giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: kun je een waterpomp reviseren?

za dec 19, 2009 11:06

ander lager gebruiken...

de as als binnenring gebruiken is niet erg handig, dat wordt dan immers ook een slijtagedeel. beter lijkt het mij om een lager te zoeken met een asgat van 16mm en dan de juiste buitendiameter en hoogte erbij. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

wilco
Member
Member

Re: RE: kun je een waterpomp reviseren?

za dec 19, 2009 14:51

vandaag de hele boel uit elkaar gehaald,gaat prima :idea: ,er gaat niks kapot en is later ook weer in elkaar te zetten.wel met een professionele pers hoor :wink:
wel stuit ik op een keramische afdichting die ik niet heb :cry:een normale keerring zal er niet in mogen ...nieuwe lagers zouden van een compleet ander type moeten zijn want nu zit er geen compleet lager in maar men maakte gebruik van de as zelf ,dus geen binnenring...

het antwoord op een nieuw keramisch afdichtingsunit moet ik schuldig blijven : :cry: ...waarschijnlijk zal het allemaal op niks uitdraaien maar dan weet ik dat nu... :wink: :lol:

Tom ,nee ik neem echt geen risico hoor maar een slippend schoepenrad? leg uit... :?:

Afbeelding

Afbeelding
je zou ook eens kunnen kijken naar onderdelen van een bronpomp (je weet wel, in de tuin) die hebben ook dat soort afdichtingen
164 3.0 24V 1997

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

za dec 19, 2009 19:23

heb gemaild naar het genoemde bedrijf...ff afwachten dus [-o< ...ik heb lagers nodig van 16 binnen en 30mm buiten...diepte van het gat is 35mm zou er een aan de binnen en een aan de buiten kant van het gat kunnen plaatsen...of ook nog 1 in het midden... :?:

marlon_ruchtie
Full Member
Full Member

wo mar 02, 2011 11:16

Even een oud topic oprakelen, ik zit met hetzelfde idee om de waterpomp te reviseren. Aangezien het steeds lastiger word om er aan te komen en ik het niet vervelend zou vinden om er een extra op de plank te hebben liggen.

Heb je het nog voor elkaar gekregen met de lagers e.d.? En hoe heb je die lagers van die as gekregen, kun je die er gewoon af persen zonder dat je wat sloopt?
Alfetta 1600
SCARB: 6004

marco d b
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Yahoo! Messenger

wo mar 02, 2011 21:34

hallo een pomp reviseeren is zeker mogelijk maar met tijd en kosten is een nieuwe tog wel het handigste .
de as af dichting heet een meganikol seal af dichting mocht je deze willen vinden .
let wel op omdat deze niet echt goed koop zijn .
maar het is allemaal wel te doen als je de juiste gereedschappen totje beschikking heb .
zo heb ik zelf ooit een pomp van een oude oltimer vracht autotje een pomp gereviseerd .
voor een oud colega van me omdat er gewoon weg niets meer voor te krijgen was .
pomp kompleet gedeemonteerd en bij deze zat de waaier op de as ge krompen .
en lagers was al helemaal niet meer aan te komen .
dus uit eindelijk een nieuwe pomp as op de draai bank gedraaid .
en de as weer in de passing gemonteerd van de waaier .
met voeibaar stik stof de as laten krimpen en de waaier te verwarmen .
en wat betreft je as afdichting de mk seal let goed op de bouw maat te strak .
dan slijt deze veel sneller en te slap tja lekken als gevolg.
alles moet kloppen dus ook waaier afstanden in de behuizing zodat deze niet gaat aan lopen .
of te wijnig op brengt gaat geven daar bij komt komt het uit zetten ook nog om de hoek kijken.
omdat het een pomp is voor het koel systeem dus deze zet uit kort om meten is weten .
maar alleen als je niet anders kan teminste dat is hoe ik er tegen aan kijk .
ik zoek wel een kompleete nieuwe pomp dat is wat ik er van geleerd heb :D
75-2.0 33-1.3 type 1 33-1.7ie 33-1.4ie 33-1.7ie 33-16v
33-17ie 156-1.6 ts .
146-1.6 145 qv 147-1.6 disting ding en 156 jts 2.0 en nog een 156 sw jts.

Terug naar “Algemene Technische vragen”