelling van VW onderdelen, maar in korte tijd staat er wel een merk met een overduidelijke sportieve uitstraling dat tig keer beter verkoopt dan Alfa Romeo. Zo kan het dus ook, zie waartoe de power van een sterke marketing kan leiden. Maar het is bovenal vastberadenheid, de koers van Alfa is de laatste jaren te vaak veranderd. Iedere keer weer een nieuwe "topman" aan het roer daar die met mooie woorden binnen komt maar die de benen neemt zodra hem een betere positie wordt aangeboden. Er is geen liefde meer bij Alfa, geen liefde voor de eigen komaf (geen race activiteiten meer), geen liefde meer voor originaliteit in de vormgeving en geen liefde meer voor de techniek.
Het enige wat nog rest is de strijd tussen Milano en Torino te beslechten in het voordeel van Torino, zodat de naam MiTo als voorbeeld van de "samenwerking" tussen de thuisbasis van Fiat en Alfa binnenkort niets meer is dan een laatste herinnering aan het feit dat Alfa ooit in Milano ontstaan is. Straks staat de MiTo nog bekend als de laatste Milanese Alfa...dat ze het nieuwe model geen Milano durven/kunnen/mogen noemen zegt genoeg over de toekomstplannen.
Het museum is dicht, de resten van de gesloopte hallen in Arese worden niet eens meer opgeriumd en het Centro Stile zit vol met Fiat ontwerpers...En meneer Marchione is bezig het kleine beetje geld wat hij heeft in Chrysler te pompen, het merk wat zich van de "grote 3" bij uitstek het minste heeft gekommerd om de CO2 uitstoot te reduceren. Ik ben benieuwd of meneer Marchionne volgend jaar uberhaupt bij het eeuwfeest komt kijken...wat dan misschien wel de grote afscheidstoernee van het merk Alfa Romeo wordt.
Che vergogna....che tristezza.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS