In de afdeling curiosa: Net gekocht op ebay, een franse advertentie met Togi's:
Deze advertentie is van september 1961. En dat zet mijn Togi-kennis weer een beetje op z'n kop. Ik weet namelijk niet beter (bron: artikel in oude Quattroruotine) of de SS is pas in 1962 uitgekomen. Weer een klein puzzelstukje van de Togi geschiedenis erbij en het eerste foutje in het Togi artikel in de nieuwe Auto in Miniatuur is er bij deze...
Alhoewel je het hier nog niet op kunt zien door de slechte kwaliteit (dit is de foto van de aanbieder) hoop ik dat de afgebeelde SS van de allereerste serie is, zonder bumpers en met de grotere, geheel gladde wielen (kan eigenlik niet anders). Die is namelijk uiterst zeldzaam.
Hoe dan ook, ook zonder dat een heerlijk tijdsbeeld uit de tijd dat Togi nog maar 5 modellen maakte: de Corsar, Turbo Special, Giulietta Sprint, 159 en Giulietta SS. En een leuke aanvulling op m'n verzameling.
Als jullie nog ergens eeen advertentie of artikel hebben met Togi's houd ik me aanbevolen voor een scan.
Koen
(Wat is Safir? Een frans modelautomerk dat, voor zover ik weet, hele grove en simpele plastic modelautotjes maakte in 1:43 van vooroorlogse franse auto's, zoals een hele serie Citroën B2 varianten uit de jaren '20)