Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

zo dec 13, 2009 20:22

Denk alleen al aan de "genoeg gelachen" reclame voor de nieuwe Skoda destijds, straks krijgen we met Alfa ook dat soort bagger.
Dat lijkt me van niet, het vertrekpunt is heel anders. Skoda (de 105 en de Favorit) en Seat (Ronda, Marbella) waren destijds auto's die bij de autoliefhebber (wat dat dan ook wezen mag) alleen maar afgrijzen of medelijden opriepen. Alfa Romeo is in de meeste gevallen nog altijd een liefhebbersauto-met-enige-bezwaren. Kijk maar naar Top Gear; geen serieus autoprogramma maar het vertolkt wel de algemene beleving. Over Alfa's: "Alfas are for nice people, It came from the Gods, Every petrolhead etc..."

En nog een voordeel van Alfa onder VAG-vlag... daar werkt ene meneer Da Silva.... ;)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

zo dec 13, 2009 21:35

Denk alleen al aan de "genoeg gelachen" reclame voor de nieuwe Skoda destijds, straks krijgen we met Alfa ook dat soort bagger.
Dat lijkt me van niet, het vertrekpunt is heel anders. Skoda (de 105 en de Favorit) en Seat (Ronda, Marbella) waren destijds auto's die bij de autoliefhebber (wat dat dan ook wezen mag) alleen maar afgrijzen of medelijden opriepen. Alfa Romeo is in de meeste gevallen nog altijd een liefhebbersauto-met-enige-bezwaren. Kijk maar naar Top Gear; geen serieus autoprogramma maar het vertolkt wel de algemene beleving. Over Alfa's: "Alfas are for nice people, It came from the Gods, Every petrolhead etc..."

En nog een voordeel van Alfa onder VAG-vlag... daar werkt ene meneer Da Silva.... ;)
"Genoeg gelast" :?:

Edeth: :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

zo dec 13, 2009 21:43

Alfa MiTo: Kleine doelgroep door prijsstelling en niche model, wel de moeilijkste keus van Alfa om er een aantallen kanon van te maken.

Alfa 147: Goed model, overal gewaardeerd, maar loopt op zijn laatste benen

Alfa 159: Model is wel oké, Kwaliteit oké, volgens velen teveel inmenging van GM, in vergelijk met zijn rechtstreekse concurrentie veel te weinig binnenruimte.

Alfa GT: Kleine doelgroep en al weer een ouder model, gebaseerd op de 156 facelift.

Alfa Brera: Zal ook door zijn kleine doelgroep altijd een exclusieve verschijning blijven.

Alfa spider: Zie Brera

Niet dat alles negatief is maar bovenstaande weegt zwaar en met deze minnen in een modellenlijn moet er wel wat veranderen.

Wat Alfa in mijn ogen momenteel mist?
Een paar goedlopende volume modellen als de Giulietta /Milano,
met hoge instap als de Scenic / Touran / Zafira etc.
Een Suv-je is ook hot tegenwoordig, dus iets op basis van de Q5 of Tiguan.

Als praktijkvoorbeeld waar ook de schoen wringt:
Mijn ouders zijn verzot op Alfa’s
Ze rijden nu in een (lelijke)Skoda Roomster, waarom? Gebruiksgemak is top, hoge zit en redelijk voordelig.
Wij zelf: met de beste wil van de wereld geprobeerd, een 156 SW en een 166, probleem ruimte en trekgewicht bleef bestaan, dus nu een BMW E61(5 serie), wel duur maar het voldoet aan de wensen.
Zou Alfa met een variant op de Q5 komen, ben ik gelijk om.

Kennissen van mij die toch veel Duits georiënteerd zijn zien Alfa beslist als serieus merk en niet meer als het roestende hoopje ellende, dus voor zover ik het zo zie is er met het imago niet heel veel mis.
Voor wat betreft de kwaliteit stroomt het Merk mooi mee in de bovenkant van de middenmoot met toch ook positieve uischieters.

Als het niet gewenst is dat VAG Alfa overneemt, wie dan wel?
Chinezen? Een investeringsmaatschappij?
Laatst gewijzigd door rednal op zo dec 13, 2009 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

zo dec 13, 2009 21:47

De spijker op z'n kop zo is het.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: Wankelt Alfa Romeo ?

ma dec 14, 2009 14:50

Tuesday, 1 December 2009 om 22:44.

Alfa Romeo draait momenteel niet zo lekker (lees: al jaren zwaar klote) en dat is topman Sergio Marchionne van moederbedrijf Fiat ook opgevallen. Hij overweegt momenteel twee maatregelen. De eerste maatregel kan beteken dat er op korte termijn geen euro meer wordt geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen bij Alfa Romeo. Dit totdat het merk uitgebreid onder loep is genomen en een geheel nieuwe strategie is bepaald.
De tweede maatregel zou kunnen betekenen dat de modellenlijn van Alfa Romeo in aller ijl wordt opgefrist met nieuwe modellen die relatief snel kunnen worden ontwikkeld op bestaande platforms van Chrysler. Denk hierbij aan een opvolger voor de 159 en de 166, gebouwd in Noord Amerika.
Alfa Romeo zag z’n verkopen van nieuwe auto’s de afgelopen jaren sterk afnemen. Volgens mij kijkt niemand daar van op, aangezien Alfa erg weinig modellen heeft en nieuwe modellen steeds weer worden uitgesteld. Dan tel je als merk op een gegeven moment niet echt meer mee.
Vorig jaar verkocht Alfa Romeo 103.000 auto’s vergeleken met 203.000 in 2000, een halvering in nog geen decennium. De afgelopen 10 jaar maakte het merk volgens bronnen tussen de 200 en 400 miljoen euro verlies per jaar. Fiat specificeert zijn resultaten niet per merk.
Sergio Marchionne realiseert zich dat hij flink wat stront aan zijn Alfa knikkers heeft.
We need to work a lot harder on Alfa to make an intelligent decision that effectively preserves the highest possible value to Fiat. Alfa had undergone too many reinventions. We need to stop doing it. You cannot be a newborn Christian every four years. It’s the same religion, eventually you need to own a religion and carry it to conclusion.
Marchionne verwacht ergens begin volgend jaar zijn plannen voor Alfa Romeo bekend te maken bij de presentatie van het businessplan voor 2010 tot 2014. Dan moet ook meer duidelijk zijn over wat Chrysler mogelijk voor Alfa Romeo kan betekenen. Speculaties over integratie met Dodge wijst hij van de hand. Daarvoor zijn de verschillen tussen de merken te groot.
Ondanks dat Marchionne aan Alfa een behoorlijk zorgenkind heeft, is hij wel tevreden over de Mito die vorig jaar werd geïntroduceerd en de Giulietta die voor maart volgend jaar op de agenda staat. (via: automotive news)

Er staat dus veel te veranderen, uit het cicuit komen allerlei berichten hierover ! Wordt het een afscheidsfeest in Juni 2010 ?
Bron: Autoblog.nl
Verkoopresultaat A.R. blijft met 125.000 units in 2009 fors achter bij de doelstelling (300.000 p.a.). Volgens de Financial Times wil Marchionne dat Ieder merk binnen FIAT-Chrysler aantoont levensvatbaar te zijn en anders "basta". Goed nieuws voor de aandeelhouder, niet voor de liefhebber van A.R. Verder zou Marchionne A.R. nog een kans geven met als enige optie een integratie met Chrysler: grote wagens op Chrysler platforms; kleine wagens door A.R. (in Italië). De FT schrijft verder dat VAG (lees: Piech) al langer interesse heeft in A.R. na Porsche, Suzuki en M.A.N. en dat A.R. in de "VW ruimte" zou kunnen belanden binnen 2-3 jaar. Bron: MF Dow Jones / Max Warburton, Sanford Bernstein, 11 december 2009.

Ander scenario, welk "ze" ongetwijfeld al zullen hebben doorgerekend: een spin-off of overname door venture capitalists? Voordeel is zelfstandigheid en een latere "return" door een beursgang. Het merk heeft unieke kernwaarden, maar hoe hoog is het werkelijke potentieel voor investeerders? Ik bedoel: als al die A.R. liefhebbers geen nieuwe wagens kopen, dat niet kunnen of er geen geld voor over hebben: waar praten we dan nog over?

P.S. Aandeel FIAT +1,57%. Bron: Borsa Italiana, 14 december 2009 14:28:26.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

ma dec 14, 2009 23:41

Wellicht heeft Spyker belangstelling. :mrgreen:
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 15, 2009 00:14

Misschien interessant voor de venture capitalists; Alfa en Saab, twee halen één betalen? Twee sterke merken met een rijke historie, die bovendien niet in elkaars vaarwater zitten. :-k :idea: :roll:

Ik vraag me trouwens af of Fiat Alfa zomaar mag verkopen zonder tussenkomst van de Italiaanse staat. Il governo schijnt Alfa destijds praktisch kado te hebben gegeven aan Fiat onder voorwaarde dat de produktie in Italia zou blijven...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 15, 2009 09:19


Als praktijkvoorbeeld waar ook de schoen wringt:
Mijn ouders zijn verzot op Alfa’s
Ze rijden nu in een (lelijke)Skoda Roomster, waarom? Gebruiksgemak is top, hoge zit en redelijk voordelig.
dit is wel een hele vreemde overgang omdat alfa nooit vanuit de goedkoopste heeft aangeboden (maar met sportiviteit en techniek juist wilde onderscheiden)

maar ben het wel met je eens dat de gemiddelde alfa rijder voor andere wagens gaat kijken:
mijn vader heeft al een volvo, ik hoor steeds meer alfisten bmw's gaan rijden en ik zit zelf ook steeds meer te twijfelen of ik wel in een Mito QV wil gaan rijden (te klein, te duur, niet hardcore genoeg om echt leuk te zijn, etc)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 15, 2009 13:37

Denk alleen al aan de "genoeg gelachen" reclame voor de nieuwe Skoda destijds, straks krijgen we met Alfa ook dat soort bagger.
Dat lijkt me van niet, het vertrekpunt is heel anders. Skoda (de 105 en de Favorit) en Seat (Ronda, Marbella) waren destijds auto's die bij de autoliefhebber (wat dat dan ook wezen mag) alleen maar afgrijzen of medelijden opriepen. Alfa Romeo is in de meeste gevallen nog altijd een liefhebbersauto-met-enige-bezwaren. Kijk maar naar Top Gear; geen serieus autoprogramma maar het vertolkt wel de algemene beleving. Over Alfa's: "Alfas are for nice people, It came from the Gods, Every petrolhead etc..."

En nog een voordeel van Alfa onder VAG-vlag... daar werkt ene meneer Da Silva.... ;)
Zie eigenlijk mijn antwoord aan Roebar eerder in het draadje. Inderdaad kan je stellen dat de oude Skoda en Seat niet te vergelijken zijn met het Alfa Romeo van nu. Maar we kennen ook geen voorbeeld waarbij VAG een volumemerk overneemt en dat compleet zijn identiteit laat behouden. Op z'n best kan je er dus over zeggen is dat we geen idee hebben hoe VAG met Alfa om zal gaan.

Dat ze Da Silva hebben is wel een geruststelling ja, alhoewel ik een stuk minder onder de indruk ben van wat hij onder Seat presteert, als destijds voor Alfa.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 15, 2009 13:45


Dat ze Da Silva hebben is wel een geruststelling ja, alhoewel ik een stuk minder onder de indruk ben van wat hij onder Seat presteert, als destijds voor Alfa.
De laatste Seat die hij ontwierp was de Leon II uit 2005, daarna stapte hij over naar Audi en hij ontwierp tevens de VW polo (2005 model). Ook de Lamborghini Miura concept is van zijn hand. Zitten naar mijn mening toch wel geslaagde ontwerpen bij (Audi A4 en A5, Miura)

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 15, 2009 14:06

Zie hier een overzichtje van Da Silva's werk.

Ik ben niet zo kapot van Audi's (wel van de reclames ;) ), vind het toch een mooi clean design, zonder rare opsmuk als koplampen die als overmaatse zeepbellen op de rand van de motorkap geplakt zijn (Peugeot, Citroën).

Overigens worden ontwerpen soms aan iemand toegeschreven die in de eerste plaats de leiding had over het ontwerp-project terwijl de details die voor de herkenbaarheid van het ontwerp zorgen soms van de hand van iemand anders zijn. Denk aan Scaglione die de BAT's ontwierp en niet Bertone zelf.

Op het Autoweek-forum ook een uitgebreide draad over de VAG-optie. Veel forummers daar vinden het helemaal niet zo'n verkeerde gedachte.

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 15, 2009 16:25

Wil de enige echte baas van Fiat opstaan?

turijn - Staat Alfa Romeo te koop? Nee, alleen de producten van het bekende Italiaanse Fiat-label kunnen worden gekocht, maar het merk zelf niet. "Onder geen beding", voegt Fiat-topman Luca di Montezemolo daar aan toe, nadat onlangs verhalen in de media opdoken dat Alfa Romeo naar Volkswagen zou gaan.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 15, 2009 16:45

Wil de enige echte baas van Fiat opstaan?

turijn - Staat Alfa Romeo te koop? Nee, alleen de producten van het bekende Italiaanse Fiat-label kunnen worden gekocht, maar het merk zelf niet. "Onder geen beding", voegt Fiat-topman Luca di Montezemolo daar aan toe, nadat onlangs verhalen in de media opdoken dat Alfa Romeo naar Volkswagen zou gaan.
Dat betekend dus eigenlijk dat Alfa wel te koop staat. :P
Persberichten en nieuws is toch onbetrouwbaar tegenwoordig... ontkennen in de pers heeft tegenwoordig geen enkele waarde meer, en sterker nog 9 van de 10 keer is nadat iets ontkent is, achteraf wel waar. :roll:

Er zou immers ook geen nieuwe kleinere Ferrari komen..... is zelfs meerdere malen ontkent door Luca Di Montezemelo himself.. en viola er rijd nu dus een Ferrari California rond. :lol:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di dec 15, 2009 17:07


Dat ze Da Silva hebben is wel een geruststelling ja, alhoewel ik een stuk minder onder de indruk ben van wat hij onder Seat presteert, als destijds voor Alfa.
De laatste Seat die hij ontwierp was de Leon II uit 2005, daarna stapte hij over naar Audi en hij ontwierp tevens de VW polo (2005 model). Ook de Lamborghini Miura concept is van zijn hand. Zitten naar mijn mening toch wel geslaagde ontwerpen bij (Audi A4 en A5, Miura)
Zie hier een overzichtje van Da Silva's werk.

Ik ben niet zo kapot van Audi's (wel van de reclames ;) ), vind het toch een mooi clean design, zonder rare opsmuk als koplampen die als overmaatse zeepbellen op de rand van de motorkap geplakt zijn (Peugeot, Citroën).

Overigens worden ontwerpen soms aan iemand toegeschreven die in de eerste plaats de leiding had over het ontwerp-project terwijl de details die voor de herkenbaarheid van het ontwerp zorgen soms van de hand van iemand anders zijn. Denk aan Scaglione die de BAT's ontwierp en niet Bertone zelf.

Op het Autoweek-forum ook een uitgebreide draad over de VAG-optie. Veel forummers daar vinden het helemaal niet zo'n verkeerde gedachte.
Wat ik er eigenlijk mee bedoel te zeggen, is dat het niet alleen aan de ontwerper ligt. Hij zal meestal moeten werken binnen een aangegeven kader en Da Silva zal (inderdaad Dink) waarschijnlijk bovendien meer de leiding hebben dan zelf hele auto's ontwerpen. M.a.w. de naam Da Silva staat er niet voor garant dat de ontwerpen uiteindelijk ook "Alfa-waardig" worden.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
pietrobq4
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: zo jul 09, 2006 19:56
Locatie: Kalenberg.

Alfa Romeo absoluut niet te koop !

di dec 15, 2009 18:25

Di Montezemolo: Alfa Romeo is absoluut niet te koop!

15 december 2009 14:41 3 reacties


Als je het over de duvel hebt. Die andere grote leider binnen FGA die we vanochtend reeds citeerden, speelt nu in op de misselijkmakende wilde roddels rond Alfa Romeo.

President van FGA-Ferrari Luca Cordero di Montezemolo prikt die zwarte ballon nu door; “Afgezien van de belangrijke Giulietta die we zullen gaan presenteren, zullen we allemaal binnen afzienbare tijd getuige zijn van verdere grootse plannen voor Alfa Romeo die momenteel ontwikkeld worden binnen FGA.”

Vervolgens heeft de president het belang aangestipt van het feit dat FGA momenteel bezig is met een mogelijke Aziatische partner. (Mazda?) Hij maakt deze opmerking in het licht van meerdere Europese bouwers, die momenteel samenspannen met een Aziatische bouwer zoals PSA-Mitsubishi en sinds kort VW-Suzuki. Maar di Montezemolo voegt daar wel aan toe dat FGA niets ondoordachts zal doen aangezien de fusie met Chrysler al een grote stap vormt met vele mogelijkheden. Bovendien geeft de nummer 1 van Lingotto aan dat de samenwerking met Guangzhou en Tata reeds hele belangrijke ontwikkelingen vormen voor FGA in het verre oosten. JEEP is een naam dat in China een belangrijke rol gaat spelen zei de president.

Het is namens de man uit Bologna nu ook definitief, dat het gedetailleerde uitgebreide productplan voor FGA automobielen, dit voorjaar gepresenteerd zal worden. De nieuwe 300c zal als eerste het nieuwe topmodel worden binnen de groep. Daarna zullen er ook andere modellen volgen zoals middensegment modellen en MPV’s. De lancering van de 500 op de Amerikaanse continenten zal ook een belangrijk hoofdstuk vormen in de nabije toekomst van de groep.

Stelt ons dit gerust ? Kan het toch nog een mooi feest worden in Juni 2010. Maar daar hadden we toch geen twijfels over ?:oops:

Bron: www.AutoEdizione.nl Je Italiaanse autoinformatiebron !
Versnellen = Versmallen. Verbreden = Vertragen.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”