Even kijken hoe ver ik nu kom:
De GT Juniors (serie 1 en 2) en de Giulia Sprints kan je herkennen aan de brievenbus en dus met enkele grote koplampen. Ze verschillen in de grill. De Junior heeft een centrale, horizontale vin en de Sprint heeft een roosterwerk in de grill (Hetzelfde verschil als tussen de 1300 Giulietta Sprint en de 1600 Giulia Sprint van de generatie hiervoor (jaren '50-'60)).
De 3e serie Juniors heeft kleinere koplampen en heeft de knipperlichten onder de koplampen zitten ipv ernaast en heeft geen "brievenbus" meer. Daarnaast heeft deze nog steeds de centrale horizontaal geplaatste grill vin.
De 4de serie Juniors heeft dubbele koplampen van ongelijk formaat met brede horizontaal lopende grillvinnen. Maar (volgens mij) had deze andere achterlichten dan de GTV, waaraan je o.a. het onderscheid kan maken. (En natuurlijk de typeaanduiding 1300 versus 1750/2000)
De GTV 1750 heeft dan dus volgens mij andere achterlichten dan de Junior serie 4, maar onderscheid zich weer van de 2000 GTV door de horizontale vin in de grill. De 2000 GTV heeft meerdere horizontale vinnen.
De GTA valt gewoon heel erg op, omdat deze geen bumpers heeft meestal is uitgebouwd en een race interieur heeft. En is op basis van de 1300 GT Junior (of 1600????)
De GTAm is dan denk ik de versie die is gebaseerd op de 2000 GTV, maar dan met de specifieke kenmerken van de GTA t.o.v. de overige Berts.
Ik hoop dat ik zo een redelijk beeld heb, maar als ik denkfouten maak, graag even me er op attenderen!
@ Maarten Bijlsma
Mag hopen dat ik ook over 3 maanden een "brievenbus" voor de deur heb. Al laat de financiële situatie het helemaal niet toe
(Mag al blij zijn dat ik een 155 onder m'n kont heb!!!!). Maar de klassieker (uiteraard Alfa) komt er ooit nog wel (als ik groot ben).
Het liefst een 1600 Giulia Sprint. Jeugdsentiment!!
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05
159 SW 1.7 TBi '09