Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 15:25

Dat onderstreept alleen maar mijn belangrijkste punt: de aandrijflijn en het gebruik ervan is het grootste probleem!

En een parallel hybride is niet de way to go, met serie hybrides ga je pas echt een stap maken.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Rico86
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 11:24
Locatie: Lochem

Re: RE: Hybride...

vr dec 25, 2009 16:43


Zo is er met hybridisering dus heel veel aan brandstof te besparen, in het bovenstaande geval ca 70%. En zo zullen de hybrides zich ook gaan ontwikkelen. De chevrolet Volt is daar een goed voorbeld van. Eeen elektrisch auto met een generator aan boord om efficient stroom te maken. En die generator zal nu nog vaak een verbtrandingsmotor zijn, maar in de toekomst wellicht een brandstofcel.

En waarom dan niet helemaal elektrisch? Ach, zolang wij nog stroom maken van fossiele brandstoffen met (inclusief de duurzame stroom) een gemiddeld rendement van 35% is dat voor de korte termijn ook niet de juiste oplossing. Daarnasst heb je met een hybride minder batterij capaciteit nodig en kom je verder.

Kortom, hybrides zijn gewoon de toekomst, en de huidige versies ervan slechts een vingeroefening om het publiek en de fabrikanten te laten wennen aan elektrische aandrijving en de efficiency verbetering die ermee te realiseren is.

8)
ik ben dan wel voor helemaal elektrisch als het elektrisch moet en dan moeten de batterijen wel duurzaam en snel te laden zijn anders een heel lang snoer is ook handig 8)
Een energie centrale een rendement van 35% ik dacht dat dit hoog is voor de gemiddelde ongeblazen otto motor maar voor een energie centrale is dit laag. maarja ik heb wel eens in een pruis gestuurt maar stuur toch liever in me Alfa :wink:

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Hybride...

zo dec 27, 2009 15:39

@Andretti Doet ik, zal dit jaar niks meer worden...
Kom dan niet met een alfa...
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Andretti Molletti

Re: RE: Hybride...

zo dec 27, 2009 15:50

@Andretti Doet ik, zal dit jaar niks meer worden...
Kom dan niet met een alfa...
Prima!
Ik heb altijd wel eens in een M3 willen sturen 8)

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Hybride...

zo dec 27, 2009 16:08

dus als ik het goed begrijp is een prius alleen echt goed voor het milieu in de stad.
daar buiten kun je beter een lupootje of iets dergelijks rijden.:roll: :wink:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Andretti Molletti

RE: Hybride...

zo dec 27, 2009 18:13

Iets breder lukt wel: zolang je af en toe maar wat afremt is het ok ;)

Ik heb een paar weken geleden mogen deelnemen aan een internationaal symposium over Hybride en e-auto's en vond het E-laad programma ook wel erg intressant!

http://www.e-laad.nl/

Bijna voor niks
Om elektrisch te kunnen rijden heb je een oplaadpas nodig.
Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Je betaalt eenmalig €100,- en kunt
dan tot 1 januari 2011 in heel Nederland gratis opladen.
Stuur ons een mail om de oplaadpas aan te vragen.

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Hybride...

zo dec 27, 2009 18:16

Iets breder lukt wel: zolang je af en toe maar wat afremt is het ok ;)

Ik heb een paar weken geleden mogen deelnemen aan een internationaal symposium over Hybride en e-auto's en vond het E-laad programma ook wel erg intressant!

http://www.e-laad.nl/

Bijna voor niks
Om elektrisch te kunnen rijden heb je een oplaadpas nodig.
Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Je betaalt eenmalig €100,- en kunt
dan tot 1 januari 2011 in heel Nederland gratis opladen.
Stuur ons een mail om de oplaadpas aan te vragen.
Gelukkig nog ver weg voor ons geliefde merk !

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Hybride...

zo dec 27, 2009 20:09

Iets breder lukt wel: zolang je af en toe maar wat afremt is het ok ;)

Ik heb een paar weken geleden mogen deelnemen aan een internationaal symposium over Hybride en e-auto's en vond het E-laad programma ook wel erg intressant!

http://www.e-laad.nl/

Bijna voor niks
Om elektrisch te kunnen rijden heb je een oplaadpas nodig.
Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Je betaalt eenmalig €100,- en kunt
dan tot 1 januari 2011 in heel Nederland gratis opladen.
Stuur ons een mail om de oplaadpas aan te vragen.
Gelukkig nog ver weg voor ons geliefde merk !

Tjerry
Zou nog wel eens harder kunnen gaan dan je denkt. E-laad is begonnen met een project om overal in Nederland oplaadpunten te plaatsen. Zodra dat er is, is de weg vrij voor grootschalige verkoop van elektrische auto's. De techniek is er al (zie bijv. Tesla en Lotus)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Hybride...

ma dec 28, 2009 09:12

Elektrisch rijden is alleen haalbaar voor kleinere voertuigen in de stad. Per kg kan je met een batterij te weinig energie meenemen. Snelladers en accu's met meer kW/kg komen er wel, maar zijn vooralsnog erg prijzig. Het zelfde geld in het algemeen voor de elektrische auto. Een beetje li-ion batterij kost inclusief management ca. € 750-1000 per kWh. Daarbij weegt 1 kWh in li-ion ca. 10 kg. Ter vergelijking: in 1 liter diesel zit 33 kWh. Reken maar uit wat je in je tank mee kan nemen en er uit kan halen, ondanks het rendement dat je uit een motor haalt. Hoe hard de gewichten en prijzen van batterijen gaat dalen bij een toenemende vraag, is ook nog steeds onduidelijk.

En dan blijf je de onvermijdelijke CO2 uitstoot houden. Bij de huidige (gemiddeld groen/fossiel) stroom uit het stopcontact en rendement van een gemiddelde elektrische aandrijving kom je geloof iik ook nog op 84 g/km. Volledig elektrisch dus.

Dat maakt echter geen verschil met het feit dat het goed is om stedelijk gebied emissieloos rond te rijden en dat we best wel wat bewuster met onze fossiele brandstoffen om kunnen gaan. De ontwikkeling zal wel gewoon geleidelijk doorzetten. Maar zolang we sloopregelingen toepassen waarbij GOEDE autó's vernietigd worden om de autobranche tegen failissementen te behoeden, zal het de komende jaren nog steeds vooral een economisch beslissing zijn hoe groen men wil zijn.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Hybride...

ma dec 28, 2009 10:55

Elektrisch rijden is alleen haalbaar voor kleinere voertuigen in de stad. Per kg kan je met een batterij te weinig energie meenemen. Snelladers en accu's met meer kW/kg komen er wel, maar zijn vooralsnog erg prijzig. Het zelfde geld in het algemeen voor de elektrische auto. Een beetje li-ion batterij kost inclusief management ca. € 750-1000 per kWh. Daarbij weegt 1 kWh in li-ion ca. 10 kg. Ter vergelijking: in 1 liter diesel zit 33 kWh. Reken maar uit wat je in je tank mee kan nemen en er uit kan halen, ondanks het rendement dat je uit een motor haalt. Hoe hard de gewichten en prijzen van batterijen gaat dalen bij een toenemende vraag, is ook nog steeds onduidelijk.
Je lijkt er veel vanaf te weten. Heb je er beroepsmatig mee te maken of heb je je er alleen in verdiept?

De actieradiussen die tegenwoordig worden genoemd zitten tussen de 300 en 400 kilometer (Lotus zelfs 500+ heb ik ergens gelezen), dus dat geeft de indruk dat ze langzamerhand ook geschikt zouden zijn voor op de snelweg. In ieder geval voor woon-werkverkeer. Internationaal hangt nog af van de snelheid van het opladen, maar daar wordt hard aan gewerkt heb ik begrepen. Ik heb al verwachtingen gehoord van 10 minuten voor volledig opladen op krachtstroom en ook zijn er ideeën over het simpelweg verwisselen van lege accu's met opgeladen accu's.

De kosten kunnen natuurlijk een probleem blijven, maar de ervaring op andere gebieden laat zien dat die vaak snel naar beneden gaan, zodra de afzet serieuze vormen begint aan te nemen.
En dan blijf je de onvermijdelijke CO2 uitstoot houden. Bij de huidige (gemiddeld groen/fossiel) stroom uit het stopcontact en rendement van een gemiddelde elektrische aandrijving kom je geloof iik ook nog op 84 g/km. Volledig elektrisch dus.

Dat maakt echter geen verschil met het feit dat het goed is om stedelijk gebied emissieloos rond te rijden en dat we best wel wat bewuster met onze fossiele brandstoffen om kunnen gaan. De ontwikkeling zal wel gewoon geleidelijk doorzetten. Maar zolang we sloopregelingen toepassen waarbij GOEDE autó's vernietigd worden om de autobranche tegen failissementen te behoeden, zal het de komende jaren nog steeds vooral een economisch beslissing zijn hoe groen men wil zijn.
Natuurlijk blijft er voorlopig sprake van een bepaalde mate van CO2-uitstoot per kilometer (hoewel 84 g/km best netjes zou zijn). Maar parallel aan de ontwikkeling van de elektrische auto wordt ook de "groene stroom" steeds verder ontwikkeld. Naarmate die ontwikkeling zich voortzet, wordt elektrisch rijden vanuit milieu-oogpunt natuurlijk steeds interessanter. En wanneer er haast is, is het niet handig om met de ontwikkeling van stap 2 (elektrisch rijden) te wachten totdat stap 1 (groene stroom) er volledig klaar voor is.

Met je laatste opmerking heb je natuurlijk wel gelijk, het zal (zelfs los van sloopregelingen denk ik) voor een ruime meerderheid van de mensen primair een economische afweging zijn.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Hybride...

ma dec 28, 2009 12:00

Ik probeer inderdaad met nieuwe aandrijfvormen mijn geld te verdienen. Voorlopig geloof ik nog steeds dat de brandstofcel i.c.m. elektrische aandrijving de toekomst heeft. Alleen heb je daarbij ook nog met de waterstof infrastructuur te maken. En dat zal nog wel een jaar of 10 duren voordat dat zich een beetje gaat ontwikkelen. In de tussentijd is elke vorm van elektrische aandrijving met generator wat mij betreft een goed alternatief.

Die actieradius van 300-400km volledig elektrisch is heel lastig te halen. In de stad zal het misschien wel lukken, maar juist de snelweg is killing voor elektrisch rijden. Hoge snelheid kost gewoon meer energie dan lage snelheid. Zeg dat je 15 kW nodig hebt om 100 km/u te rijden. Lijkt me redelijk voor een gestroomlijnde sportwagen, misschien zelfs wat weinig. Met wat verliezen in de aandrijflijn en omdat je de batterijen niet helemaal leeg kan rijden zal je voor 300 km dan ca. 50-60 kWh beschikbaar moeten hebben. Dat is dus een ruim €50.000 kostend batterijpakket van dik 500 kg. Laat staan wat je nodig hebt als met je Lotus of Tesla lekker met 200 km/u wilt cruisen. Over Tesla gesproken. In hun hele technische specificatie is nergens te vinden wat de capaciteit van het batterijpakket is, dat is eigenlijk het enige waar het om draait bij elektrisch rijden.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Rico86
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 11:24
Locatie: Lochem

Re: RE: Hybride...

ma dec 28, 2009 12:09

Elektrisch rijden is alleen haalbaar voor kleinere voertuigen in de stad. Per kg kan je met een batterij te weinig energie meenemen. Snelladers en accu's met meer kW/kg komen er wel, maar zijn vooralsnog erg prijzig. Het zelfde geld in het algemeen voor de elektrische auto. Een beetje li-ion batterij kost inclusief management ca. € 750-1000 per kWh. Daarbij weegt 1 kWh in li-ion ca. 10 kg. Ter vergelijking: in 1 liter diesel zit 33 kWh. Reken maar uit wat je in je tank mee kan nemen en er uit kan halen, ondanks het rendement dat je uit een motor haalt. Hoe hard de gewichten en prijzen van batterijen gaat dalen bij een toenemende vraag, is ook nog steeds onduidelijk.

En dan blijf je de onvermijdelijke CO2 uitstoot houden. Bij de huidige (gemiddeld groen/fossiel) stroom uit het stopcontact en rendement van een gemiddelde elektrische aandrijving kom je geloof iik ook nog op 84 g/km. Volledig elektrisch dus.

Dat maakt echter geen verschil met het feit dat het goed is om stedelijk gebied emissieloos rond te rijden en dat we best wel wat bewuster met onze fossiele brandstoffen om kunnen gaan. De ontwikkeling zal wel gewoon geleidelijk doorzetten. Maar zolang we sloopregelingen toepassen waarbij GOEDE autó's vernietigd worden om de autobranche tegen failissementen te behoeden, zal het de komende jaren nog steeds vooral een economisch beslissing zijn hoe groen men wil zijn.
Mooi en goed onderbouwt verhaal. dit is trouwens echt de reden dat ik nu nog tegen baterijen ben in auto's pas als de opslag beter kan wordt het aantrekkelijker voor auto's.
trouwens misschien een toevoeging aan jouw verhaal. Het rendement van een elektro motor is veel hoger en die energie die in de batterijen zit kan haast geheel nuttig worden gebruikt.
En volgens mijn vaprotabbelenboek heeft diesel een verbrandings warmte van 44 KJ/kg hiervan nemen we 80% krijgen we de stookwaarde waar we meestal mee rekenen komen we uit op 35,2 KJ/kg.
met een rendement van een diesel motor met turbo 40% rendement komen we uit op z'on 14 KJ/kg (14 kW per kg brandstof) wat nuttig wordt gebruikt

giulietta nero
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 571
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 20:29
Locatie: over de grens bij coevorden, duitsland

RE: Hybride...

di dec 29, 2009 17:26

Ik rijd namens ons bedrijf in een hybride Honda Civic :oops: , een kleine 1300 motor met een electromotor ernaast.
Onze firma is tot de conclusie gekomen dat een Passat bleu motion vele malen voordeliger is in de lease dan een hybride Honda Civic, allereerst vanwege het verschil in brandstof{en de prijs ervan}, ten 2 e het verbruik, de Honda van mij zuipt als een ketter, nl op benzine 1 op 14 km, bij normaal gebruik.
Aangezien ik veel km maak en dus ook veel op de snelweg te vinden ben, is er niets geen voordeligs aan deze Honda, alleen maar voor de gebruiker, en dat ben ik :wink:
Ik heb een Shell-pas, en het maakt mij niet uit hoe vaak of hoe snel ik tanken moet, ik heb 14 % bijtelling ipv de 25% die ik eerst op mijn Golf had, het scheelt mij 175 euro netto per maand, en dat is wat telt voor mij.
De rest is allemaal zoete koek uit Den Haag, de Hybride is een aanfluiting, maar ik profiteer er de komende jaren nog even van, voordat ze in Den Haag het ook eens doorhebben dat er helemaal niets geen goeds aan deze wagens is.
Een duur en verschrikkelijk millieu vervuilend productieproces!!! ze hebben veel gestudeerd in Den Haag, alleen ik vraag me af waarvoor, ze snappen het nog steeds niet, politiek is net de maffia, ze nemen alleen maar en geven hebben ze nog nooit gedaan en gaan ze ook nooit doen
alfa is a way of life
auto: alfetta 2000 van 1981
motor: ducati monster 916 senna
gehad: 33 type 2,33 type 2 1.7 qv, 33 type 3 1.7 ie,75 1.8 carbs alfa 90 1.8 carbs,alfa 90 2,5 liter, giulietta 2.0 2e serie,giulietta 1.8 en een 164 2.0 ts

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Re: RE: Hybride...

di dec 29, 2009 19:35

...........in 1 liter diesel zit 33 kWh..............
Foutje. Er zit 33 kWh in 1 kg waterstof. In 1 liter diesel zit maar 10kWh..........Is diesel gelukkig minder goed dan ik heb voorgesteld. ;-)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Terug naar “Het Forum Café”