ItalBelg
Newbie
Newbie

GT of 159

di dec 22, 2009 14:16

Even kort voorstellen:
Ik word volgende maand 39 jaar jong en hoewel ik op bepaalde vlakken een tamelijke Italofiel ben, is het echter zo dat ik tot nog toe nooit trotse Alfa-bezitter ben geweest, maar daar komt binnenkort verandering in!

Vandaar deze vraag naar aankoopadvies: ik kan genieten van een speciale bedrijfskorting: 18% op een GT :D en 25% op een 159 :lol: (echt waar!)
Het komt erop neer dat daardoor ik een gelijkaardig uitgeruste GT 1.9JTDM en 159 SW 2.0 JTDM voor ongeveer dezelfde prijs kan aanschaffen.
Jullie begrijpen waarschijnlijk wel mijn probleem, dus laat jullie horen: welke moet volgens jullie mijn eerste Alfa worden?
Afbeelding
Afbeelding
PS: ik zit met dit topic ook al op het GT Club forum, maar wou dit eens voorleggen aan een breder publiek, die misschien iets minder bevooroordeeld is ten voordele van de GT :wink:
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

rzasa33
Member
Member

Re: GT of 159

di dec 22, 2009 17:47

[Afbeelding
Afbeelding

Even de plaatjes zichtbaar gemaakt.
Tja, een 159 is een stuk praktischer, een GT meer onderscheidend van de massa. Ik zou voor de 159 gaan, ook een wat moderner voorkomen.
Wat is de afschrijving van deze auto's?
Alfaloos

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: GT of 159

di dec 22, 2009 17:50

Gt als het om uiterlijk gaat, zonder twijfel :!: , (Als ik al de mogelijkheid had om zoiets te mogen kiezen)maar gezien de leverbare motorisering absoluut een 159 Sw 1750.....
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ItalBelg
Newbie
Newbie

di dec 22, 2009 19:39

Ik denk dat ik beter iets verduidelijk over die bedrijfskorting waar ik van kan genieten: het gaat om een korting die ik kan krijgen omdat mijn vader bij een bedrijf uit de Fiat groep heeft gewerkt.
Ik ga dus wel degelijk een Alfa kopen als particulier, dus met mijn eigen geld :?
Alleen kan ik die dus met een zeer interessante korting aanschaffen :wink:
Dus wat de afschrijving betreft, heb ik de gewoonte om vrij lang met mijn wagens te rijden (bijna 39 jaar oud en nog maar 3 wagens gehad).
Ik ben akkoord dat de 1750 TB een zeer aantrekkelijke motor is, maar in België fiscaal nogal duur via belastingen en de prijs van de benzine, vandaar de neiging naar een diesel...
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member

di dec 22, 2009 21:45

Ik zou eens een stukje gaan testrijden met beide modellen.
Volgens mijn bescheiden mening zit de 159 niet slecht in mekaar maar rijdt een beetje als ieder andere middenklasser, de GT is wat fragieler maar is veel meer een Alfa en rijdt zodoende vééél beter!
Ofwel beslist het verstand ofwel het hart...

Ciao, Ron

Verde mitro 33SW
Full Member
Full Member

di dec 22, 2009 23:06

Ik zou niet kunnen kiezen, volgens mij zijn het wel 2 heel verschillende auto's
Verleden : Teveel alfa's
Heden :

33 1.7 i.e SW Verde Mirto '93
Spider giallo zoe v6 24V '01
166 2.4 JTD AUT 04
Ducato 130 Multijet aut.' 16

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: GT of 159

wo dec 23, 2009 08:49

Ik denk dat ik beter iets verduidelijk over die bedrijfskorting waar ik van kan genieten: het gaat om een korting die ik kan krijgen omdat mijn vader bij een bedrijf uit de Fiat groep heeft gewerkt.
Ik ga dus wel degelijk een Alfa kopen als particulier, dus met mijn eigen geld :?
Alleen kan ik die dus met een zeer interessante korting aanschaffen :wink:
Dus wat de afschrijving betreft, heb ik de gewoonte om vrij lang met mijn wagens te rijden (bijna 39 jaar oud en nog maar 3 wagens gehad).
Ik ben akkoord dat de 1750 TB een zeer aantrekkelijke motor is, maar in België fiscaal nogal duur via belastingen en de prijs van de benzine, vandaar de neiging naar een diesel...
Wie hem betaalt gaat mij niets aan, :wink: Kies je voor Diesel? Dan zijn we snel klaar:: De contradictieintermini: De GT dus, maar misschien met een speakertje achterin met een mooi V6 geluid? :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ItalBelg
Newbie
Newbie

Re: RE: GT of 159

wo dec 23, 2009 11:46

Kies je voor Diesel? Dan zijn we snel klaar:: De contradictieintermini: De GT dus, maar misschien met een speakertje achterin met een mooi V6 geluid? :wink:
Waarom "contradictieintermini"? Je bedoelt waarschijnlijk het niet samengaan van een sportieve Alfa als de GT met - o heiligschennis - een dieselmotor...
Natuurlijk mis ik met zo'n diesel ook de sensatie van het doortrekken in de hoge toerentallen, maar daartegenover staan dan weer zoveel pluspunten dat een beetje deftige dieselmotor - zeker na wat chiptuning - zelfs in een sportief getinte wagen (een echte sportwagen kun je de GT nu ook weer niet noemen) tegenwoordig best te verdedigen valt. Vergeet ook niet dat ik deze wagen in eerste instantie koop voor dagelijks gebruik, dus niet als speeltje om te gaan stoeien in het weekend.
Wat ik wel nogal verassend vind, is dat je het blijkbaar evident vindt om voor de GT te gaan als het een zelfontbrander moet zijn. Dit terwijl de 159 net over die nieuwere 2.0 JTDM motoren kan beschikken en de GT niet. ZIjn die nieuwe 2.0 JTDM motoren dan geen verbetering tov de goeie ouwe 1.9JTDM?

Tja, dat V6 geluid is in een GT sowieso niet meer bereikbaar, maar als je een systeem kent dat bijvoorbeeld via het Bose audiosysteem synchroon met het effectieve motortoerental het geluid van een echte Alfa V6 reproduceert, wil ik het graag horen :wink:

Die tip om beide modellen te gaan proefrijden was ik sowieso van plan uit te voeren, maar ik wil op voorhand een zo goed mogelijk idee hebben van mijn voorkeur, omdat ik weet dat ik na de proefrit met eender welke van de 2 Alfa modellen zo snel mogelijk een bestelbon zal willen tekenen \:D/
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

GT 75V6
Guru
Guru

wo dec 23, 2009 15:08

Ik zou voor de GT gaan, ook al is deze auto in feite al zwaar achterhaald (gebaseerd op de uit 1997 stammende 156).
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Bullettooth
Full Member
Full Member

wo dec 23, 2009 15:43

De Gt is wel wat leuker. Toch zou ik, in jouw schoenen geneigd zijn voor de 159 SW te kiezen, wel met Ti pakket! (idd Tb was nog leuker)

Hier kun je toch niet omheen:

Afbeelding

Afbeelding
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

wobbut
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 23, 2009 18:53

Ben je benieuwd naar persoonlijke voorkeuren, of wil je een advies dat bij jouw gebruik gaat aansluiten?

1. is duidelijk het moet een Alfa zijn, en in jouw specifieke geval een Gt of een 159 SW
2. het moet een diesel zijn
3. je gaat 'm door de week gebruiken, maar met welk doel?
4. hoe belangrijk zijn prestaties / wegligging?
5. hoevaak vervoer je meer dan 2 personen?
6. .....

O wacht, Alfa is emotie. Dan speelt bovenstaande geen rol... :wink:

Mijn eigen voorkeur zou de GT zijn, relatief licht en compact, eigenwijze lijn en geen alledaagse verschijning. Ik vind de 159 wat te groot, hoewel die zich ook makkelijk laat rijden. Voelt in elk geval niet als met een hele zware auto onderweg te zijn... Jammer dat in België diesel zo interessant is, anders zou een 159 1750tb wel eens heel lekker kunnen zijn... (ben je echt zoveel meer kwijt aan tax en verzekering, of is dat te overbruggen en de moeite waard?)

Succes met je keuze!
Mito 1.4 MA TCT '10

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 23, 2009 22:26

Ik rij al 5 jaar in een GT en heb vanaf dag 1 alleen ellende ermee gehad.
Wat gooi en smijtauto beter als een 159,maar voor de rest ben ik blij dat het niet mijn enigste alfa is en zou er geen traan om laten als ie affikt.
Ik heb meer dan 70 alfa's gehad en dit is verreweg de slechtste ,maar wel 1 die super stuurt.(als de elektronika werkt)

ItalBelg
Newbie
Newbie

do dec 24, 2009 02:34

Bedankt aan allen die tot nu toe gereageerd hebben!

Inderdaad, "Alfa is emotie", maar het dilemma om te moeten, of beter gezegd te mogen kiezen tussen 2 nogal verschillende Alfa's is op zich ook een emotionele aangelegenheid :-({|=
En ja, je kunt er inderdaad niet omheen dat de 159 SW ti een zeer aantrekkelijke wagen is (anders zat ik niet met dit dilemma).

Maar als ik heel eerlijk ben met mezelf, kom ik toch tot de conclusie dat mijn hart toch meer naar een coupé-model uitgaat dan naar een SW.
Echt rationele argumentatie is dit niet, maar de wagens van andere merken die mij tot voor kort interesseerden waren ook coupés.
Bovendien dient de auto sowieso minstens 95% van de tijd om maximum 2 personen te vervoeren (geen kinderen, of toch niet van ons...). Net dat compromis dat de GT biedt om een coupé te combineren met een redelijk comfort en een relatief practische koffer (volgens mij DE definitie van Gran Turismo) trekt mij aan.
Jullie hebben het wel al begrepen: ik was oorspronkelijk dus van plan een GT aan te schaffen. Alleen heeft nu die onverwacht extra grote korting op de 159 voor dit dilemma gezorgd, want ik was er tot nu toe altijd vanuit gegaan dat een 159 SW gemakkelijk een paar duizend euro duurder zou zijn.

Op dit moment is mijn conclusie dus: rationeel moet ik eigenlijk voor de 159 gaan, maar mijn hart wil toch eerder een GT.
Laat mij het misschien zo verwoorden:
1) Ik koop een 159, ik rij erin rond - ongetwijfeld met een grote smile op mijn gezicht - en ik zie een GT rijden: ik denk dat dit toch een beetje pijn zal doen ("Had ik misschien toch niet beter...")
2) Ik koop een GT, ik rij erin rond - alweer die smile op mijn gezicht - en ik zie een 159 SW rijden: hoewel dit veel meer zal voorkomen, zal dat waarschijnlijk minder pijn doen, MAAR: bij een bezoekje aan de doe-het-zelf zaak, het meenemen van occasionele passagiers, enz... :"Had ik misschien toch niet beter..."
Dit is de keuze die ik dus zal moeten maken #-o

Giardinetta, om als eigenaar van meer dan 70 Alfa's te stellen dat de GT veruit de slechtste was, moet je toch echt wel pech gehad hebben met jouw exemplaar. Ik kan natuurlijk nog niet uit ervaring spreken, maar van wat ik in de voorbije weken en maanden gelezen heb over de GT, heb ik toch niet de indruk dat iedereen de GT als "verreweg de slechtste" ervaart. In elk geval heel jammer voor jou... Als het maar je liefde voor het merk niet te veel aantast [-o<
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

CC
Full Member
Full Member

do dec 24, 2009 08:51

Hoor wel eens dat mensen slechte ervaringen hebben met een GT. Ik kan dat absoluut niet beamen. Kocht in 2004 een 2.0 JTS (één van de eersten in Nederland) en heb van begin af aan geroepen: deze auto gaat nooit meer weg. Nooit problemen, geen rammeltjes, geen kraakjes, geen piepjes, geen olie-verbruik. Slechts veel lol en prettige kilometers.
Nadat bekend werd dat de V6 niet langer leverbaar zou zijn (was mijn droom-auto) eens gekeken of inruil een haalbare optie was. Dat viel geheel niet tegen en in 2008 is de JTS ingeruild op een V6. Optisch vrijwel identiek maar dat is ook alles.

Ook met de "nieuwe" GT helemaal geen problemen gehad. Wederom een kraak-, rammel- en piepvrije auto. Geen storingen, geen mankementen. Is ook nog steeds een auto waar ik lekker naar kan zitten kijken als ie hier voor de deur geparkeerd staat... :oops:

Heb wel een aantal keer gereden in een 159 maar dat heeft nooit geresulteerd in de grote grijnzen die in de GT wel aanwezig zijn en zullen blijven.

Met vier volwassenen wordt het krap zitten en is voor langere afstanden niet aan te raden. Wel ooit met 3 personen op vakantie geweest en dat is goed te doen. Ook geen gebrek aan bagageruimte. Met neergeklapte achterbank zelfs ingezet bij de verhuizing....past best veel in dan.

Conclusie: GT is de apartere auto, kom je minder tegen in het straatbeeld. 159 is de meer functionele. Blijkbaar moet je met een GT wat geluk hebben dat je geen "maandagmorgenauto" treft maar zou dat bij de 159 heel veel anders zijn?... Kan slechts praten uit eigen ervaring en mijn volgende auto (denk niet dat die er nog komt overigens) zou absoluut weer een GT kunnen zijn.
(En nee, ben niet onervaren op Alfa-gebied...de teller staat om en nabij de 15 stuks, die van de aanhang niet meegerekend...)

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

do dec 24, 2009 09:58

Ik ben er ook van overtuigd dat het een uitzondering is al die storingen,maar mooi om naar te kijken is ie inderdaad.
Afbeelding[/img]Afbeelding

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”