Tuesday, 1 December 2009 om 22:44.
Alfa Romeo draait momenteel niet zo lekker (lees: al jaren zwaar klote) en dat is topman Sergio Marchionne van moederbedrijf Fiat ook opgevallen. Hij overweegt momenteel twee maatregelen. De eerste maatregel kan beteken dat er op korte termijn geen euro meer wordt geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen bij Alfa Romeo. Dit totdat het merk uitgebreid onder loep is genomen en een geheel nieuwe strategie is bepaald.
De tweede maatregel zou kunnen betekenen dat de modellenlijn van Alfa Romeo in aller ijl wordt opgefrist met nieuwe modellen die relatief snel kunnen worden ontwikkeld op bestaande platforms van Chrysler. Denk hierbij aan een opvolger voor de 159 en de 166, gebouwd in Noord Amerika.
Alfa Romeo zag z’n verkopen van nieuwe auto’s de afgelopen jaren sterk afnemen. Volgens mij kijkt niemand daar van op, aangezien Alfa erg weinig modellen heeft en nieuwe modellen steeds weer worden uitgesteld. Dan tel je als merk op een gegeven moment niet echt meer mee.
Vorig jaar verkocht Alfa Romeo 103.000 auto’s vergeleken met 203.000 in 2000, een halvering in nog geen decennium. De afgelopen 10 jaar maakte het merk volgens bronnen tussen de 200 en 400 miljoen euro verlies per jaar. Fiat specificeert zijn resultaten niet per merk.
Sergio Marchionne realiseert zich dat hij flink wat stront aan zijn Alfa knikkers heeft.
We need to work a lot harder on Alfa to make an intelligent decision that effectively preserves the highest possible value to Fiat. Alfa had undergone too many reinventions. We need to stop doing it. You cannot be a newborn Christian every four years. It’s the same religion, eventually you need to own a religion and carry it to conclusion.
Marchionne verwacht ergens begin volgend jaar zijn plannen voor Alfa Romeo bekend te maken bij de presentatie van het businessplan voor 2010 tot 2014. Dan moet ook meer duidelijk zijn over wat Chrysler mogelijk voor Alfa Romeo kan betekenen. Speculaties over integratie met Dodge wijst hij van de hand. Daarvoor zijn de verschillen tussen de merken te groot.
Ondanks dat Marchionne aan Alfa een behoorlijk zorgenkind heeft, is hij wel tevreden over de Mito die vorig jaar werd geïntroduceerd en de Giulietta die voor maart volgend jaar op de agenda staat. (via: automotive news)
Er staat dus veel te veranderen, uit het cicuit komen allerlei berichten hierover ! Wordt het een afscheidsfeest in Juni 2010 ?
Bron: Autoblog.nl
Verkoopresultaat A.R. blijft met 125.000 units in 2009 fors achter bij de doelstelling (300.000 p.a.). Volgens de Financial Times wil Marchionne dat Ieder merk binnen FIAT-Chrysler aantoont levensvatbaar te zijn en anders "basta". Goed nieuws voor de aandeelhouder, niet voor de liefhebber van A.R. Verder zou Marchionne A.R. nog een kans geven met als enige optie een integratie met Chrysler: grote wagens op Chrysler platforms; kleine wagens door A.R. (in Italië). De FT schrijft verder dat VAG (lees: Piech) al langer interesse heeft in A.R. na Porsche, Suzuki en M.A.N. en dat A.R. in de "VW ruimte" zou kunnen belanden binnen 2-3 jaar. Bron: MF Dow Jones / Max Warburton, Sanford Bernstein, 11 december 2009.
Ander scenario, welk "ze" ongetwijfeld al zullen hebben doorgerekend: een spin-off of overname door venture capitalists? Voordeel is zelfstandigheid en een latere "return" door een beursgang. Het merk heeft unieke kernwaarden, maar hoe hoog is het werkelijke potentieel voor investeerders? Ik bedoel: als al die A.R. liefhebbers geen nieuwe wagens kopen, dat niet kunnen of er geen geld voor over hebben: waar praten we dan nog over?
P.S. Aandeel FIAT +1,57%. Bron:
Borsa Italiana, 14 december 2009 14:28:26.