Sjongejonge, zowel Alfaguzzt als Elise Driessen posten hun eerste bericht hier en waarschijnlijk ook direct hun laatste. Lekker bezig hier.
De vraag is simpel:
wat voor motor past er in deze auto.
en na beantwoorden van die vraag kun je een mening geven omtrent motoren.
De rest van de tekst die over billenstein dempers en flitspalen gaat zie ik als pure spam en internet vervuiling.
Daarvoor hebben we de totaal zinloze rubriek Cafe... daar mag bijna alles, maar hier doen we techniek.... en niets meer of minder. :roll:
Dat was de vraag helemaal niet! De vraag is:
Mijn vraag aan jullie, Alfa experts, is: welke motor is het meest geschikt voor rustig dagelijks gebruik ( ca. 8000 km per jaar)?
Sterker nog, ze geeft in openingspost al aan dat ze weet dat zowel 1300, 1600, 1750 als 2000 erin passen! Ik snap dan ook niet dat de post van Alfaguzzt zo afgekraakt wordt!
Als we dan toch aan het zeiken zijn:
Volgens mij is de verhouding van de achteras relevant, een 2-liter met 1300 achteras maakt behoorlijk wat toeren, wat wellicht niet je bedoeling is op de snelweg.
Oja???? Waarom zou een 2-liter meer toeren maken dan een 1300, 1600 of 1750? Als je wat zegt, leg het dan goed uit.
The question is, hangende of staande pedalen...
als ze hangen kan je alles inbouwen, zo niet dan is bij staande pedalen de vraag of je een zeldzame hydraulische koppeling hebt of niet...
In geval van laatste dan zit je redelijk vast aan een 1300 / 1600
Dat valt ook wel mee, als je toch aan het ombouwen bent dan is een mechanisch bediende koppeling ook redelijk eenvoudig om te bouwen naar een hydraulische.
Om op de openingsvraag, die dus in het geheel niet technisch is en dus door de moderator verplaatst had moeten worden, terug te komen: Ook ik heb ervaring met zowel 1300's, 1600's, 1750's als 2000's en met alle varianten kan je prima dagelijks meekomen in het verkeer. Zeker in een relatief lichte Bertone. Qua betrouwbaarheid en verbruik ontloopt het elkaar niet veel. Als je bij normaal gebruik meer dan 1:10 verbruikt is er wat mis.
Als je zwaar bepakt de bergen in trekt is een 1300 wat krapjes, maar het gaat wel. Zelf rijd ik nu dagelijks in een Bertone met 1600 motor en dat bevalt me prima.
Succes en laat je niet afschrikken door het gekibbel op het forum....