zijn zat straat auto's die standaard geleverd worden met geboorde schijven....
zijn alleen te veel after market prutsers die die remmen als zijnde goed verkopen maar niet weten waar ze het over hebben!!!!
een geboorde schijf werkt perfect mits de rest van de remmerij goed is dus gangbare klauwen goeie olie enz het belangrijkste is het remblok! en geboorde schijf kan niet goed tegen warmte en wil het zo snel mogelijk afgeven aan het remblok. als je een klote goedkoop rot blok hebt (sorry voor het taal gebruik) neemt deze geen warmte op en blijft dit in de schijf zitten. en ook dat is op zich niet zo heel erg zolang je maar geen plas met water tegen komt! er staan namenlijk enorme spanningen op omdat de "goeie" schijven ook meer koolstof bevatten en dus ook bros zijn worden deze te snel afgekoeld en dan voornamelijk ongelijkmatig komen er spanningen op en dan zoekt het gewoon het zwakste punt en dat zijn de gaatjes, daar kunnen ze rekken of krimpen... of dus scheuren
ik heb ook met beide gereden waaronder 5 jaar elke week 1200 km duitse autobahn en heb geboorde schijven echt licht zien geven van de warmte maar pas na 10000km begonnen ze lichte scheuren te vertonen (vergeet niet dat met een sportblok je schijf ook sneller slijt!) toen zelfs onder garantie een set gegroefde gehad, maar nooit meer de zelfde enorme vertraging gekregen
het is een gemiddelde zoeken van hoeveelheid staal en gaten en de onderlinge afstand voor de werking van metaal kijk maar eens hoeveel vormen je hebt van geboorde schijven... daarintegen heb ik een impreza in onderhoud met 300 plus pk waar we eerst de al boven getoonde tarox 88 groefs hadden gemonteerd maar de trokken elke keer krom 2x af laten draaien remklauwen revisie naven reinigen alles gedaan maar bleven krom trekken. toen ook over gegaan op geboorde en prima! alleen ook na 10000 km vervangen. maar laten we eerlijk zijn je wilt betere remmen om harder te kunnen remmen dan is het ook niet zo raar dat de slijtage toeneemt
voor mij zelf heb ik een heel onderzoek gedaan naar de regels en ideeen van het schijven boren. en kan je vertellen dat het een ingewikkeld iets is en de meeste "gevaarlijk genoeg" gewoon proberen en testen... ik heb dit zelf ook gedaan en schijven boren is een kunst appart kost veel tijd en aftekenen warmte in de gaten houden aan bepaalde afstanden houden grote van de gaten het verzinken van de gaten daarna een linker en een rechter schijf en met geventileerde schijven uiteraard nog eens de schoepen in de schijf... plus dat je heel goed moet kijken welk merk en type schijf je pakt
maar mijn mening is dus het is gewoon goed alleen zorg dat je set juist op elkaar is afgestemd!!! luister naar de fabrikant zijn adviezen over blokken en zorg dat alles in orde is
en ga niet lopen kloten als je er geen verstand van hebt
Met vriendelijke groet Pieter.
Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...